Permalänk
Medlem

hjälp med uppgradering

Tja, en vän bad mig att hjälpa honom med att plocka ihop moderkort, cpu och minnen för max 5000, men jag har varit borta lite från detta område själv den senaste tiden så har inte direkt koll.

han sitter idag med en i7 920 tror jag där moderkortet gett upp, så han är inne på att uppgradera.

Han spelar spel, typ WoW, BF4 och diverse andra nyare spel. Sen använder han datorn till surf. Han kommer aldrig att överklocka såvida ingen hjälper honom med det.

Hans enda krav är många sata portar, minst 8 då han tycker om att lagra sina selfies. sen hur många av dem som är sata2 eller 3 kvittar nog, några sata 3 för OS och speldisk är ju bra.

Är det någon som kan rekommendera något bra?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jag hjälper inte alls nu men jag ville bara skriva detta.
Han vill alltså ha ett kort med 8 SATA-portar för sina selfies? Kan jag anta att han kommer att köpa diskar med hög kapacitet istället för diskar med låg kapacitet bara för att fylla alla portar? Isåfall kan vi säga ett en disk ligger på 3tb. 24tb totalt med selfies då. Inte illa alls.

On topic: En längre bräda, ATX, (eller annat, du kan ju se vad som rymmer många sata-portar) med vilket chipset som helst (b97/h97/z97). 4690k om det bara ska spelas och 1x8/2x4 minnen i 1600mhz cl9 är väl lagom price/performance.

ge ell hå eff.

Permalänk
Medlem
Permalänk

kolla uppgraderingspaketen som finns på diverse sidor som komplett, inet och webhallen och alla andra sidor som erbjuder detta

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Jag hjälper inte alls nu men jag ville bara skriva detta.
Han vill alltså ha ett kort med 8 SATA-portar för sina selfies? Kan jag anta att han kommer att köpa diskar med hög kapacitet istället för diskar med låg kapacitet bara för att fylla alla portar? Isåfall kan vi säga ett en disk ligger på 3tb. 24tb totalt med selfies då. Inte illa alls.

On topic: En längre bräda, ATX, (eller annat, du kan ju se vad som rymmer många sata-portar) med vilket chipset som helst (b97/h97/z97). 4690k om det bara ska spelas och 1x8/2x4 minnen i 1600mhz cl9 är väl lagom price/performance.

ge ell hå eff.

haha, han har redan massa diskar i varierande storlekar, och han tänkte inte byta ut dessa mot större och färre, det hade han inte råd med nu.. sen tyckte jag det kändes bättre att skriva att han lagrar selfies än det han egentligen lagrar

jag har också varit inne på en 4690k, idag är det ju ingen skillnad på den och en i7 i spel i "normala" upplösningar, men frågan är ju hur det ser ut om 2 år, den dagens spel kanske nyttjar en i7a bättre.. eller va tror ni?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

haha, han har redan massa diskar i varierande storlekar, och han tänkte inte byta ut dessa mot större och färre, det hade han inte råd med nu.. sen tyckte jag det kändes bättre att skriva att han lagrar selfies än det han egentligen lagrar

jag har också varit inne på en 4690k, idag är det ju ingen skillnad på den och en i7 i spel i "normala" upplösningar, men frågan är ju hur det ser ut om 2 år, den dagens spel kanske nyttjar en i7a bättre.. eller va tror ni?

Om inte vännen planerar att köpa en eller flera väldigt dyra grafikkort så kommer i5an hänga med länge.
Inget revolutionerande inom kommer hända på 2år.
Det är ju inte ens många spel som nyttjar 4 kärnor speciellt bra.

Permalänk
Medlem

han tycker det känns omständigt med extra kontrollerkort, så vilket av dessa moderkort tror ni på?

http://www.inet.se/produkt/1902705/asrock-z97-extreme-4
http://www.inet.se/produkt/1902684/msi-z97-gd65-gaming
http://www.inet.se/produkt/1902683/msi-z97-gaming-7-mus-pa-ko...

han har även bestämt sig för att köra på en i5:a
vilket ram skulle ni rekommendera? 2x8gb ska det va. själv har jag alltid kört på corsair, men adata ska väl vara bra och poppis nu? samma pris

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!