Byta Moderkort Utan Att Ominstallera Windows?

Permalänk
Medlem

Byta Moderkort Utan Att Ominstallera Windows?

Tjena!

För ett tag sen så slog blixten ner i min dator och pajjade mitt moderkort. Efter en period av deprimerande och negativa känslor så hittade jag en bra deal här på swec.

Så...Jag ska byta från en AMD rigg (Mobo: AsRock FM2A55-VG3, CPU: Athlon II x4 760k be) till ett intel bygge (Mobo: Asus Maximus V Formula, CPU Intel i7 3770k) och undrar om det går att byta delarna utan att ominstallera windows. så vitt jag vet är det inte oem jag kör, så det är inte låst till det gamla iaf.

Har dock kollat runt lite och det verkar som att det självklara svaret är nej, men jag frågar er experter för att vara på den säkra sidan, så att jag inte slösar en massa tid på ominstallationer av diverse program.

Alla svar uppskattas stort!

Mvh Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Testpilot

Det kan gå men är inte garanterat, handlar det om nyare Windows (7 eller 8) är chansen väldigt stor att det går skulle jag säga då jag gjort det själv flera gånger utan större problem, även mellan AMD och Intel. Du kommer behöva om-aktivera ditt Windows igen och har du gjort det för många gånger på olika hårdvara kan du behöva ringa till Microsoft och knappa in lite koder men det är inget avancerat.

Du förlorar inget på att testa, startar datorn så gör den det och annars är det ju bara att installera om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Installera om. Speciellt när du byter processortillverkare.

Alla drivrutiner osv för ditt AMD system ligger kvar. Den kommer troligen inte ens att starta med det nya mobbot och cpun.

Du kan dock få alla saker i program files, users och windows mapparna att ligga kvar i en mapp som heter "windows old" efter ominstalation.

Mvh
Mattias

Permalänk
Testpilot

Efter att du fått igång din nya dator (med gamla Windowsinstallationen) kommer det ligga kvar drivrutiner för din gamla och vill du ha det rent kan du rensa bort dem genom att välja att visa dolda och icke anslutna enheter i enhetshanteraren enligt det här sättet: http://support.microsoft.com/kb/315539
Då kommer du hitta exempelvis din gamla processor som kommer vara utgråad, högerklicka på den och välj att avinstallera för att få bort alla rester från tidigare enheter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Tjena!

För ett tag sen så slog blixten ner i min dator och pajjade mitt moderkort. Efter en period av deprimerande och negativa känslor så hittade jag en bra deal här på swec.

Så...Jag ska byta från en AMD rigg (Mobo: AsRock FM2A55-VG3, CPU: Athlon II x4 760k be) till ett intel bygge (Mobo: Asus Maximus V Formula, CPU Intel i7 3770k) och undrar om det går att byta delarna utan att ominstallera windows. så vitt jag vet är det inte oem jag kör, så det är inte låst till det gamla iaf.

Har dock kollat runt lite och det verkar som att det självklara svaret är nej, men jag frågar er experter för att vara på den säkra sidan, så att jag inte slösar en massa tid på ominstallationer av diverse program.

Alla svar uppskattas stort!

Mvh Andreas

Gör en ominstallation, visst kan det fungera, men det kan också bli komplikationer.
Tiden en ominstallation tar är så pass liten, så den skulle jag i din sits lätt ha kostat på mig.
Men om du vill ha kvar dina gamla saker som ligger på systemdisken, så skall du inte formatera din systemdisk under installationen.
Annars gör du bara en omformatering och blåser det som finns på systemdisken.
Ett alternativ hade varit om du har en polare med stationär dator, att du då tar med både systemdisken och lagringsdisken till denne vän, och lägger över det du vill ha kvar från systemdisken till lagringsdisken.
Sedan när du kommer hem är det bara att montera in dem igen och blåsa systemdisken.
Ha dock INTE din lagringsdisk inkopplad under installationen, detta för att du skall slippa att vissa filer installeras på lagringsdisken, och därmed gör din dator beroende av båda diskarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Det går men är ofta ingen bra ide. Och iom. att du helt byter chipset/cpu så lär det krångla, så följ råden och gör en ren installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Ha dock INTE din lagringsdisk inkopplad under installationen, detta för att du skall slippa att vissa filer installeras på lagringsdisken, och därmed gör din dator beroende av båda diskarna.

Det är en bra idé att bara ha systemdisken man ska installera på inkopplad, men det är inte av anledningen du hittade på här ovan.

Permalänk
Medlem

bättre att ominstallera windows, felsökningen blir så mycket enklare ifall problem skulle uppstå, sen är de riktigt nais med ett fräscht windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är en bra idé att bara ha systemdisken man ska installera på inkopplad, men det är inte av anledningen du hittade på här ovan.

På vad sätt har han fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är en bra idé att bara ha systemdisken man ska installera på inkopplad, men det är inte av anledningen du hittade på här ovan.

jag har då inte haft några problem att ha mina 2 andra hårddiskar inkopplade medans jag ominstallerar windows, visst man kanske får ändra boot prioritet men de kan jag leva med inget märkvärdigt vi behöver inte överdriva när de gäller den här frågan, om man får error ändra bara boot prioritet så fungerar allting som de ska, iaf för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

jag har då inte haft några problem att ha mina 2 andra hårddiskar inkopplade medans jag ominstallerar windows, visst man kanske får ändra boot prioritet men de kan jag leva med inget märkvärdigt vi behöver inte överdriva när de gäller den här frågan, om man får error ändra bara boot prioritet så fungerar allting som de ska, iaf för mig

Eftersom du nu förespråkar denna idioti tycker jag att du personligen borde sköta alla trådar som dyker upp om problemet man får när man gör på ditt sätt och en hårddisk (som innehåller bootfiler men inte OS) kraschar.
https://www.google.se/search?q=bootmgr%20is%20missing%20site%...
Jag tycker inte att vi behöver fler trådar om det och trodde faktiskt att alla på det här forumet hade slutat säga emot "koppla ur"-metoden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

På XP:s tid gjorde jag datorbyten utan ominstallation. Bara boota med Windowsskivan. Och när den hittar Windows på HD så välj att reparera. Då brukade jag snabbt få igång burken igen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alexan92:

jag har då inte haft några problem att ha mina 2 andra hårddiskar inkopplade medans jag ominstallerar windows, visst man kanske får ändra boot prioritet men de kan jag leva med inget märkvärdigt vi behöver inte överdriva när de gäller den här frågan, om man får error ändra bara boot prioritet så fungerar allting som de ska, iaf för mig

Det kan bli problem om din Windows-disk inte sitter i första SATA-porten på ditt moderkort, Windowsinstallationen kan då vilja lägga system-partitionen på den disken som sitter där istället för på den disken där resten av operativsystemet ligger på. http://www.pcsupport.tv/installing-windows-8-be-careful-of-dr...
Har man Windowsdisken i första SATA-porten så kommer man inte få några problem hur många extradiskar man än har inkopplat men det är inte jättetydligt på alla moderkort vilken port som är vilken och oftast är det lättast att bara stoppa in SATA-kabeln i första bästa port när man bygger sin dator.

Är lite lustigt det här att alla är så rädda för att flytta en hårddisk från en gammal dator, jag har som sagt gjort det flera gånger och kan inte minnas att jag fått nått problem av det. Tycker det extra lilla krånglet med att ta bort gamla drivrutiner lätt väger upp att behöva installera om alla program och fixa alla inställningar så som jag vill ha det. Nöjer man sig med standardinställningarna för Windows och sina program så kanske det inte tar så lång tid ioförsig men det är väldigt många småsaker man måste ställa in tycker jag så som antalet rader när man scrollar, visa filändelser, mappa nätverksdiskar osv.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

jag har då inte haft några problem att ha mina 2 andra hårddiskar inkopplade medans jag ominstallerar windows, visst man kanske får ändra boot prioritet men de kan jag leva med inget märkvärdigt vi behöver inte överdriva när de gäller den här frågan, om man får error ändra bara boot prioritet så fungerar allting som de ska, iaf för mig

Prova koppla bort dina andra hårddiskar, och se om datorn fortfarande bootar till windows.

Det händer inte så sällan att det fallerar.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det kan bli problem om din Windows-disk inte sitter i första SATA-porten på ditt moderkort, Windowsinstallationen kan då vilja lägga system-partitionen på den disken som sitter där istället för på den disken där resten av operativsystemet ligger på. http://www.pcsupport.tv/installing-windows-8-be-careful-of-dr...
Har man Windowsdisken i första SATA-porten så kommer man inte få några problem hur många extradiskar man än har inkopplat men det är inte jättetydligt på alla moderkort vilken port som är vilken och oftast är det lättast att bara stoppa in SATA-kabeln i första bästa port när man bygger sin dator.

Om man har en hårddisk som har en windowsinstallation på sig väljer dessutom alltid installationsprogrammet att lägga bootfilerna där av någon urbota korkad anledning.
De där jäkla windowsinstallationsprogrammen är verkligen helt värdelösa på att låta bli andra hårddiskar. Jag bootade upp en XP-installationsskiva med W7 installerat på min sekundära hårddisk, men stängde av efter den laddat klart för att jag inte ville ha XP längre (minns inte varför ). Det var dock redan för sent och bootfilerna på min W7-disk var förstörda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Prova koppla bort dina andra hårddiskar, och se om datorn fortfarande bootar till windows.

Det händer inte så sällan att det fallerar.

Fo3

Jag är ingen expert men jag förstår eran synvinkel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

På vad sätt har han fel?

Windows varken installerar nåt på någon annan disk eller gör datorn "beroende av båda diskarna" bara för man har flera inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Windows varken installerar nåt på någon annan disk eller gör datorn "beroende av båda diskarna" bara för man har flera inkopplade.

I vissa fall gör installationen det jo, och vad som orsakar detta är listat längre upp i tråden.

Edit: bara för att du inte råkat ut för det betyder inte att problemet inte existerar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Windows varken installerar nåt på någon annan disk eller gör datorn "beroende av båda diskarna" bara för man har flera inkopplade.

Sluta upp Lars-Olof! Helvete...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Windows varken installerar nåt på någon annan disk eller gör datorn "beroende av båda diskarna" bara för man har flera inkopplade.

Windows installerar skräp överallt Även om det rent tekniskt sett inte installeras något på diskarna så känner windows av dom. Jag har haft grova problem när jag kör flera win installs och byter diskar, windows bootloadern låser sig. Funkar ibland, ibland inte. Tacka vet jag GRUB.

Permalänk
Medlem

Har själv gjort detta ett par gånger och det fungerar men som nämnts ovan är en ominstallation(formatering) att föredra. När jag gjorde detta så använde jag DDU och tog bort alla Intel/AMD och Nvidia/AMD(grafikdrivrutiner) så om det gjorde att det fungerade vet jag inte.

När det kommer till att ha flera HDD när man installerar Windows så är det som hunden säger, har man sin Windows-disk i första SATA-porten är det inga problem(jag har inte haft några i alla fall). Har man den däremot INTE i första SATA-porten eller om man t.ex. har Marvell-port(hade på min "Sandybabe") man använder så kommer filer att läggas på HDD i första SATA-port vilket kan medföra problem om den HDD'n eller SATA-kabeln havererar.

Så vill man komma undan med minst risk för strul så formatera ALLTID vid byte av moderkort eventuellt även CPU om man byter "serie"(typ Phenom->FX o.s.v.) samt installera Windows med ENBART Windowsdisken inkopplad. Som sagt om man vill minimera risker för strul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är en bra idé att bara ha systemdisken man ska installera på inkopplad, men det är inte av anledningen du hittade på här ovan.

Då skall du alldeles gratis få svara mig på vad mapparna på bilden innebär, och varför dom kommit dit.
Jag tabbade mig under förra Windows-installationen på min dator och hade då min lagringsdisk inkopplad och det var då dom kom dit, Inte innan.
Mapparna går inte ens att få bort med Linux-dist så jag funderar på att ta disken till min polare och tvångsradera dom. Enda frågan som då dyker upp är om min Windows-installation blir skadad/korrupt. Detta vill jag givetvis inte då jag knappast har som hobby att installera om operativsystemet på min dator.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Då skall du alldeles gratis få svara mig på vad mapparna på bilden innebär, och varför dom kommit dit.
Jag tabbade mig under förra Windows-installationen på min dator och hade då min lagringsdisk inkopplad och det var då dom kom dit, Inte innan.
Mapparna går inte ens att få bort med Linux-dist så jag funderar på att ta disken till min polare och tvångsradera dom. Enda frågan som då dyker upp är om min Windows-installation blir skadad/korrupt. Detta vill jag givetvis inte då jag knappast har som hobby att installera om operativsystemet på min dator.

Såna mappar dyker upp på mina externa E-sata diskar också. Det går allt att få bort dom, återkommer om jag kommer på hur.

Från linux bör det ju gå. Provat från DOS?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är till och med så illa att Microsoft själva skriver att bootloadern inte är direkt optimal utan att den kan ställa till det ibland.
If you install a fresh copy of Windows XP (or Windows Server 2003) on a system that is already running Windows 7, you’ll overwrite the MBR with one that doesn’t recognize the Windows 7 boot loader. To repair the damage...
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee851681.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är till och med så illa att Microsoft själva skriver att bootloadern inte är direkt optimal utan att den kan ställa till det ibland.
If you install a fresh copy of Windows XP (or Windows Server 2003) on a system that is already running Windows 7, you’ll overwrite the MBR with one that doesn’t recognize the Windows 7 boot loader. To repair the damage...
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee851681.aspx

När dom tom. erkänner det själva är det j*vligt illa

Precis som min erfarenhet av skiten. GRUB krånglar aldrig, synd att man måste ha win till benchmarks och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Såna mappar dyker upp på mina externa E-sata diskar också. Det går allt att få bort dom, återkommer om jag kommer på hur.

Från linux bör det ju gå. Provat från DOS?

Jag har inte testat DOS än, men jag tror jag tar disken till min polare och raderar skiten där istället och han kan radera sina hos mig.
Han har samma mappar fast drygt 15st. Det ser rätt töligt ut.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Haha den som säger att installationsprogrammet inte kan ställa till med strul och lägga bootloadern på fel disk/partition kan göra som strutarna stoppa huvudet i sanden och låtsas att ingen ser "mig"

Nej lyd råden koppla ur alla andra diskar vid installation så slipper man strul.

Offtopic så borde väl sysprep kunna göra en "snabbinstallation" av hans system så när han senare bootar upp så installeras alla enheter och drivrutiner har gjort det själv för länge sen

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Gör en liten bump då en ny tråd känns lite onödig, har precis bytt från ett asrock z87 pro4 till ett asrock z97 pro4 i ett garantiärende och undrar om en ominstallation verkligen är nödvändig. Skillnaden på z87 och z97 är ju som bekant minimal och eftersom det i övrigt är samma tillverkare och modell så hoppas jag lite på att det inte ska ställa till med några problem.

Vet att man inte kan vara säker och om komplikationer uppstår kommer jag att installera om men ville bara ha en liten snabbkoll om man ska förvänta sig problem eller om det är "lugnt" eftersom moderkorten är så pass lika.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prodigys:

Gör en liten bump då en ny tråd känns lite onödig, har precis bytt från ett asrock z87 pro4 till ett asrock z97 pro4 i ett garantiärende och undrar om en ominstallation verkligen är nödvändig. Skillnaden på z87 och z97 är ju som bekant minimal och eftersom det i övrigt är samma tillverkare och modell så hoppas jag lite på att det inte ska ställa till med några problem.

Vet att man inte kan vara säker och om komplikationer uppstår kommer jag att installera om men ville bara ha en liten snabbkoll om man ska förvänta sig problem eller om det är "lugnt" eftersom moderkorten är så pass lika.

Du får väl testa, strular det så installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Prodigys:

Gör en liten bump då en ny tråd känns lite onödig, har precis bytt från ett asrock z87 pro4 till ett asrock z97 pro4 i ett garantiärende och undrar om en ominstallation verkligen är nödvändig. Skillnaden på z87 och z97 är ju som bekant minimal och eftersom det i övrigt är samma tillverkare och modell så hoppas jag lite på att det inte ska ställa till med några problem.

Vet att man inte kan vara säker och om komplikationer uppstår kommer jag att installera om men ville bara ha en liten snabbkoll om man ska förvänta sig problem eller om det är "lugnt" eftersom moderkorten är så pass lika.

Som jag skrivit tidigare så har jag bytt mellan betydligt mer skilda moderkort utan problem, Windows vet vilka drivrutiner den ska använda till hårdvaran och kommer exempelvis inte försöka använda det förra moderkortets ljuddrivrutiner till det nya kortets SATA-portar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]