nyfiken bästa z97 moderkortet under 1.8 k?

Permalänk
Medlem

nyfiken bästa z97 moderkortet under 1.8 k?

Hej kära sweclockare:) jag har en fråga och ber om ursäkt om den hamnade i fel forumdel.

Jo det är så att jag är lite nyfiken om vilket z97 moderkort som överclockar bäst upp till 1.8 k:)
jag går nämligen i tankar om att införskaffa en 4790k, just nu har jag ögonen på ett maximus hero vii.

Men som det ser ut nu skulle jag uppskatta om det fanns ett billigare moderkort med bra överclocknings förmåga då jag inte behöver alla extra portar osv på hero kortet.

Dessutom tar jag hellre de sparade pengarna isånnafal och lägger mot ett starkare grafikkort:) så ytterst stort tack i förväg:)

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Hej kära sweclockare:) jag har en fråga och ber om ursäkt om den hamnade i fel forumdel.

Jo det är så att jag är lite nyfiken om vilket z97 moderkort som överclockar bäst upp till 1.8 k:)
jag går nämligen i tankar om att införskaffa en 4790k, just nu har jag ögonen på ett maximus hero vii.

Men som det ser ut nu skulle jag uppskatta om det fanns ett billigare moderkort med bra överclocknings förmåga då jag inte behöver alla extra portar osv på hero kortet.

Dessutom tar jag hellre de sparade pengarna isånnafal och lägger mot ett starkare grafikkort:) så ytterst stort tack i förväg:)

Jag hade ändå tagit VII Hero om jag vore du, man ska verkligen inte snåla när det gäller datordelar

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag hade ändå tagit VII Hero om jag vore du, man ska verkligen inte snåla när det gäller datordelar

snåla och snåla, man behöver inte köpa en dyr variant "bara för att" heller. om det inte finns någon god konkret anledning till varför ts skulle behöva en dyrare modell som vii hero så är det bättre att lägga pengarna på annat, i synnerhet om man får dra pengar från grafikkortet för att få råd med det här moderkortet.

jag skulle köpt ett asus z97-a, ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag hade ändå tagit VII Hero om jag vore du, man ska verkligen inte snåla när det gäller datordelar

Tack för att du svarar:). Jo jag får väll bara köra på stock kylaren ett par veckor annars:) Men jag ser gärna fler råd!

Permalänk
Medlem

Eftersom att alla andra här ber till Asus, som om dom vore Jehova. Så sticker jag ut ur mängden, och slänger fram denna bräda.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att alla andra här ber till Asus, som om dom vore Jehova. Så sticker jag ut ur mängden, och slänger fram denna bräda.

gick väl inte fullt så bra som man kunde önska sig i recensionerna vad jag kan komma ihåg. brädan är dock fruktansvärt snygg, jag tycker nog bara att det är evga z97 classy som är snyggare.

är det någon som vet varför det sitter bruna pcb:er på så många brädor och grafikkort, exempelvis z97-a och msi twinfrozr iv? de kan väl inte vara billigare eller något sådant? varför skulle de välja en brun, känns som att 9/10 antingen inte bryr sig eller hellre skulle ha haft svart. annars finns ju blå windforce-kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att alla andra här ber till Asus, som om dom vore Jehova. Så sticker jag ut ur mängden, och slänger fram denna bräda.

Skrivet av versions:

snåla och snåla, man behöver inte köpa en dyr variant "bara för att" heller. om det inte finns någon god konkret anledning till varför ts skulle behöva en dyrare modell som vii hero så är det bättre att lägga pengarna på annat, i synnerhet om man får dra pengar från grafikkortet för att få råd med det här moderkortet.

jag skulle köpt ett asus z97-a, ts.

Tack för att ni tog er tid:) har ni några personliga erfarenheter av dessa kort? Eller är det sånt ni har läst er till?:) får ursäkta mig har inte haft koll på moderkort sedan jag byggde min senaste dator för ett Par år sedan:)

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Tack för att ni tog er tid:) har ni några personliga erfarenheter av dessa kort? Eller är det sånt ni har läst er till?:) får ursäkta mig har inte haft koll på moderkort sedan jag byggde min senaste dator för ett Par år sedan:)

Jag byggde faktiskt för någon timme sen med VII Ranger och det var en fröjd, köpte den för 990kr så det var ett jävla klipp. Angående vad du borde köpa, så kan jag hålla med om att Z97-A räcker, har för mig att den har 8-phase CPU power vilket även VII Ranger/Hero har så det borde inte vara någon större skillnad när du överklockar. När jag sa att man inte skulle snåla då menade jag endast att man inte ska ta ett 100kr billigare moderkort för att man vill känna att man har sparat lite, bättre att gå över budgeten då

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Asus Z97-A eller VII Ranger om det ska vara lite stiligare. Gillar inte de högre modellerna med massa fåniga extra kontrollers och skit.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag byggde min dator förra veckan med ett MSI Z97 Gaming 5 (skulle tagit 7:an, ångrar mig lite i efterhand)
Har tyvärr inte klockat med det än så kan inte yttra mig mer än att andra har lyckats bra om man kollar Google.
Dock så var det förjäkla snyggt (då jag har plexi på sidan) samt att det andades kvalite! Många fina funktioner med

Kan återkomma om jag kommer ihåg det hur det går att klocka med, tänkte sätta tänderna i det i helgen.
Gav 1.3k på komplett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av somerandomguy91:

Jag byggde min dator förra veckan med ett MSI Z97 Gaming 5 (skulle tagit 7:an, ångrar mig lite i efterhand)
Har tyvärr inte klockat med det än så kan inte yttra mig mer än att andra har lyckats bra om man kollar Google.
Dock så var det förjäkla snyggt (då jag har plexi på sidan) samt att det andades kvalite! Många fina funktioner med

Kan återkomma om jag kommer ihåg det hur det går att klocka med, tänkte sätta tänderna i det i helgen.
Gav 1.3k på komplett.

Vad skiljer msi gaming 5 & 7? (jag har 5an)

Permalänk
Skrivet av makn:

Vad skiljer msi gaming 5 & 7? (jag har 5an)

2 extra SATA portar, fler USB 3.0 portar och lite lull-lull på 7:an.
Klättrar man upp till Gaming 9 är det väl inbyggt Wifi och Bluetooth, eller så är jag helt ute och cyklar haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Hej kära sweclockare:) jag har en fråga och ber om ursäkt om den hamnade i fel forumdel.

Jo det är så att jag är lite nyfiken om vilket z97 moderkort som överclockar bäst upp till 1.8 k:)
jag går nämligen i tankar om att införskaffa en 4790k, just nu har jag ögonen på ett maximus hero vii.

Men som det ser ut nu skulle jag uppskatta om det fanns ett billigare moderkort med bra överclocknings förmåga då jag inte behöver alla extra portar osv på hero kortet.

Dessutom tar jag hellre de sparade pengarna isånnafal och lägger mot ett starkare grafikkort:) så ytterst stort tack i förväg:)

Har du kollat på vii ranger istället? Det är en nerskalad variant av Hero.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Har du kollat på vii ranger istället? Det är en nerskalad variant av Hero.

Just nu kikar jag på asus hero/ranger, gigabyte gaming 5 och 7, asus z97-a och msi gaming 5:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av somerandomguy91:

Jag byggde min dator förra veckan med ett MSI Z97 Gaming 5 (skulle tagit 7:an, ångrar mig lite i efterhand)
Har tyvärr inte klockat med det än så kan inte yttra mig mer än att andra har lyckats bra om man kollar Google.
Dock så var det förjäkla snyggt (då jag har plexi på sidan) samt att det andades kvalite! Många fina funktioner med

Kan återkomma om jag kommer ihåg det hur det går att klocka med, tänkte sätta tänderna i det i helgen.
Gav 1.3k på komplett.

Återkom gärna och berätta hur det gick:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan ju dock bara svara på vad jag personligen skulle köpa om jag skulle köpa ett z97-kort.. Just nu så sitter jag med ett z87-a kort och kan nästan lova att skulle jag byta upp mig till z97 av någon anledning så skulle jag byta till z97-a Mitt kort har fungerat utmärkt, och då har jag även klockat en hel del med det!

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Kan ju dock bara svara på vad jag personligen skulle köpa om jag skulle köpa ett z97-kort.. Just nu så sitter jag med ett z87-a kort och kan nästan lova att skulle jag byta upp mig till z97 av någon anledning så skulle jag byta till z97-a Mitt kort har fungerat utmärkt, och då har jag även klockat en hel del med det!

mvh ethnic

Tack för ditt svar!
Jo det är många som rekommenderat z97-a, jag såg precis att en 5820k, med ett av de billigare moderkorten + 8 gb ram för lite över en 1k plånboken är inte så full som jag skulle vilja men skulle det vara ärt det? Vad rycker ni?

Jag spelar mest och brukar titta serier på min andra skärm:) dessutom är dator nörden inom mig
Jätte sugen på en intel 6 kärnig med ht!^^

Permalänk

Vart kan man hitta en bräda, Ram och en 5820k för strax över tusenlappen??!?

Bara processorn går lös på över 3k utan fläkt (iaf på komplett, kollade ingen annan)

Sen om du bara spelar så och kollar serier så är kanske HT onödigt, men har du ekonomin för det så kör hårt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av somerandomguy91:

Vart kan man hitta en bräda, Ram och en 5820k för strax över tusenlappen??!?

Bara processorn går lös på över 3k utan fläkt (iaf på komplett, kollade ingen annan)

Sen om du bara spelar så och kollar serier så är kanske HT onödigt, men har du ekonomin för det så kör hårt:)

Haha jo jag bara formulerade lite konstigt:)

paketet jag hade tänkt köpa först innan jag frågade er här var 4790k + asus hero vii + G.skill 2400 MHz cl 10.
Då slog det mig att för 1k extra kunde jag får en 5820k, med ett "billigt" moderkprt för 6k istället för 5:) så min nya fråga är

Ska jag köpa 4790k eller 5820k?

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Just nu kikar jag på asus hero/ranger, gigabyte gaming 5 och 7, asus z97-a och msi gaming 5:)

Nu är din lista rätt lik (Den var det fram tills jag började sortera ut de som var populära men inte levererade ^^), men detta är korten jag skulle tittat på baserat på HWbot eftersom du pratar överklockning.

ASUS Maximus VII Hero ~1800
GIGABYTE Z97X-SOC Force ~1850
MSI Z97 MPower ~1500
MSI Z97 MPower Max AC ~2100

MSI Z97 MPower är mycket bang for the buck och du kommer inte få ut mer av de andra korten jämfört med det på kylt vatten ens.

Permalänk

Haha tänkte väl!
Billigast blir det väl med 4790k och en bräda med tillhörande 1150 sockel, som räcker väldigt långt.
Det andra alt har jag ingen erfarenhet om, någon annan får gärna fylla in där

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu är din lista rätt lik (Den var det fram tills jag började sortera ut de som var populära men inte levererade ^^), men detta är korten jag skulle tittat på baserat på HWbot eftersom du pratar överklockning.

ASUS Maximus VII Hero ~1800
GIGABYTE Z97X-SOC Force ~1850
MSI Z97 MPower ~1500
MSI Z97 MPower Max AC ~2100

MSI Z97 MPower är mycket bang for the buck och du kommer inte få ut mer av de andra korten jämfört med det på kylt vatten ens.

Tack för ett så bra informativt inlägg! Och för att du tog dig tid!:) jag ska definitivt kolla upp msi z97 mpower!, sen ska.man bara ha tur i silicon lotteriet också^^

jag har inte haft en i7 sen 2600k kom ut och jäklar vad jag ångrat att jag sålde den eftersom jag gillar att överclocka och den var kunglig,
tyvär dök iden upp om att eftersom det bara är en tusenlapp extra så vart jag sugen på en i7 5820k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Tack för ett så bra informativt inlägg! Och för att du tog dig tid!:) jag ska definitivt kolla upp msi z97 mpower!, sen ska.man bara ha tur i silicon lotteriet också^^

jag har inte haft en i7 sen 2600k kom ut och jäklar vad jag ångrat att jag sålde den eftersom jag gillar att överclocka och den var kunglig,
tyvär dök iden upp om att eftersom det bara är en tusenlapp extra så vart jag sugen på en i7 5820k

Moderkorten till den är dyrare än till 4790k

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu är din lista rätt lik (Den var det fram tills jag började sortera ut de som var populära men inte levererade ^^), men detta är korten jag skulle tittat på baserat på HWbot eftersom du pratar överklockning.

ASUS Maximus VII Hero ~1800
GIGABYTE Z97X-SOC Force ~1850
MSI Z97 MPower ~1500
MSI Z97 MPower Max AC ~2100

MSI Z97 MPower är mycket bang for the buck och du kommer inte få ut mer av de andra korten jämfört med det på kylt vatten ens.

Tack för ett så bra informativt inlägg! Och för att du tog dig tid!:) jag ska definitivt kolla upp msi z97 mpower!, sen ska.man bara ha tur i silicon lotteriet också^^

jag har inte haft en i7 sen 2600k kom ut och jäklar vad jag ångrat att jag sålde den eftersom jag gillar att överclocka och den var kunglig,
tyvär dök iden upp om att eftersom det bara är en tusenlapp extra så vart jag sugen på en i7 5820k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Sirme:

Tack för ett så bra informativt inlägg! Och för att du tog dig tid!:) jag ska definitivt kolla upp msi z97 mpower!, sen ska.man bara ha tur i silicon lotteriet också^^

jag har inte haft en i7 sen 2600k kom ut och jäklar vad jag ångrat att jag sålde den eftersom jag gillar att överclocka och den var kunglig,
tyvär dök iden upp om att eftersom det bara är en tusenlapp extra så vart jag sugen på en i7 5820k

~3200 för cpu
~2000 för moderkort
~1800 för RAM

Totalt 7000 för billigaste RAM och moderkort så vet inte riktigt hur du får det till en tusenlapp extra? Sen är det väl aldrig rekommenderat att välja billigaste moderkortet möjligt om man vill överklocka så då är du helt plötsligt uppe i 7500kr och skillnaden är ett 50% dyrare system än de 5000kr du tänkt dig annars alternativt 2500kr mindre till grafikkortet.
Spelar du bara och är på begränsad budget är det inte värt att gå på en 2011 plattform.

Fast där är ju inga intressanta överklockningskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fast där är ju inga intressanta överklockningskort

Skulle nog vilja påstå att iaf ASUS Z97-A går bra att klocka på.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Skulle nog vilja påstå att iaf ASUS Z97-A går bra att klocka på.

Visst, det går att överklocka med alla Z97 moderkort, det är det som utmärker kretsen, men det är fortfarande skillnad mellan korten. Det finns en anledning till varför de dyrare överklockningsmoderkorten kostar mer än de billigare standard korten (även om skillnaden är mycket mindre idag än när man överklockade med FSB).
Asus Z97-A är säkert ett bra mellanklass kort som har mycket funktionalitet till ett bra pris, men det är just ett mellanklass moderkort och lirar helt enkelt inte i samma liga som de korten jag länkade tidigare då TS frågade efter prisvärda moderkort med fokus på just överklockning. Detta är ju dock inte så konstigt heller då det kostar 2/3 av de andra korten. Läser du namnet på artikeln du länka så ser du det återigen:

Intel Z97 – Fyra moderkort i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Visst, det går att överklocka med alla Z97 moderkort, det är det som utmärker kretsen, men det är fortfarande skillnad mellan korten. Det finns en anledning till varför de dyrare överklockningsmoderkorten kostar mer än de billigare standard korten (även om skillnaden är mycket mindre idag än när man överklockade med FSB).
Asus Z97-A är säkert ett bra mellanklass kort som har mycket funktionalitet till ett bra pris, men det är just ett mellanklass moderkort och lirar helt enkelt inte i samma liga som de korten jag länkade tidigare då TS frågade efter prisvärda moderkort med fokus på just överklockning. Detta är ju dock inte så konstigt heller då det kostar 2/3 av de andra korten. Läser du namnet på artikeln du länka så ser du det återigen:

Intel Z97 – Fyra moderkort i mellanklassen

tror inte att det blir någon vidare skillnad.