Passar denna CPU med något bra graffe kort.

Permalänk

Passar denna CPU med något bra graffe kort.

Min kompis har köpt en värsting dator på dustinhome *sarkasm* Han köpte en dator utan graffekort och processorn är denna:i ntel(r) celeron(r) cpu g540t @ 2.10ghz :/ jag vet,ingen super processor men vilket e det bästa kort man kan sätta i.

(Kanske detta ska vara i grafikkorts sektionen,men jag postar här)

EDIT:Kan man lägga vilket kort man vill utan någon större skillnad eller flaskhalsar den?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar så stor roll vad du trycker i Grafikkort (om de ens finns slot för de), kommer bli lika laggigt ändå med den där celeron processorn tyvärr

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Tror inte det spelar så stor roll vad du trycker i Grafikkort (om de ens finns slot för de), kommer bli lika laggigt ändå med den där celeron processorn tyvärr

Jag skulle pröva lägga ihop en dator på inet för samma pris och,ja.....ett 7750 2gb e fan mycket bättre en celeron :/ Han skulle ha gjort lite research först :/

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Intel Celeron är för dålig CPU för att kunna spela nya spelen idag oavsett vilken GPU du har.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

äsch du kan väl länka till "superdatorn" på dustin så kan man se om man kan sätta i ett annat kort i alla fall
processorn är i alla fall en socket 1155 processor så sannolikt kan din kompis byta cpu får en lusentapp och sätta i ett grafikkort för en till lusentapp och sen ha en fullt spelbar maskin

edit: under förutsättning att man kan byta cpu och han antagligen vill komma undan "billigt":

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189955 ca 1000kr inkl frakt för en core i3 3220

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1318427 1390 inkl frakt för radeon 7850

et voila! en "speldator" eller i vart fall en mellanklassmaskin för spel i 1680x1050 eller i nödfall 1080p

Permalänk
Skrivet av runeman:

äsch du kan väl länka till "superdatorn" på dustin så kan man se om man kan sätta i ett annat kort i alla fall
processorn är i alla fall en socket 1155 processor så sannolikt kan din kompis byta cpu får en lusentapp och sätta i ett grafikkort för en till lusentapp och sen ha en fullt spelbar maskin

http://www.dustinhome.se/product/5010650826/compaq-cq2815-cel... :/

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Surf och film är allt skithögen klarar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

äsch du kan väl länka till "superdatorn" på dustin så kan man se om man kan sätta i ett annat kort i alla fall
processorn är i alla fall en socket 1155 processor så sannolikt kan din kompis byta cpu får en lusentapp och sätta i ett grafikkort för en till lusentapp och sen ha en fullt spelbar maskin

edit: under förutsättning att man kan byta cpu och han antagligen vill komma undan "billigt":

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189955 ca 1000kr inkl frakt för en core i3 3220

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1318427 1390 inkl frakt för radeon 7850

et voila! en "speldator" eller i vart fall en mellanklassmaskin för spel i 1680x1050 eller i nödfall 1080p

Risken är att nätagget också behöver bytas, och då kan man ju verkligen undra vad meningen med köpet va.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Risken är att nätagget också behöver bytas, och då kan man ju verkligen undra vad meningen med köpet va.

Inte bara att datorn e svag så vältes hans dator så att hårddisken skadades.....Otur. Och det ni föreslår är mycket sant fast det är ju så att måste köpa om hela datorn typ. Finns nog inte mycket mer att göra en det. Ändå så har han lyckats köra Planetside 2 i low med typ 15 FPS. Han får hålla sig till WoW och lol -.- Men äre bara jag som tycker att 65w är överdrivet lite!?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

är det för sent att lämna tillbaka datorn? man har 14 dagars ångerrätt när man handlar från dustin!
den maskinen är näst intill olagligt dålig för de pengarna. Den har ett skräpmoderkort utan pci-express platser så det går inte att uppgradera grafiken med ett separat kort.
Den inbyggda grafiken i en core i3 3225-processor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1189954 är det billigaste alternativet för att få den bästa grafiken han kan uppnå med det moderkortet. 1099 inkl frakt från netonnet

Permalänk
Skrivet av runeman:

är det för sent att lämna tillbaka datorn? man har 14 dagars ångerrätt när man handlar från dustin!
den maskinen är näst intill olagligt dålig för de pengarna. Den har ett skräpmoderkort utan pci-express platser så det går inte att uppgradera grafiken med ett separat kort.
Den inbyggda grafiken i en core i3 3225-processor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1189954 är det bästa han kan uppnå med det moderkortet. 1099 inkl frakt från netonnet

Ja,tror han köpte för ett tag sen,fast lätt över 2 veckor. Fast den har även vält och skadat hårddisken :/

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Ja,tror han köpte för ett tag sen,fast lätt över 2 veckor. Fast den har även vält och skadat hårddisken :/

hur tusan lyckas han skada just hårddisken? satt den inte fastskruvad? eller är det ett case av modermodemet-terminologi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Inte bara att datorn e svag så vältes hans dator så att hårddisken skadades.....Otur. Och det ni föreslår är mycket sant fast det är ju så att måste köpa om hela datorn typ. Finns nog inte mycket mer att göra en det. Ändå så har han lyckats köra Planetside 2 i low med typ 15 FPS. Han får hålla sig till WoW och lol -.- Men äre bara jag som tycker att 65w är överdrivet lite!?

Om han byter ut hårddisken så har han ju ändå en fullt duglig kontorsdator.

65W är ytterst lite, men det behövs inte mer. Processorns TDP är på 35W, vilket ju inkluderar grafiken.

edit: Ah, tänkte inte på modermodemet. Det är ju känsligt för sådant där.

Permalänk
Skrivet av runeman:

hur tusan lyckas han skada just hårddisken? satt den inte fastskruvad? eller är det ett case av modermodemet-terminologi?

Det är oftast den som är känsligast för vibrationer och sånt (t.ex att datorn välter) Och jag är helt 100 på att det är den för att windows är helt missbildat (Det är någon grå bakgrund till allt,inte den blåa windows 7) Och datorn är betydligt segare.

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om han byter ut hårddisken så har han ju ändå en fullt duglig kontorsdator.

65W är ytterst lite, men det behövs inte mer. Processorns TDP är på 35W, vilket ju inkluderar grafiken.

edit: Ah, tänkte inte på modermodemet. Det är ju känsligt för sådant där.

om modermodemet har visat sin fula nuna så kan det ju handla om hela 100% av "hårddiskens" inköpspris för att ersätta skadan, if you get my drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

om modermodemet har visat sin fula nuna så kan det ju handla om hela 100% av "hårddiskens" inköpspris för att ersätta skadan, if you get my drift

Får mig att tänka på när Jonas & Emil pratade om bekantas reaktioner på när dom skulle "byta hårdisk i "hårdisken"".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Det är oftast den som är känsligast för vibrationer och sånt (t.ex att datorn välter) Och jag är helt 100 på att det är den för att windows är helt missbildat (Det är någon grå bakgrund till allt,inte den blåa windows 7) Och datorn är betydligt segare.

förlåt jag ser nu att du inte är modermodemare. Jag vet inte om jag i min ringa erfarenhet av 20 års skruvande i datorer har erfarit att just mekaniska hårddiskar skulle vara väldans känsliga för fall fast jag är ju bara amatör på hårdvara, jag kan ha fel alla gånger.

kolla med crystaldiskinfo eller liknande program efter SMART fel relaterade till fall, det finns ett gäng
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

om inga fel hittas tipsar jag om en systemåterställning och sen kontakta dustin och be dem snällt att ta tillbaka datorn och byta ut den. konstigare saker har hänt!

Permalänk
Skrivet av runeman:

förlåt jag ser nu att du inte är modermodemare. Jag vet inte om jag i min ringa erfarenhet av 20 års skruvande i datorer har erfarit att just mekaniska hårddiskar skulle vara väldans känsliga för fall fast jag är ju bara amatör på hårdvara, jag kan ha fel alla gånger.

kolla med crystaldiskinfo eller liknande program efter SMART fel relaterade till fall, det finns ett gäng
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

om inga fel hittas tipsar jag om en systemåterställning och sen kontakta dustin och be dem snällt att ta tillbaka datorn och byta ut den. konstigare saker har hänt!

Det var så att jag skapade en tråd i hans ära om vad som hade hänt och majoriteten sa att hårddisken var känslig bla bla bla och att det nog e den. :/ Det var så att hans syster och hennes son var på besök och sonen är rätt så liten och hängde på datorn och ja....baam ner i golvet och sen blev datorn konstig. Men dom kan säkert fråga snällt.

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Det var så att jag skapade en tråd i hans ära om vad som hade hänt och majoriteten sa att hårddisken var känslig bla bla bla och att det nog e den. :/ Det var så att hans syster och hennes son var på besök och sonen är rätt så liten och hängde på datorn och ja....baam ner i golvet och sen blev datorn konstig. Men dom kan säkert fråga snällt.

Som sagt, jag har inga direkta fakta att luta mig mot utan bara erfarenhet
Men om du laddar ner ett program som du kan använda för att läsa av SMART meddelanden så kan du lära dig nåt om hur det står till i burken egentligen. Det är ju roligare att VETA om hårddisken är trasig än att TRO att den är det

Permalänk
Medlem

Öppna lådan och kolla så att inga kablar blivit glappa efter fallet.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

On Topic, har skadat skett självförvållat på Hårddisken så gäller det att man har ett Allrisk/Drull-tillägg.
Självrisk normalt 1500kr. Hårddisken troligare inte värd så mycket => Ingen ersättning.

Undantag är Trygghansas och IFs Hemelektroniktillägg som har en självrisk på 500kr OM skadan uppgår till minst 1500kr värde. Dvs måste skadan kunna täckas av vanlig drulle och kosta mer än 1500kr att ersätta men då SÄNKS ordinarie självrisk till 500kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin