Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Toye666
Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.
Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.
Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.
Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.
Det viktigaste när du sitter på en tajt datorbudget är att balansera den. Förstå vad du vill göra med den, och bygg den därefter. Det verkar som att just BF3 är viktigt, och om du vill vara sparsam så kör på ett lite billigare Nvidia-kort. Nvidia och AMD är bra på olika saker, och en av dessa är just BF3, där Nvidia har övertaget och presterar bättre över hela sortimentet. AMD har spel såsom Witcher 2 och Metro 2033, där Nvidia halkar efter.
Min rekommendation är att du skaffar en så billig uppsätning med grundkomponenter som möjligt, för att sedan lägga mest energi på grafikkortet. Om du vill optimera prestandan i denna prisklass kan jag rekommendera Phenom 2 från AMD. De presterar fullt tillräckligt för alla budget-riggar, och det enda tillfället då du kan märka en flaskhals, är när du sätter in dubbla högpresterande grafikkort.
Jag ska knåpa ihop en lista åt dig
Bidra gärna med din fläktkonfiguration för att hjälpa andra att hitta fungerande konfigurationer.
Vi behöver DIG! :-D