Hjälp med att välja "rätt" Asus Z97-kort

Permalänk

Hjälp med att välja "rätt" Asus Z97-kort

Hej Alla,

Jag är inte den som byter HW bara för bytandets skull. Men nu har jag blivit förtjust i Asus efter att ha installerat ett enkelt MB i min HTPC.
Jag tänkte gå över till Asus i min stationära "älskling" också, och vill ha best-of-the-best OCH bra förhållande mellan pris/prestanda.

Jag kommer behålla den övriga hårdvaran jag har nu, (se foten nedan) men vill ha ett framtidssäkert kort.

Det ska vara ett Z97-kort och jag har kollat specarna på de flesta Asus (alla?) och kommit fram till att två helt olika prisklasser passar mig:
ASUS Z97-AR
ASUS Z97-DELUXE

Så mina frågor är:
1. Får man det man betalar för? (det skiljer 1000.- mellan dom korten)
2. Har Realtek ALC1150 så mycket bättre ljud än Realtek ALC892?
3. Jag har inte brytt mig om Maximus, Sabertooth, Rampage, osv. Har dom nåt som är värt att titta på om jag skulle välja Delux:en ovan?

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis ett Asus Z97-PRO (WIFI AC) idag, kollade även på Deluxen men tyckte den var för dyr. Mycket nöjd än så länge lyckades få igång allt behövde inte ens installera om Windows bara uppgradera lite drivrutiner och sånt. Köpte även en Intel Core i5-4690K och Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB minne.
Det enda problem jag hade var att när jag skulle prova det inbyggda grafikkortet fick jag blåa streck över skärmen och ibland försvann bilden helt, satte in mitt gamla Nvidia GT 520 och då funkade allt som det skulle igen.
Min gamla Arctic Cooling Freezer 7 Pro kylare fungerade perfekt och tempen ligger stabilt på 35 grader.
Det inbyggda ljudkortet är mycket bra så slutsatsen är köp Asus, hållit på och skruvat med datorer sedan 90-talet någon gång och absolut bäste moderkorten är Asus.
Om jag inte behövde wifi skulle jag kanske satsa på ett Sabertooth de ska ha ännu högre kvalitet på komponenterna.
Jag provade senast något Gigabyte och det gick sönder efter cirka 1 år och det var ändå ett dyrt moderkort runt 2000 kr.