24-pin ATX passar inte i mitt morderkort?

Permalänk
Medlem

24-pin ATX passar inte i mitt morderkort?

Tjenare! Köpte delar för att uppgradera min äldre dator bl.a ett m-ATX kort och ett 500W Corsair nätagg. Nu är saken den att 24-pin ATX passar inte in i moderkortet (Jag har testat med 2 olika nättagg med samma uttag i moderkortet och det ska passa) men det vill inte göra det. Vet ni varför det inte skulle vilja passa? (Jag har använt kraft och smidighet ingenting fungerar) Tack!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635831#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862#extra

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Fel håll?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Fel håll?

Nej verkligen inte, har testat båda destuom. Alltså pinen går ner, men inte helt och knappen som ska sitta fast, går inte ner helt (För att pinnarna inte gör det)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Det ska ju vara en vanlig 24-pin som ska kopplas in, kan det vara så att kontakten som sitter på moderkortet är felkonstruerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Det ska ju vara en vanlig 24-pin som ska kopplas in, kan det vara så att kontakten som sitter på moderkortet är felkonstruerad?

Det eller skadad, tycker det är så konstigt att den inte vill gå ner. Men eftersom man kan ju ta av 4 av pinnarna på 24 och de passar, alltså måste det vara någon/några av de andra 20 som inte passar eller vill inte gå ner. Men vet inte hur jag ska lösa det...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Ofta krävs det en hel del (jävla) våld för att få dit den där kontakten, och än värre är detatt få ut den. Jag minns att jag fick ta i så att blorådrorna i pannan började synas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ofta krävs det en hel del (jävla) våld för att få dit den där kontakten, och än värre är detatt få ut den. Jag minns att jag fick ta i så att blorådrorna i pannan började synas

Förstår dig! Jag har tryckt så att det känns som jag har brutit kortet... Vilket jag nu, tur inte har. Men om ingen annan har en lösning (Ska även prata med Komplett) Så ska jag ta i så att det ryker från händerna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Ta ut moderkortet och prova på en plan yta som en kartongbit. Då kan du kolla riktigt noga vart problemet kanske är och vid behov även hålla emot så du kan trycka ner hela vägen, vilket inte alltid går med kortet imonterat. Detta beroende på vart moderkortsdistanserna sitter.

Förmodligen är plasten skadad någonstans på moderkort/kontakt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Ta ut moderkortet och prova på en plan yta som en kartongbit. Då kan du kolla riktigt noga vart problemet kanske är och vid behov även hålla emot så du kan trycka ner hela vägen, vilket inte alltid går med kortet imonterat. Detta beroende på vart moderkortsdistanserna sitter.

Förmodligen är plasten skadad någonstans på moderkort/kontakt.

/s

Det har jag också försökt, har tagit ut det och testat inuti. Inget av det fungerar :/

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Sån jävla ångest att trycka i 24-pin, tror inte jag tryckte så hårt att spärren kom in, vågade inte. Känns så jävla osäkert och som att moderkortet kommer gå sönder.. Är det safe?

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Sån jävla ångest att trycka i 24-pin, tror inte jag tryckte så hårt att spärren kom in, vågade inte. Känns så jävla osäkert och som att moderkortet kommer gå sönder.. Är det safe?

Sorry för OT

Min sitter inte "helt" inne, har inga problem alls. Kan tänka mig att det inte är optimalt, men det borde vara lugnt.
Hade exakt samma problem som TS, 4pin's gick i men inte 20pin's, det är bara att välja: Pressa för kung och fosterland och riskera att moderkortet går av eller låt den sitta "löst" och riskera eventuella defekter.

Visa signatur

CASE: Fractal Design Define R4 H2O: Corsair H80i w/2x Gentle Typhoon @ 1850rpm
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,2GHz MOBO: MSI Z77A-GD65 ATX
GFX: MSI HD7950 TwinFrozr III SSD: Samsung SSD Basic 840 250GB
RAM: 2x4GB Corsair Dominator Platinum @ 1600MHz HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm
PSU: Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum OS: Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teskuz:

Min sitter inte "helt" inne, har inga problem alls. Kan tänka mig att det inte är optimalt, men det borde vara lugnt.
Hade exakt samma problem som TS, 4pin's gick i men inte 20pin's, det är bara att välja: Pressa för kung och fosterland och riskera att moderkortet går av eller låt den sitta "löst" och riskera eventuella defekter.

Men när den inte sitter i helt, så vill allt inte starta riktigt. För när jag har i det lite smått halvt, så startar det bara och sen lägger av direkt. Så något måste gå att göra åt saken?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Det har jag också försökt, har tagit ut det och testat inuti. Inget av det fungerar :/

Det är bara att pressa. Det finns inget som kan gå sönder om du har kortet på en plan yta som en kartongbit.

Idén var att du skulle kolla lite mera noggrant. Man kan t ex känna efter vilken sida av kontakten som kärvar mest och sedan kolla på kontakten och se om någon av de fasade plasthylsorna har gett efter. Då kan man se om det är något farligt eller inte. Förmodligen inte.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Men när den inte sitter i helt, så vill allt inte starta riktigt. För när jag har i det lite smått halvt, så startar det bara och sen lägger av direkt. Så något måste gå att göra åt saken?

Kontakten ska ner helt för kör man med dåligt nertryckt kontakt kan de ligga och tostra så man bränner upp saker. Du borde kunna se på kontakten vad som är felet och om de är felkonstruerat alternativt kanske moderkortskontakten är skadad. Är de helt omöjligt att få ner pga felkonstruktion så reklamera. Kör som sagt inte med glappande kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Kontakten ska ner helt för kör man med dåligt nertryckt kontakt kan de ligga och tostra så man bränner upp saker. Du borde kunna se på kontakten vad som är felet och om de är felkonstruerat alternativt kanske moderkortskontakten är skadad. Är de helt omöjligt att få ner pga felkonstruktion så reklamera. Kör som sagt inte med glappande kontakter.

Aa, ska prata med komplett på tisdag för att höra med dem om de har något förslag, annars ska jag reklamera den. Hade samma problem med mina RAM minnen, jag fick trycka skit hårt. Måste vara någon skada med moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Aa, ska prata med komplett på tisdag för att höra med dem om de har något förslag, annars ska jag reklamera den. Hade samma problem med mina RAM minnen, jag fick trycka skit hårt. Måste vara någon skada med moderkortet.

RAM minnen kan man få trycka skithårt på ett nytt moderkort. Ibland så man tror moderkortet ska gå sönder. Förmodligen inget fel på detta. Byggde en ny dator till en kusin och när jag tryckte ner ramminnena skrek han då moderkortet sviktade. Han trodde jag skulle sabba hela datorn :).

Permalänk
Medlem

Dom brukar kunna kärva ganska rejält, har hänt att jag har fått använda polygrip när jag ska dra ur dom..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några bekymmer med nån 24-pin eller 4/8-pin på något moderkort eller nätagg sen Socket 478. Innan de så kunde de va lite si och så med det där men de senaste åren så har det varit lika lätt som att stoppa i en Sata kontakt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Troligen nått kontaktstift som sitter lite snett, kolla noga med förstoringsglas, på både kontakt och moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har löst det, med lite tryckningar så gick den i. Men nu blir det ett annat problem, men ska kolla om den finns en tråd för det, annars ska jag starta en ny... -.-'

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25