Integrerad grafik + Grafikkort samtidigt?

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik + Grafikkort samtidigt?

Tja! Jag skulle vilja ha igång den integrerade grafiken samtidigt som min GPU på min dator så att jag kan ha två monitorer kopplade till var sitt grafikkort men jag kan inte i mitt liv få det att fungera.
Enligt många sökningar så ska det gå med ett AsRock mobo genom inställningar via nordbryggan men jag hittar inte några sådana
inställningar i mitt UEFI.

Använder
AsRock z87 Extreme4
4670K
660 Ti grafikkort

Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tja! Jag skulle vilja ha igång den diskreta grafiken samtidigt som min GPU på min dator men jag kan inte i mitt liv få det att fungera.
Enligt många sökningar så ska det gå med ett AsRock mobo genom inställningar via nordbryggan men jag hittar inte några sådana
inställningar i mitt UEFI.

Använder
AsRock z87 Extreme4
4570K
660 Ti grafikkort

Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Vad exakt är det du menar? Är det att du vill ha den integrerade grafiken (Intel HD nånting) samtidigt som ditt diskreta grafikkort (Geforce 660Ti)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, precis! Så det är två monitorer kopplade till var sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Ja, precis! Så det är två monitorer kopplade till var sitt grafikkort.

Nästan så det skulle vara värt att redigera frågan så den blir mindre förvirrande isf.

Vad har du gjort för inställningar gällande den integrerade grafiken i UEFI Setup?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nästan så det skulle vara värt att redigera frågan så den blir mindre förvirrande isf.

Vad har du gjort för inställningar gällande den integrerade grafiken i UEFI Setup?

Förlåt, ska göra det. Har pillat med dessa inställningar men ingenting verkar fungera. Har använt diskret som primärt grafikkort och då fungerar den andra skärmen bara. PCIe som primärt så fungerar den primära skärmen bara. Fifflat med "enable igpu multiple monitors" men det verkar inte fungera heller.

Permalänk
99:e percentilen

Viss begreppsförvirring verkar råda här.

  • Diskret GPU = dedikerad GPU = dGPU = GPU på enskilt, löstagbart (diskret) grafikkort (normalt PCIe) – exempel: Radeon R9 290X

  • Integrerad GPU = iGPU = IGP = GPU inbyggd i processorn – exempel: Intel HD 4000

Skit i iGPU:n; koppla bara båda skärmarna till ditt 660 Ti. Mindre krångel och enklare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Håller med Alling, om det bara är två skärmar du ska ansluta till datorn, sätt dessa i grafikkortet. Blir enklast så.
Dock så ska det gå att köra båda samtidigt. Jag gör det, har skärmarna inkopplade till grafikkortet och en TV kopplad till den integrerade grafiken. Har en 3570k samt ett AsRock z77 pro4 mobo.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha! Jao! Du har så rätt alling. Jag menar integrerad gpu, sry!
Jag vill allra helst att det ska fungera, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Håller med Alling, om det bara är två skärmar du ska ansluta till datorn, sätt dessa i grafikkortet. Blir enklast så.
Dock så ska det gå att köra båda samtidigt. Jag gör det, har skärmarna inkopplade till grafikkortet och en TV kopplad till den integrerade grafiken. Har en 3570k samt ett AsRock z77 pro4 mobo.

Var har du inställningarna för att göra det?

Permalänk
Medlem

högerklicka desktop > screen resolution > klicka detect > nu ska din iGPU visas. Sen kan du välja ..

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]