Permalänk

Datorn startar men ingen bild

Hej jag byggde en dator för ett tag sedan men jag har ett problem att datorn startar men att bilden är svart och berättar att upplösningen inte är optimerad och den texten kommer från skärmen
Moderkort gigabyte Gaz87hd3
CPU intel i5
Minne 8gb

Har kollat med andra minnen samma problem bytt hårddisk. Kollat kablarna så nu undrar jag om det är nätdelen son inte orkar med. I bland så startar den Windows och efter en liten stund så blir bilden svart.

Mvh Marcus

Permalänk
Skrivet av Mjoensson:

Hej jag byggde en dator för ett tag sedan men jag har ett problem att datorn startar men att bilden är svart och berättar att upplösningen inte är optimerad och den texten kommer från skärmen
Moderkort gigabyte Gaz87hd3
CPU intel i5
Minne 8gb

Har kollat med andra minnen samma problem bytt hårddisk. Kollat kablarna så nu undrar jag om det är nätdelen son inte orkar med. I bland så startar den Windows och efter en liten stund så blir bilden svart.

Mvh Marcus

vilka delar av datorn har du inte skrivit ner ?
vilka delar kan behövas kompletteras med mer uppgifter (ofullständiga atm)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Och den funkade som vanligt i början. Har du testat att byta skärm kabel å det testat kabel på de olika portarna på kortet eller moderkortet om det finns en skärmutgång där. Om du har ett annat grafikkort testa det om det funkar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Testa olika skärm-kablar (om du har dvi-hdmi osv från grafik-kortet) Var med om ett liknande problem på min brors dator och efter många om och men visade det sig att det var en av minnes-platserna som spökade, så testa även att bara köra ett minne i första "slotten" o se om det funkar då...

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk

Jag har flyttat datorn till en full hd skärm avsett för tv-tittande med hdmi anslutning och där fungerar den så då vet jag att det inte är något fel på datorsystemet, så nu får testa med en annan VGA- kabel till monitorn där datorn ska stå.
Mvh Marcus

Permalänk

Hej.
Jag får tacka ni som har svarat i forumet och hjälpt mig att konstatera att det var skärmen som var mitt problem så nu har jag bytt skärm och systemet fungerar hur bra som helst ännu en gång tack.

Mvh Marcus

Permalänk

Bra att det löste sig! Skulle inte klara mig länge utan dator tror jag

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT