vad är viktigast i datorn? moderkort eller ram

Permalänk

vad är viktigast i datorn? moderkort eller ram

ska uppgradera min dator lite, undrar vad jag ska börja med, ram minne eller moderkort? båda är dåliga och behöver bytas men har inte budget till båda. så vad ska jag börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaac_Berntsson:

ska uppgradera min dator lite, undrar vad jag ska börja med, ram minne eller moderkort? båda är dåliga och behöver bytas men har inte budget till båda. så vad ska jag börja med?

Vad har du för grejer i datorn nu? Rent spontant skulle jag säga RAM. Hur menar du med ditt moderkort är dåligt?

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du har för saker just nu. Sen bör du tänka på att byter du moderkort kommer du troligen behöva byta processor, om det är ett gammalt moderkort.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

För det mesta så måste du byta moderkort/processor/RAM.
Moderkort byter man oftast får att få den senaste sokeln och tillgång till nya processorer..
RAM-minne kanske du kan behålla.. om du har DDR3.. har du DDR2 så är det kört.. byter du till exempelvis Socket 2011-3 med DDR4 så är det också kört.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Isaac_Berntsson:

ska uppgradera min dator lite, undrar vad jag ska börja med, ram minne eller moderkort? båda är dåliga och behöver bytas men har inte budget till båda. så vad ska jag börja med?

Hej Isaac! Även om det kan tyckas vara en rättfram fråga är den faktiskt ganska klurig att svara på. För att kunna hjälpa dig behöver vi först och främst veta vad du har för prylar i dagsläget, vad du använder datorn till, vilka användningsområden du prioriterar samt vad du har för budget till uppgraderingen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

http://gyazo.com/6afb5598a80ed6c2eee0ddd33617e7be detta är vad jag har i datorn, jag spelar typ bara cs:go men vill även kunna spela andra spel. jag vet även att jag måste byta till windows 64bit för att ha bättre ram

Permalänk

budget?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Gammalt kort men det går att plåga den om du accepterar prestandan men peta i 4Gb minne till om du har ledigt på minnena och win 64 bit

men bästa att bygga en ny dator ha den gamla som den är, låta den vara en surfdator skype typ

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz