Bra eller dåligt inbyggt ljudkort på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt inbyggt ljudkort på moderkortet?

Hejsan allihopa, detta är min första tråd här på swec så bare with me here...

Nu är det så att mitt moderkort har ballat ur och jag behöver veta om jag ska köpa nytt eller om jag ska ta det andra moderkortet på dess garanti?
Ni kanske undrar varför jag inte tar det direkt på garantin? jo det är för det är andra gången som detta kortet går sönder och jag har hittat ett annat nu som jag hoppas ska bli bra men det är en grej med det som jag behöver veta... Jag måste veta om det ljudkortet som finns på det är bra eller bättre än det som fanns på det gamla?

Mitt gamla moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene

Det jag har kollat på nu: http://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx

Om ni vill kan ni komma med nya förslag på moderkort då jag vill ha ett som har bra ljud i sig och är bra över huvudtaget.

Tack på Förhand! /Jioker

Permalänk

Varfor inte bara kopa ett separat ljudkort for en femhundring? Ljudet pa asrock kortet ar garanterat samre.

Sen om du ska anvanda svengelska sa heter det bear medan bare betyder bar eller kal

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Varfor inte bara kopa ett separat ljudkort for en femhundring? Ljudet pa asrock kortet ar garanterat samre.

Sen om du ska anvanda svengelska sa heter det bear medan bare betyder bar eller kal

Okej Tack för det, en liten grej bara, om du ska använda svenska kan du ju använda åäö också

Permalänk
Skrivet av Jioker:

Okej Tack för det, en liten grej bara, om du ska använda svenska kan du ju använda åäö också

.. Han bor i London.. Lite svårare att få tag i svenska tb där..

OT: Ljudkortet på ditt gamla är bättre, om du skall byta så rekommenderar jag att köpa till ljudkortet Asus Xonar DX, hyfsat bra pris och hyfsat ljud.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att moderna moderkort har helt ok ljud. Annat var det förr då det verkligen behövdes diskreta ljudkort för att få bra ljud.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

.. Han bor i London.. Lite svårare att få tag i svenska tb där..

OT: Ljudkortet på ditt gamla är bättre, om du skall byta så rekommenderar jag att köpa till ljudkortet Asus Xonar DX, hyfsat bra pris och hyfsat ljud.

Jaha, ledsen såg inte det (ny här) okej tack då vet jag

Permalänk
Medlem

Alla dissar oss utlandssvenskar nar vi forsoker skriva korrekt, detta ar diskriminering o de grovsta! haha.
Nej men seriost vi kan ju enkelt satta om till svenskt tangentbord for att fa vara kara åöä!

Helt utan skuld är vi ju knappast, vi är bara lata jävlar. Därför det blir såhär.. utan våra kära bokstäver..

Ontopic: Kop ett riktigt bra ljudkort, du kommer inte att angra dig. Att ga fran inbyggt ljud ( aven om det ar modellen battre, t.ex ROG-kort ) sa kommer du marka en stor skillnad. Latt vart upp till tusen spann tycker jag.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Alla dissar oss utlandssvenskar nar vi forsoker skriva korrekt, detta ar diskriminering o de grovsta! haha.
Nej men seriost vi kan ju enkelt satta om till svenskt tangentbord for att fa vara kara åöä!

Helt utan skuld är vi ju knappast, vi är bara lata jävlar. Därför det blir såhär.. utan våra kära bokstäver..

Ontopic: Kop ett riktigt bra ljudkort, du kommer inte att angra dig. Att ga fran inbyggt ljud ( aven om det ar modellen battre, t.ex ROG-kort ) sa kommer du marka en stor skillnad. Latt vart upp till tusen spann tycker jag.

Hahaha okay men jag får se hur jag gör men tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är bara att skriva ¨ och därefter trycka på o eller a

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Min erfarenhet är att moderna moderkort har helt ok ljud. Annat var det förr då det verkligen behövdes diskreta ljudkort för att få bra ljud.

japp går och få ganska bra ljud med inställning på 24 bit 192 000 hz och bashöjning ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Inbyggda ljudkort är ok om man inte kopplar in nå bättre saker eller har några krav. (Finns ju SPDIF Ut som man kan skicka till en förstärkare)
Skulle då aldrig vilja gå tillbaka även om jag bara har ett par HD555

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp går och få ganska bra ljud med inställning på 24 bit 192 000 hz och bashöjning ^^

Riktiga män kör 44.1 Khz!