Ingen bild med det integrerade grafikkortet

Permalänk

Ingen bild med det integrerade grafikkortet

Hallå, har precis byggt ihop en ny dator till mor och far men får ingen bild. Det komponenterna som spelar någon roll är dessa:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6684888/2014-04-17

Får som sagt ingen bild, skärmen fungerar men får ingen bild varken via hdmi eller dvi så vet inte riktigt vad jag ska göra. Detta är inte första dator jag bygger så provat reseta BIOS och liknande men fortfarande ingen bild. Hoppas ni har någon ny ide har tyvärr inget annat grafikkort heller att pröva med för att få det att fungera

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla pinsen i din cpu-socket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kolla pinsen i din cpu-socket.

Hur menar du? plocka bort den och kolla så den sitter rätt eller? för tyckte jag var väldigt noggrann när jag gjorde det? Kan det ha att göra med att moderkortet bara ger bild på displayporten? Har dock ingen skärm att prova det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henrik007:

Hur menar du? plocka bort den och kolla så den sitter rätt eller? för tyckte jag var väldigt noggrann när jag gjorde det? Kan det ha att göra med att moderkortet bara ger bild på displayporten? Har dock ingen skärm att prova det

Jag menar att det inte verkar vara ovanligt att det är strul med böjda pins i den där socketen. Om det inte är ordentlig kontakt mellan moderkort och CPU så kan man ju få vilka problem som helst. Jag tror inte att det är så att du måste använda en specifik port. Det bör den känna av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag menar att det inte verkar vara ovanligt att det är strul med böjda pins i den där socketen. Om det inte är ordentlig kontakt mellan moderkort och CPU så kan man ju få vilka problem som helst. Jag tror inte att det är så att du måste använda en specifik port. Det bör den känna av.

Okej får prova att plocka isär allt och kolla

Permalänk
Medlem

Hade en liknande setup men med en pentium cpu istället och dens display driver hade en bugg som gjorde så att bara vga kontakten kunde användas som default och att man fick manuellt ställa om till hdmi varje gång man startade om datorn. Dock så fanns det 2st HDMI portar på det moderkortet jag hade och där funkade bara den ena. Var väldigt buggigt i allmänhet men testa de andra portarna också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

kan vara så att ramstickorna inte sitter riktigt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Jaha nästa dag i datorbyggandet, har fortfarande ingen bild...

Har provat med det ni sa om att ramstickorna inte sitter i ordentligt, plockat isär allt och satt ihop det igen 2 ggr och fortfarande ingen bild. Jag har dock fått bild två ggr monterat in det i chassit och därefter ingen bild igen, distanser sitter i chassit så det är inte det som är problemet heller, börjar bli rätt less på detta nu och fattar verkligen inte vad som är felet. Lika så var en av de gånger jag hade bild nu imorse efter att jag gett upp för kvällen och lämnat allt som det va igår kväll när det inte fungerade prövade imorse fungerade en gång se ingen bild igen. Kan det vara så att processorns grafikdel är trasig och glapp eller vart skulle det annars kunna glappa? Skärmen jag använder är precis ny så den fungerar och det ända jag har monterat/inkopplat är processor ram och ström till moderkortet kör det utanför chassit för att underlätta felsökningen men ser verkligen inte vad som kan vara felet.

Någon av er som har något förslag?

Permalänk

Jaha nu fungerar det helt plötsligt vet tyvärr inte vad jag gjorde annorlunda men plockade isär allt en gång till och så fungerade det bara sådär.

Tack alla som gav input på vad som kunde vara fel, man kan alltid lita på er här på SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrik007:

Jaha nu fungerar det helt plötsligt vet tyvärr inte vad jag gjorde annorlunda men plockade isär allt en gång till och så fungerade det bara sådär.

Tack alla som gav input på vad som kunde vara fel, man kan alltid lita på er här på SweC!

Gött det löste sig

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro