Permalänk
Medlem

Splitterny dator tickar som klocka!

Hallå!

I dagarna gav jag mig på att bygga en dator till en av bandmedlemmarna och han bad mig sätta ihop ett litet fint paket.

Specs:
CPU: Intel 4770k
MOBO: Gigabyte Z87x
RAM: Corsair Vengeance 1600mhz
SSD: Samsung 840 500gb SSD
PSU: Corsair RM650w
GPU: Gigabyte GTX 770

Hur som helst, efter att ha monterat systemet och redo för installation händer det konstiga,
Nätagget ger ifrån sig ett ganska högt tickande ljud, nästan som om fläkten kanske låg emot en sladd eller två..
Prövade då att ta ut komponenter etc för att försäkra mig om att det var agget och inget annat... Tickar fortfarande även om jag bara körde med 24pin + 8pin till CPU.

Lämnade in agget för felsökning, och inget är fel med agget kan de konstatera, stresstestat och kört i ett dygn osv.. (av INET, inte mig själv). Agget tillbaka som sagt, gör ett nytt försök.. tar ut alla komponenter och gör om allt från scratch igen, men hamnar återigen med detta tickande ljud! Inet misstänkte att det kunde vara grafikkortet som spökade om nu agget var helt, så testade givetvis utan grafikkortet men samma ljud kommer specifikt från nätagget...

Är det så att det är något spänningsfel, då jag misstänker att det faktiskt är moderkortet som är trasigt och inget annat? Någon som har vart med om liknande? Alla tips och svar uppskattas!

OBS!

Kopplade in ett Logitech Illuminated i datorn (inför installation), och när jag har det tickande ljudet blinkade även bakgrundsbelysningen i samma takt!
/890611

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Entusiast

Ett videoklipp på detta hade varit bra då ljud är så subjektiva och svåra att förklara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ett videoklipp på detta hade varit bra då ljud är så subjektiva och svåra att förklara.

Jag skulle ju kunna koppla in det igen, men är rädd att man skadar någon komponent osv, så garantin skulle ryka osv..
Inte min dator :/

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bobikong:

Jag skulle ju kunna koppla in det igen, men är rädd att man skadar någon komponent osv, så garantin skulle ryka osv..
Inte min dator :/

Hur menar du nu? Är du rädd för att handskas med komponenterna fysiskt? Det borde du inte vara rädd för, är man försiktig nog så är det inte någon hög risk att skada en datorkomponent

Du behöver dessutom inte koppla in så mycket för att testa agget, gör bara en simpel uppstart med moderkort, RAM, CPU, grafikkort och nätagg på en kartong såhär: http://youtu.be/d_56kyib-Ls?t=5m28s

Edit: Läste nu att hjälpte till att bygga en dator, så jag är väl ute och cyklar. Men nätagget borde inte kunna skada någon komponent för att det "tickar" lite.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hur menar du nu? Är du rädd för att handskas med komponenterna fysiskt? Det borde du inte vara rädd för, är man försiktig nog så är det inte någon hög risk att skada en datorkomponent

Du behöver dessutom inte koppla in så mycket för att testa agget, gör bara en simpel uppstart med moderkort, RAM, CPU, grafikkort och nätagg på en kartong såhär: http://youtu.be/d_56kyib-Ls?t=5m28s

Tack för tipset, är medveten om hur man kan göra, jag oroade mig mest för att låta systemet rulla lite för att filma det tickande ljudet,
Jag vet ju inte riktigt vad det tickande ljudet beror på därför lite ''skraj'' haha

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bobikong:

Tack för tipset, är medveten om hur man kan göra, jag oroade mig mest för att låta systemet rulla lite för att filma det tickande ljudet,
Jag vet ju inte riktigt vad det tickande ljudet beror på därför lite ''skraj'' haha

Att ett tickande ljud från ett nätagg skulle kunna ha och göra med någonting som eventuellt skulle kunna skada komponenterna är jag väldigt tveksam över.
Inte ens så kallat "coil whine" från nätagg skadar komponenter över huvud taget, men för all del jag vet ju inte hur ljudet låter och vad som är orsaken.

Min farsas nätagg har hur som helst ett tickande ljud ibland som var ett förekommande problem från just den "batchen" av nätagget XFX Core series 650W men han har aldrig orkat reklamera det.
Jag har konstaterat att det är någonting med fläkten för varje gång man stänger av datorn och petar till den så är ljudet borta i timtals innan det kommer tillbaka och kanske är det ett sådant "tickande" ljud du hör?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Att ett tickande ljud från ett nätagg skulle kunna ha och göra med någonting som eventuellt skulle kunna skada komponenterna är jag väldigt tveksam över.
Inte ens så kallat "coil whine" från nätagg skadar komponenter över huvud taget, men för all del jag vet ju inte hur ljudet låter och vad som är orsaken.

Min farsas nätagg har hur som helst ett tickande ljud ibland som var ett förekommande problem från just den "batchen" av nätagget XFX Core series 650W men han har aldrig orkat reklamera det.
Jag har konstaterat att det är någonting med fläkten för varje gång man stänger av datorn och petar till den så är ljudet borta i timtals innan det kommer tillbaka och kanske är det ett sådant "tickande" ljud du hör?

Skall försöka lägga upp en video, vet du någon bra sida eller så? Har ingen YT kanal :/

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Testa att tjuvkoppla agget och starta det utan dator:
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick

Låter det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bobikong:

Skall försöka lägga upp en video, vet du någon bra sida eller så? Har ingen YT kanal :/

TinyPic är en ganska populär sida för att ladda upp foton och verkar ta videos också så det skulle jag väl rekommendera i så fall
http://sv.tinypic.com/

Edit: Gör det som Woundead sa först. Glömde helt bort det, det är det ultimata testet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hittade detta på Corsair hemsida,
http://www.corsair.com/en-us/rm-series-rm650-80-plus-gold-cer...
Gå till fliken FAQ&SUPPORT leta efter PSU Paper Clip Test
Här visar man hur man så kallat kan starta ett nätagg utan att det är inkopplat till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Tack för tipset, är medveten om hur man kan göra, jag oroade mig mest för att låta systemet rulla lite för att filma det tickande ljudet,
Jag vet ju inte riktigt vad det tickande ljudet beror på därför lite ''skraj'' haha

Jag har ett tickande ljud i min dator. Låter en gång var 5'e minut typ.. kom fram till att jag har coilwhine i i ett av mina ramminnen. Inget jag reagerar på längre och byter jag ram försvinner ljudet. Men vill ha symetriskt

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nätagget har vart inlämnad hos Inet felsökningsstationer och de konstaterade som sagt efter ett dygns testande att agget presterar som det skall, inga missljud, inget klick.. deras system kunde rulla på precis som det skall.. Därför är jag lite emot att ''experimentera'' med en väns komponenter, hehe

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hittade detta på Corsair hemsida,
http://www.corsair.com/en-us/rm-series-rm650-80-plus-gold-cer...
Gå till fliken FAQ&SUPPORT leta efter PSU Paper Clip Test
Här visar man hur man så kallat kan starta ett nätagg utan att det är inkopplat till moderkortet.

Skrivet av Dragone:

Jag har ett tickande ljud i min dator. Låter en gång var 5'e minut typ.. kom fram till att jag har coilwhine i i ett av mina ramminnen. Inget jag reagerar på längre och byter jag ram försvinner ljudet. Men vill ha symetriskt

Skrivet av Woundead:

Testa att tjuvkoppla agget och starta det utan dator:
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick

Låter det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätagget har vart inlämnad hos Inet felsökningsstationer och de konstaterade som sagt efter ett dygns testande att agget presterar som det skall, inga missljud, inget klick.. deras system kunde rulla på precis som det skall.. Därför är jag lite emot att ''experimentera'' med en väns komponenter, hehe

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Skrivet av bobikong:

Nätagget har vart inlämnad hos Inet felsökningsstationer och de konstaterade som sagt efter ett dygns testande att agget presterar som det skall, inga missljud, inget klick.. deras system kunde rulla på precis som det skall.. Därför är jag lite emot att ''experimentera'' med en väns komponenter, hehe

Nu är det ju inget större experiment då det är ett tämligen vedertaget sätt att starta upp nätaggregat separat. Dock kan man i vissa fall även behöva koppla in en eller ett par fläktar för att aggregatet skall vilja starta (vissa startar inte helt obelastade). Kollar du bara vilka pinnar som skall kopplas ihop och inte har tummen mitt i handen och kasst färgseende, så är det riskfritt.

Det är ju ett bra sätt att utesluta eller bekräfta att det är aggregatet som låter. Du behöver ju stegvis utesluta komponent för komponent. Börja med nätaggregatet (för sig själv),om det inte är det, kör sedan endast moderkort, CPU och en minnessticka. Att använda en tom hushållsrulle kan underlätta om du vill kunna lyssna dig till vilken komponent som låter, om du har flera komponenter inkopplade samtidigt (sätt den mot örat och rikta andra änden mot en komponent i taget).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Testa att tjuvkoppla agget och starta det utan dator:
http://aphnetworks.com/tutorials/psu_paperclip_trick

Låter det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Uzanar:

TinyPic är en ganska populär sida för att ladda upp foton och verkar ta videos också så det skulle jag väl rekommendera i så fall
http://sv.tinypic.com/

Edit: Gör det som Woundead sa först. Glömde helt bort det, det är det ultimata testet.

Skrivet av thomson:

Hittade detta på Corsair hemsida,
http://www.corsair.com/en-us/rm-series-rm650-80-plus-gold-cer...
Gå till fliken FAQ&SUPPORT leta efter PSU Paper Clip Test
Här visar man hur man så kallat kan starta ett nätagg utan att det är inkopplat till moderkortet.

Skrivet av Dragone:

Jag har ett tickande ljud i min dator. Låter en gång var 5'e minut typ.. kom fram till att jag har coilwhine i i ett av mina ramminnen. Inget jag reagerar på längre och byter jag ram försvinner ljudet. Men vill ha symetriskt

Skrivet av WrongTarget:

Nu är det ju inget större experiment då det är ett tämligen vedertaget sätt att starta upp nätaggregat separat. Dock kan man i vissa fall även behöva koppla in en eller ett par fläktar för att aggregatet skall vilja starta (vissa startar inte helt obelastade). Kollar du bara vilka pinnar som skall kopplas ihop och inte har tummen mitt i handen och kasst färgseende, så är det riskfritt.

Det är ju ett bra sätt att utesluta eller bekräfta att det är aggregatet som låter. Du behöver ju stegvis utesluta komponent för komponent. Börja med nätaggregatet (för sig själv),om det inte är det, kör sedan endast moderkort, CPU och en minnessticka. Att använda en tom hushållsrulle kan underlätta om du vill kunna lyssna dig till vilken komponent som låter, om du har flera komponenter inkopplade samtidigt (sätt den mot örat och rikta andra änden mot en komponent i taget).

Okej boys, så här ser det ut.. eller ja, låter..

Video!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Oj. Fläkten roterar inte "om det inte där något sparläge den befinner sig i" så det är nog bara att skicka tillbaka nätagget på RMA.

Ljudet är utan tvekan nätaggregatet. Fläkten ska alltid starta upp. Kanske det är kullagret i fläkten som skapar ljudet eller själva pinnen som har hoppat ur spåret.

Hursomhaver skicka tillbaka nätagget!

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Tja, hade också ett tickande från min nya datorn och jag lyckades lokalisera tickandet till att en av fläktarnas kabel till grafikkortet hängde ner i fläkten pytte lite vilket orsakade ett visst oljud. Löste det genom att ta en potatis-kännare och trycka upp kabeln i ca 1h med hjälp utav att placera spetsen på kabeln och sedan hänga ner den andra änden med hjälp utav diverse föremål.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk

Låter som brytare har fått flipp i agget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Oj. Fläkten roterar inte "om det inte där något sparläge den befinner sig i" så det är nog bara att skicka tillbaka nätagget på RMA.

Ljudet är utan tvekan nätaggregatet. Fläkten ska alltid starta upp. Kanske det är kullagret i fläkten som skapar ljudet eller själva pinnen som har hoppat ur spåret.

Hej!

Corsairs RM serie är deras mest tysta serie, och fläkten går inte igång förrens en viss temp har uppnåtts eller en viss effektförbrukning, därav snurrar inte fläkten i början.
Hursomhaver skicka tillbaka nätagget!

Skrivet av Emil.St:

Tja, hade också ett tickande från min nya datorn och jag lyckades lokalisera tickandet till att en av fläktarnas kabel till grafikkortet hängde ner i fläkten pytte lite vilket orsakade ett visst oljud. Löste det genom att ta en potatis-kännare och trycka upp kabeln i ca 1h med hjälp utav att placera spetsen på kabeln och sedan hänga ner den andra änden med hjälp utav diverse föremål.

Det var faktiskt min första tanke, men efter att både ha set att fläkten inte snurrar ( efter som vissa krav behövs, se ovan kommentar ^ )
Så är det inte så att fläkten tar emot, agget har även vart inne på felsökning och Inets system rullade på fint utan några anmärkningar.

Det verkar nu som om att det faktiskt är moderkortet som har något spänningsfel.. har testat att göra följande ->

Vill ta mig in i BIOS för att ändra -> strömsparläga stäng av C3-C6
I förhoppning om att kunna bli av med det tickande ljudet från PSU.

Felsökningslista
Prövat montera alla delar i chassi
Prövat byta ramslots + köra med 1 respektive 2 stickor
Prövat koppla ur grafikkort + diverse fläktar
Prövat ta ur systemet, köra på moderkortskartongen
Prövat med 2x olika skärmar för att ta mig till BIOS ( både via HDMI + DVI )
Prövat nolla BIOS ( tagit ur batteri 5minuter )

Efter BIOS-Reset

Prövat koppla in grafikkort + skärm (via HDMI + DVI) för att ta mig till BIOS
Prövat köra på moderkortets interna grafikkort (via HDMI + DVI)

Tack för att ni engagerar er allihop!
/890611

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Strömsparläge kan vara en av orsakerna har jag fått höra, och att stänga av C3 alternativt C6 i BIOS kan vara en lösning på problemet, MEN jag kommer inte ens in i BIOS, därav tror jag att det är moderkortet som spökar och skickar någon felspänning etc..

Visa signatur

FULL COUNTER