Var tog alla häftiga processorer vägen?

Permalänk
Medlem

Var tog alla häftiga processorer vägen?

Hej, jag tänkte uppgradera min dator eftersom den är något utdaterad, nu när julen börjar närma sig är det ju perfekt att önska sig några delar. Jag skruvade ihop min dator 2009 och har inte hängt med i komponentvärlden på ett tag nu. Jag kommer ihåg att bara några månader efter jag köpt min dator med min fina Core 2 Duo E8400 processor och mitt P5QL PRO moderkort som jag var mycket stolt över, så kom det massa nya prylar till marknaden, fräna i5 och i7 processorer till rimligt pris samt coola moderkort med P55 chipset. Det jag hade att välja på när jag köpte min dator var svindyra i7 processorer till sockel 1366 och processorer till sockel 775 till överkomligt pris ...och AMD. Jag spanade in dessa nya processorer o moderkort, som var sockel 1156, och tyckte de var asballa, jag ville verkligen ha en sådan! Men jag hade ju redan köpt min dator så det fick vara..

I alla fall, som jag sa så ville jag uppdatera min dator så jag gick in på inet för att kolla upp de där moderkorten o processorerna som jag spanat in för några år sen och upptäcker att alla är borta, puts väck, även alla 775 och 1366 processorer och massa moderkort. Jag kollade runt lite på andra sidor o pricerunner osv men det var som spårlöst försvunnet. Jag som ville ha en i5 750 och en asus p7p55d deluxe.

Så nu till mina frågor: Vart tog dem vägen? Vad finns det för alternativ? Jag vill inte ha en i5 2500k eller någon annan processor med k-benämning eftersom jag inte hajar det där med överklocking, allt sånt med spänning osv är alltför förvirrande.

tackar,
o.0

Permalänk
Medlem

Man måste ju inte överklocka bara för att man kan.
Du borde fortfarande skaffa en -k modell. Det kostar i stort sett inget utöver en icke -k modell, och du får valmöjligheten att faktiskt överklocka i framtiden om du vill eller behöver. (Det är inte alls så svårt som det låter.)

http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... t.ex har jag hört mycket gott om, och det verkar vara en bra och prisvärd processor för speldatorer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o.0:

Hej, jag tänkte uppgradera min dator eftersom den är något utdaterad, nu när julen börjar närma sig är det ju perfekt att önska sig några delar. Jag skruvade ihop min dator 2009 och har inte hängt med i komponentvärlden på ett tag nu. Jag kommer ihåg att bara några månader efter jag köpt min dator med min fina Core 2 Duo E8400 processor och mitt P5QL PRO moderkort som jag var mycket stolt över, så kom det massa nya prylar till marknaden, fräna i5 och i7 processorer till rimligt pris samt coola moderkort med P55 chipset. Det jag hade att välja på när jag köpte min dator var svindyra i7 processorer till sockel 1366 och processorer till sockel 775 till överkomligt pris ...och AMD. Jag spanade in dessa nya processorer o moderkort, som var sockel 1156, och tyckte de var asballa, jag ville verkligen ha en sådan! Men jag hade ju redan köpt min dator så det fick vara..

I alla fall, som jag sa så ville jag uppdatera min dator så jag gick in på inet för att kolla upp de där moderkorten o processorerna som jag spanat in för några år sen och upptäcker att alla är borta, puts väck, även alla 775 och 1366 processorer och massa moderkort. Jag kollade runt lite på andra sidor o pricerunner osv men det var som spårlöst försvunnet. Jag som ville ha en i5 750 och en asus p7p55d deluxe.

Så nu till mina frågor: Vart tog dem vägen? Vad finns det för alternativ? Jag vill inte ha en i5 2500k eller någon annan processor med k-benämning eftersom jag inte hajar det där med överklocking, allt sånt med spänning osv är alltför förvirrande.

tackar,
o.0

man vill ha en volvo v70 2012 istället för volvo v70 2005 ;);) bara för att det är k så betyder det inte att man är tvingad att överklocka. K-polisen kommer inte direkt o knackar på ;);) KBI(fbi) haha

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

man vill ha en volvo v70 2012 istället för volvo v70 2005 ;);) bara för att det är k så betyder det inte att man är tvingad att överklocka. K-polisen kommer inte direkt o knackar på ;);) KBI(fbi) haha

Det beror faktiskt på om 05:an har större motor eller inte just sayin. Ont så 2500k eller utan k spelar ingen roll. Bara bra o ha det så man har möjligheten att klocka om man vill eller inte.

Permalänk

OT: 05 e för ful jämnfört med 12 så det skiter sig med de ändå..

T: Som ovan KBI finns ej, förutom en liten fillial här på Swec..
"Va kör du i stock? e du dum eller?"

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Jaha okej, har för mig att jag läste någonstans att de inte var så bra om man inte överklockade dem, tack för svaren!
Hittade svar på min första fråga i sweclockers sandy bridge test också

Citat:

Först ut är processorer och moderkort för sockel LGA 1155, tänkta att ersätta plattformen Lynnfield och sockel LGA 1156 från sent år 2009. Senare under året laddar Intel för vidare Sandy Bridge-lanseringar, då med sockel LGA 2011 för att ersätta snabbt åldrande värstingplattformen LGA 1366.

Permalänk
Medlem

Bara för att du köper en k-processor MÅSTE du inte överklocka dom De är bra som de är ändå. (Dock kan man överklocka dom ganska bra utan att egentligen kunna ett dugg)

EDIT: Jösses, så går det när man öppnat ett separat fönster och sen svarar mycket senare. Jag trodde jag var först med att säga det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av o.0:

Jaha okej, har för mig att jag läste någonstans att de inte var så bra om man inte överklockade dem, tack för svaren!
Hittade svar på min första fråga i sweclockers sandy bridge test också

Ivy bridge är nyare och bättre, bara så du vet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sitter på en i5 3570k är väldigt nöjd, rekomenderas starkt!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ivy bridge är nyare och bättre, bara så du vet.

10% skillnad vad det va?

räkna ekonomiskt på det!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Jag kör på i5 3570K och rekomenderar den starkt!

Visa signatur

Case: 430 elite black CPU: i5 3570k GPU: gigabyte amd radeon HD7850 OC version RAM: 2x4GB corsair vengeance
Console: PS3 SLIM

Permalänk
Medlem

Tack för alla rekommendationer! 3570K ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Hehe, bytte själv ut min min E8400 mot en i5 3570K.
En bra processor!
Sedan har de andra fel.
Modellerna utan K har lite fler "features" faktiskt, inte överklockning, men annat.

Permalänk
Medlem

Mitt öga fastna på den här tråden och då slår det mig. Kan också behöva en update om vad det är man ska ha idag.
Köpte min dator Dec 2010 och då vare i7 950 man skulle ha så jag skaffa mig en och kör den på stabila 4ghz. Hur står den sig idag då nu när farcry 3,Bf3, crysis 3 "finns/släpps" finns det något spel där den skulle flaskhalsa än?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mitt öga fastna på den här tråden och då slår det mig. Kan också behöva en update om vad det är man ska ha idag.
Köpte min dator Dec 2010 och då vare i7 950 man skulle ha så jag skaffa mig en och kör den på stabila 4ghz. Hur står den sig idag då nu när farcry 3,Bf3, crysis 3 "finns/släpps" finns det något spel där den skulle flaskhalsa än?

Dina grafikkort kommer flaska långt innan din CPU.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

10% skillnad vad det va?

räkna ekonomiskt på det!

Det är aldrig mest prisvärt med senaste generationen, det påstod jag inte. Om man redan har en Sandy Bridge så ger det ju väldigt lite att uppgradera till Ivy Bridge, men vid en multigenerationsuppgradering så rekommenderar jag faktiskt senaste generationen, och den processor med bäst pris/prestanda, vilket borde vara 3570K i dagsläget.

Ivy Bridge drar ju dessutom mindre ström => mindre värme => mindre kylningsbehov => tystare system (beroende på kylare då).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Dina grafikkort kommer flaska långt innan din CPU.

Jaja det vet jag redan, men nu var det Processorer vi talar om
Men jo jag ska byta GPUer, 2st MSI 680 Lightning eller gtx 685 när nu den släpps.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av o.0:

Hej, jag tänkte uppgradera min dator eftersom den är något utdaterad, nu när julen börjar närma sig är det ju perfekt att önska sig några delar. Jag skruvade ihop min dator 2009 och har inte hängt med i komponentvärlden på ett tag nu. Jag kommer ihåg att bara några månader efter jag köpt min dator med min fina Core 2 Duo E8400 processor och mitt P5QL PRO moderkort som jag var mycket stolt över, så kom det massa nya prylar till marknaden, fräna i5 och i7 processorer till rimligt pris samt coola moderkort med P55 chipset. Det jag hade att välja på när jag köpte min dator var svindyra i7 processorer till sockel 1366 och processorer till sockel 775 till överkomligt pris ...och AMD. Jag spanade in dessa nya processorer o moderkort, som var sockel 1156, och tyckte de var asballa, jag ville verkligen ha en sådan! Men jag hade ju redan köpt min dator så det fick vara..

I alla fall, som jag sa så ville jag uppdatera min dator så jag gick in på inet för att kolla upp de där moderkorten o processorerna som jag spanat in för några år sen och upptäcker att alla är borta, puts väck, även alla 775 och 1366 processorer och massa moderkort. Jag kollade runt lite på andra sidor o pricerunner osv men det var som spårlöst försvunnet. Jag som ville ha en i5 750 och en asus p7p55d deluxe.

Så nu till mina frågor: Vart tog dem vägen? Vad finns det för alternativ? Jag vill inte ha en i5 2500k eller någon annan processor med k-benämning eftersom jag inte hajar det där med överklocking, allt sånt med spänning osv är alltför förvirrande.

tackar,
o.0

1366 har ersats av 2011 och 1156 har ersats av 1155. Vill du bygga riktigt high-end så kör du med 2011 grejer, vill du bygga "bang for the buck" kör du med 1155.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ivy Bridge drar ju dessutom mindre ström => mindre värme => mindre kylningsbehov => tystare system (beroende på kylare då).

Ivy Bridge blir varmare, beroende på vad du jämför med. Sandy? Ja.

Sitter även jag med en 3570k i 4,5GHz med Corsair H80. Inga problem!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är aldrig mest prisvärt med senaste generationen, det påstod jag inte. Om man redan har en Sandy Bridge så ger det ju väldigt lite att uppgradera till Ivy Bridge, men vid en multigenerationsuppgradering så rekommenderar jag faktiskt senaste generationen, och den processor med bäst pris/prestanda, vilket borde vara 3570K i dagsläget.

Ivy Bridge drar ju dessutom mindre ström => mindre värme => mindre kylningsbehov => tystare system (beroende på kylare då).

Ivy Bridge blir hanterar faktiskt värme sämre än Sandy Bridge, alltså behöver den mer kylning.

Skrivet av capkekken:

10% skillnad vad det va?

räkna ekonomiskt på det!

Du vet att Sandys är dyrare än Ivy?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Mitt öga fastna på den här tråden och då slår det mig. Kan också behöva en update om vad det är man ska ha idag.
Köpte min dator Dec 2010 och då vare i7 950 man skulle ha så jag skaffa mig en och kör den på stabila 4ghz. Hur står den sig idag då nu när farcry 3,Bf3, crysis 3 "finns/släpps" finns det något spel där den skulle flaskhalsa än?

Farcry 3 använder tex 12 trådar på min 3930k, så visst flaskar dom andra där, frågan är bara hur mycket. Svaret är troligen ganska lite och förmodligen enbart i Ultra med hög upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Jaja det vet jag redan, men nu var det Processorer vi talar om
Men jo jag ska byta GPUer, 2st MSI 680 Lightning eller gtx 685 när nu den släpps.

685 kommer inte. Nästa lansering är 780, men det dröjer ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det är aldrig mest prisvärt med senaste generationen, det påstod jag inte. Om man redan har en Sandy Bridge så ger det ju väldigt lite att uppgradera till Ivy Bridge, men vid en multigenerationsuppgradering så rekommenderar jag faktiskt senaste generationen, och den processor med bäst pris/prestanda, vilket borde vara 3570K i dagsläget.

Ivy Bridge drar ju dessutom mindre ström => mindre värme => mindre kylningsbehov => tystare system (beroende på kylare då).

Bäst pris/prestanda beror ju på hur effektivt programmet han kör utnyttjar kärnorna. Som du ser nedan finns alternativ som ger mycket mer prestanda per krona. Till och med en SB-e är mer kostnadseffektiv då den har bättre paralellism.

i5 3570k - 447kr per tråd som kan hanteras.
i7 3770k - 349kr per tråd
i7 3930k - 403kr per tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bäst pris/prestanda beror ju på hur effektivt programmet han kör utnyttjar kärnorna. Som du ser nedan finns alternativ som ger mycket mer prestanda per krona. Till och med en SB-e är mer kostnadseffektiv då den har bättre paralellism.

i5 3570k - 447kr per tråd som kan hanteras.
i7 3770k - 349kr per tråd
i7 3930k - 403kr per tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men jag tror inte att gemene man har någon särskild nytta av den utökade parallellismen, och att räkna per "tråd" är missvisande eftersom hyper threading absolut inte kan likställas med en processorkärna.

Om ovanstående beräkning görs om, med varje "hypertråd" viktad med 0.1 så hamnar vi nog närmare verkligheten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ivy Bridge blir hanterar faktiskt värme sämre än Sandy Bridge, alltså behöver den mer kylning.

Jag antar att du tänker på Intels usla kylpasta under värmeskölden? Stämmer, men det gäller väl bara vid överklockning som jag förstod det (alltså, en överklockad Ivy blir jämförelsevis markant varmare än en överklockad Sandy)?

Så nej, om man ska överklocka så stämmer inte min medförandekaskad (hoo, här hittar man på ord), det stämmer.

Senast jag överklockade var '99, så jag glömmer normalt den "detaljen".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Farcry 3 använder tex 12 trådar på min 3930k, så visst flaskar dom andra där, frågan är bara hur mycket. Svaret är troligen ganska lite och förmodligen enbart i Ultra med hög upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att alla "trådar" används så innebär det ju inte att alla andra processorer med färre antal "trådar" flaskar? Det är bara när den totala arbetsbelastningen blir större än vad en processor med färre "trådar" klarar av (dvs flaskhals uppstår), som en 3930 höjer ribban, och jag blir extremt förvånad om så är fallet med t.ex. Farcry 3 jämfört med en 3570 eller 3770.

Det är en helt annan sak om det handlar om tung icke-realtids arbetsbelastning som nyttjar alla "trådar" till absolut max, t.ex. raytracingberäkningar eller något annat som skalar bra med utökad parallellism. I det fallet kommer t.ex. både 3570 och 3770 definitivt att flaska jämfört med 3930.

Enligt min mening så är 3930 extrem overkill för spel. I en beräkningsmaskin är det en annan sak, men då är frågan om inte Xeon är ett bättre alternativ, så egentligen är det svårt att motivera SB-E-plattformen överhuvudtaget faktiskt.

Tillägg: För övrigt kör jag med en 3770 hemma och en 3930 på jobbet (och egentligen borde jag nog ha kört med Xeon på jobbet istället).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Farcry 3 använder tex 12 trådar på min 3930k, så visst flaskar dom andra där, frågan är bara hur mycket. Svaret är troligen ganska lite och förmodligen enbart i Ultra med hög upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, Far Cry 3 använder alla 12 kärnor till 100%? det var inte illa... (nej inte så troligt va, så den flaskar antagligen inte alls på andra moderna processorer som har bättre pris/prestanda än 3930k).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Bäst pris/prestanda beror ju på hur effektivt programmet han kör utnyttjar kärnorna. Som du ser nedan finns alternativ som ger mycket mer prestanda per krona. Till och med en SB-e är mer kostnadseffektiv då den har bättre paralellism.

i5 3570k - 447kr per tråd som kan hanteras.
i7 3770k - 349kr per tråd
i7 3930k - 403kr per tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Räknar du med att moderkortet kostar 1000 kr extra till SB-E också? Sen är det enorm skillnad i prestanda mellan riktiga kärnor och HT så det blir en väldigt konstig jämförelse. Den faktiska prestandaskillnaden mellan 3930 och 3770 är inte så stor. Tittar man på enkeltrådad prestanda så presterar 3770 förånandsvärt mycket bättre. Nu är det ju fortfarande så att enkeltrådad prestanda är viktigast för vanliga dödliga så få snabbare är generellt alltid bättre en fler och långsammare. Till spel är 3930 rätt meningslöst om man inte tänker köra med tre eller fyra grafikkort. Fast det borde ju gå bra att köra tre grafikkort på ett z77 också tack vare PCIe 3.0.

s2011 är i princip bara intressant för de som ska köra med fler än två grafikkort eller för de som behöver mer än 32 GB RAM. I övrigt är den mest till för e-penis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jaja det vet jag redan, men nu var det Processorer vi talar om
Men jo jag ska byta GPUer, 2st MSI 680 Lightning eller gtx 685 när nu den släpps.

Att byta från 950 4.2ghz till en 3570k kommer nog inte ge mer än 2-3 fps. En skillnad du inte kommer märka på en enda skärm.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Oj, Far Cry 3 använder alla 12 kärnor till 100%? det var inte illa... (nej inte så troligt va, så den flaskar antagligen inte alls på andra moderna processorer som har bättre pris/prestanda än 3930k).

Fast nu stod det ju inte att den använde dom till 100% utan att den använde 12 trådar, men du lär väl ändå se saker som vi andra inte kan se. Eller är du bitter över att din dator hackar och går segt i FC3 på high redan?

Men bara för dig så når den som mest upp i 48% i total CPU användning.

Skickades från m.sweclockers.com