Asus Fan Xpert 3 hittar inte cpu-kylaren (Asus Z97-A, Arctic Cooling Freezer i11)

Permalänk

Asus Fan Xpert 3 hittar inte cpu-kylaren (Asus Z97-A, Arctic Cooling Freezer i11)

Har precis byggt ett system på moderkort Asus Z97-A med CPU-kylaren Arctic Cooling Freezer i11. Problemet är att Asus Fan Xpert 3 (del av AI Suite 3) inte hittar CPU-fläkten:

Man kan inte ställa in någon kurva för den och den har en lite märkligt reglering (varierar i varv och går ibland max). BIOS hittar den och verkar reglera på rätt sätt, men när Windows och AI Suite startar går den upp i maxvarv. Då kan jag markera Max-läge på kylningen och sedan Standard, så går den ner till en stabil nivå. I BIOS har jag den inställd som PWM vilket det också ska vara enligt spec. Den har också fyra kablar.

Den är inkopplad till CPU_FAN på moderkortet, fyra pinnars kontakt.
Övriga tre chassiefläktar hittas och regleras ok (en pwm, två dc).

Kopplar jag in stock-kylaren hittas den och regleras rätt:

Kör senaste BIOS och AI Suite.

Vad kan det här bero på? Fel på fläkten? Någon annan som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trailrunner:

Vad kan det här bero på? Fel på fläkten?

Du sa det själv, prova en annan fläkt.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kapar tråden, har också ett z97-a men jag lyckas inte installera ai suite 3, installern bara försvinner när jag klickar på setup.

Har provat lite olika tips jag har hittat på nätet men inget funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Ursäkta att jag kapar tråden, har också ett z97-a men jag lyckas inte installera ai suite 3, installern bara försvinner när jag klickar på setup.

Har provat lite olika tips jag har hittat på nätet men inget funkar.

Har för mig min också var så när jag skulle installera. Felet för mig var att jag körde fel setup.exe, det fanns en annan som starta installationen, antingen i samma mapp eller närliggande mapp. Kolla runt bland mapparna.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att fläkten är kopplad på CPU_OPT om du har två fan headers vid processorn?
Så är det på mitt Asus x99 deluxe och CPU_OPT kan jag inte direkt kontrollera i AI suite 3 och jag tror att båda går via CPU_FAN.
Kopplade mina radiator fläktar på dessa två.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►