Permalänk
Medlem

Systemet Bootar ej

Hej!
Jag har stött på ett större problem, beställde hem delar för en ny dator.

Har satt ihop allt och så fort man startar så går datorn i 2-3 sekunder, fläktar går igång och sen stängs allt av utan någon bild på skärmen eller beep ljud från moderkortet.
Jag har testat med annat nätaggregat, annat RAM minne, även testat utan visentliga hårdvarudelar ikopplade. Jag gissade på att det var moderkotet, och kontaktade försäljaren med mitt problem och fick det utbytt, men nu sker samma sak med det nya moderkortet.

Så nu är min slutsats, antingen är processorn paj och behöver bytas eller så behöver moderkortet's bios uppdateras?
Men det vore skönt att slippa behöva köpa en till processor bara för att uppdatera bios och att det kanske inte ens var problemet.

Datorkomponenter nedan:
Moderkort: GIGABYTE GA-H81M-S2PV H81 S-1150 M-ATX
RAM: KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 CL9 DIMM
PSU: CORSAIR CX 430W BRONZE ATX12V 2.3 PSU
CPU: INTEL CORE I3 4150 3.5GHZ 3MB S-1150 HRF

Permalänk
Medlem

Testa att resetta bios?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hm, nej det har jag ej. Ska faktiskt ta och testa det, men gör det någon skillnad då jag redan testat två moderkort?

Permalänk
Medlem

Enligt Gigabyte behöver moderkortet ingen BIOS-uppdatering för att processorn ska fungera.

Permalänk
Medlem

Distanserna monterade? (Måste ju fråga!)

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Japp distanserna är monterade

Jag fick processorn utbytt, men fortfarande samma problem... det är riktigt underligt. Aldrig råkat ut för detta tidigare.

EDIT: Det är väl bara och köpa en till cpu och hoppas att det är bios uppdatering som är problemet.