Hjälp med mitt första datorbygge. Misstänker att det är fel på mitt begagnade moderkort

Permalänk
Medlem

Hjälp med mitt första datorbygge. Misstänker att det är fel på mitt begagnade moderkort

Hej!

Först mina komponenter:
Moderkort: Asus p8z68-v pro/ gen3 1155
CPU Intel Core i5-3570K
RAM: Corsair XMS3 DDR3 8GB
Nätagg: Corsair CX600
Grafikkort: Gigabyte Radeon R9 280X

Jag håller på med mitt första datorbygge och får inte igång det. När jag försöker sätta igång mitt moderkort så lyser CPU_LED lampan rött och CPU fläkten snurrar inte. Det ser ut som att den kämpar med att snurra. 24 och 8 pin kontakterna och kontakten från fläkten till CPU_fan sitter i. Jag får heller inget upp på skärmen. Grafikkortet sitter inte i än men det behövs väl inte?

Jag misstänker att det kan vara moderkortet som det är fel på då jag köpte det begagnat och hon skickade det till mig utan ESD påse. Den var invirad i tidningspapper och bubbelplast vilket inte kan varit bra för moderkortet?

Någon som vet hur jag kan lösa det här?

Permalänk
Medlem

Den kan behöva en biosuppdatering för Ivy Bridge om det är så behöver du en Sandy Bridge att uppgradera med, om det är redan är gjort kan det hända att du behöver resetta bios, och såklart prova med grafikkort i först ... ESD är det ganska liten risk för även om risken finns ..

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Vet du om det finns ett annat alternativ om man inte har en Sandy Bridge? Tror inte att moderkortet är USB Flash kompatibelt...

Permalänk
Medlem

Ditt kort är inte flash-kompatibelt, och du måste på något sätt skaffa en processor som är kompatibel med den bios-version som sitter på kortet för att kunna komma in och uppdatera.

Vad du kan göra är att fråga säljaren om hon har uppdaterat bios någon gång, och i så fall till vilken version. Om hon inte har gjort detta har kortet bios-version 0301.

Här har du en kompabilitetslista för vilka processorer ett visst bios stödjer på ditt kort.
http://support.asus.com/Cpusupport/List.aspx?SLanguage=en&m=P...

Här är downloadsidan för ditt kort:
http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_Down...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ditt kort är inte flash-kompatibelt, och du måste på något sätt skaffa en processor som är kompatibel med den bios-version som sitter på kortet för att kunna komma in och uppdatera.

Vad du kan göra är att fråga säljaren om hon har uppdaterat bios någon gång, och i så fall till vilken version. Om hon inte har gjort detta har kortet bios-version 0301.

Här har du en kompabilitetslista för vilka processorer ett visst bios stödjer på ditt kort.
http://support.asus.com/Cpusupport/List.aspx?SLanguage=en&m=P...

Här är downloadsidan för ditt kort:
http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_Down...

Stort tack för hjälpen. Jag får försöka hitta någon kompatibel processor eller lämna in den någonstans. En till fråga: Är det säkrast att uppdatera till senaste BIOS eller till den BIOS där min CPU först blev kompatibel?

Permalänk
Skrivet av ST_Prime:

Stort tack för hjälpen. Jag får försöka hitta någon kompatibel processor eller lämna in den någonstans. En till fråga: Är det säkrast att uppdatera till senaste BIOS eller till den BIOS där min CPU först blev kompatibel?

Uppgradera till senaste BIOS, då erhåller du ett stabilare system. Hade samma MB som du med en i5-2500K, likväl uppgraderade jag alltid BIOS till senaste och inte bara näsan över vattenytan.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Jag håller med Surgubben.
Senaste bios-versionen skall du ha.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lämnat in moderkortet till inet för bios uppdatering för 150 kr. Återkommer om det löser problemet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick svar från Inet om att moderkortet inte gick att starta. De testade en äldre cpu, andra minnen och bios reset men inget funkade. Så jag köpte ett nytt moderkort och allt funkar bra nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ST_Prime:

Fick svar från Inet om att moderkortet inte gick att starta. De testade en äldre cpu, andra minnen och bios reset men inget funkade. Så jag köpte ett nytt moderkort och allt funkar bra nu!

Grejt.