Bästa moderkortet för i5 utan överklockning

Permalänk

Bästa moderkortet för i5 utan överklockning

Vilket moderkort ska man köpa för att ha en haswell/haswell refresh i5 utan överklockning med? Gärna så billligt som möjligt. Min kompis ska uppgradera lite och behöver uppgradera moderkort och processor, kommer sedan köpa ram men just nu är vi fokuserade på detta.

Permalänk

Billigast möjliga lär ju funka fint, kan ju dock vara bra att gå på någon hundralapp över den billigaste dock kanske. Asus och MSI brukar rekommenderas.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Billigast möjliga lär ju funka fint, kan ju dock vara bra att gå på någon hundralapp över den billigaste dock kanske. Asus och MSI brukar rekommenderas.

Okej, men bör man tänka på att köpa nån speciell version när man ska ha en cpu som icke är överklockningsbar?

Permalänk

Kom just på, räcker en i3a för att gejma på eller måste man köra på en i5a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Kom just på, räcker en i3a för att gejma på eller måste man köra på en i5a?

kör på en i5 det räcker med I3 för spel som typ cs go men det kommer gå segt när inställningarna skruvas upp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Kom just på, räcker en i3a för att gejma på eller måste man köra på en i5a?

En I5a kommer ni att dra nytta av ja.
I3 fungerar till visst spelande, men kör på I5.
Annars ångrar ni er bara.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du vill ju ha en Haswell refresh, då ska du absolut inte titta på några andra kort än de som har Z97-chipsetet.
OBS väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem

Budget? Annars kan man ju rekommendera nära på vadsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du vill ju ha en Haswell refresh, då ska du absolut inte titta på några andra kort än de som har Z97-chipsetet.
OBS väldigt viktigt.

Inte alls då han specifikt anger att han INTE skall överklocka...

http://www.inet.se/produkt/1902606/asrock-h81-pro-btc-bitcoin...
http://www.inet.se/produkt/1902538/asus-h81m-c-matx
http://www.inet.se/produkt/1902537/asus-h81m-a-matx

Några kort för runt 500:- som bör duga.

Om du VILL ha Z97 så finns detta http://www.inet.se/produkt/1902738/asrock-z97m-anniversary för några hundra mer.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Inte alls då han specifikt anger att han INTE skall överklocka...

Spelar ingen roll om han ska överklocka eller inte, det är just processorn Haswell refresh det handlar om.
OBS, Jag säger inte att det inte går att köra på en Z87, men när TS ändå ska köpa nytt (och som jag antar vill ha en problemfri tillvaro) ska han gå på Z97.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Spelar ingen roll om han ska överklocka eller inte, det är just processorn Haswell refresh det handlar om.
OBS, Jag säger inte att det inte går att köra på en Z87, men när TS ändå ska köpa nytt (och som jag antar vill ha en problemfri tillvaro) ska han gå på Z97.

Okej, så de jag länkade kommer inte att fungera då? H81 och B85?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

De flesta (alla?) moderkort med H81 och B85 verkar ha fått biosuppdateringar som stödjer Haswell refresh. Men som setts i en del tidigare trådar här verkar det finnas många moderkort i handeln som har äldre biosversioner vilket gör att man i många fall måste ha en äldre Haswell cpu för att flasha bios först för att sedan kunna få en processor från Haswell refresh att fungera. Något av ett moment 22 med andra ord...

Vill man minimera risken för krångel bör man gå på h97 eller z97 annars måste du som sagt antingen veta om att bioset på moderkortet du köper är tillräckligt nytt eller ha möjlighet/få hjälp att flasha detta.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Avstängd

jag brukar kolla så moderkortet har nån form av mosfetkylning då tidigare erfarenheter säger mig att sånna kort lever längre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Okej, så de jag länkade kommer inte att fungera då? H81 och B85?

Problemet med de korten du länkat till är att de inte stöder Haswell Refresh direkt ur kartong. För att korten ska gå att köra måste man uppdatera Intel ME firmware och Bios samtidigt. Det måste ske genom en speciell process som gör att en köpare som samtidigt köpt en Haswell refresh inte kan göra denna uppdatering.

OBS, problemet handlar alltså inte om att Bios behöver uppdateras utan det handlar om att ME behöver uppdateras.