Permalänk
Medlem

Moderkort började ryka

Tjena idag så införskaffade jag mig ett evga supernova 750G2 och ett gigabyte gtx 970, när jag satt ihop allting så startade jag och då drog de igång sen dog fläktarna i chassit och det luktade elektronik brand, kände att det kom från moderkortet sen såg jag att det moderkortet hade "brunnit" vet inte vad som orsakade det men min största fundering är om alla andra komponenter klarade sig som processor, grafikkort, ram osv. Såg tydligt att kortslutningen kom från 4 pin CPU kontakten på moderkortet. Mvh Mikael.

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikaöl:

men min största fundering är om alla andra komponenter klarade sig som processor, grafikkort, ram osv. S

Hur ska vi kunna veta det? Det är felsökning m h a uteslutningsmetoden som gäller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter?

Vart har det brunnit? Bild?
Om det har kortslutigts vid 4pin cpu, vad har du för cpu, överklockning osv...?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Kopplat in PciE i cpu 4 pin eller så? o.o otroligt konstigt, måste ju vart fel på nätagget annars då moderkortet redan vart använd innan?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Pics or did not happen!

Nejdå, men bild på skadan kan vara bra

Permalänk
Medlem

Du råka inte ta nån gammal 4pins kabel som du redan hade, istället för medföljande supernova agget?

För övrigt har verkligen inte moderkortet en 8pinskontackt för CPU?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Distanserna var installerade, antar jag?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

skulle tro att han glömde Distanserna under moderkortet

Permalänk
Medlem

Se till att få nätagget testat...är det orsaken kan du, förutom ett nytt/lagat nätagg, kräva skadestånd av säljaren för din förstörda hårdvara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

skulle tro att han glömde Distanserna under moderkortet

Nja, gör man det kortsluts datorn bara så den inte startas. Moderkortet borde inte börja brinna pga det. Har själv glömt distanserna en gång och det var inget som gick sönder då. Men jag kanske bara hade tur.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Föredetting
Skrivet av vikham:

Nja, gör man det kortsluts datorn bara så den inte startas. Moderkortet borde inte börja brinna pga det. Har själv glömt distanserna en gång och det var inget som gick sönder då. Men jag kanske bara hade tur.

Hur kan du först lägga fram ett påstående, för att avsluta med "Men jag kanske bara hade tur."?

Beroende på moderkort och vad man kortsluter finns det risk för mindre lustiga påföljder, inklusive brand.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se att han har bytta moderkort utan bara bytta nätagg och grafikkort så distanserna borde inte va något problem då!

Låter som TS har kopplat fel kanske eller möjligtvis fått ett defekt nätagg?
Kolla så allt verkligen varit rätt kopplat. Det brukar inte gå (utan lite våld) att koppla fel sladd i fel kontakt men möjligheten finns ju!

Permalänk
Medlem

Lite nybörjare då men mina fem ören:
Kolla först nätagget då den ska bla ha skydd mot ström-,effekt- och spänningsspikar enl. produktbeskrvning:
http://www.evga.com/Products/Specs/PSU.aspx?pn=EAC89383-65EA-...
Att du bör kunna kräva ersättning blir då logiskt ifall det inte har blivit nånting konstigt i hopsättningen....
Moderkortet bör ju undersökas av nån kunnig. Som sagts innan, ge oss bra belysta och detaljerade bilder på moderkortet, speciellt på brända partier

Vad är det för moderkort? hur länge har du haft den? har dess garantitid löpt ut? sådant brukar hjälpa en massa också

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vad har du för övriga komponenter?

Vart har det brunnit? Bild?
Om det har kortslutigts vid 4pin cpu, vad har du för cpu, överklockning osv...?

Har en i5a 2.8ghz, Nope inte överclockad.

Kan Tyvär inte lägga upp någon bild via mobilen.

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem

Jag var antagligen otydlig igår, moderkort satt på plats med distanser och det funkade innan, det är en 4 pin och med det nya nätagget följer det med en 8 pin som man kan dela på hälften, så Blire 2 stycken 4 pin men det är enbart en som är identisk honan på moderkortet, använde inga adaptrar eller liknande. Vet inte hur jag får upp någon bild via mobiltelefonen

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaöl:

Jag var antagligen otydlig igår, moderkort satt på plats med distanser och det funkade innan, det är en 4 pin och med det nya nätagget följer det med en 8 pin som man kan dela på hälften, så Blire 2 stycken 4 pin men det är enbart en som är identisk honan på moderkortet, använde inga adaptrar eller liknande. Vet inte hur jag får upp någon bild via mobiltelefonen

Du tar kort på Moderkortet sedan går du in på --> http://postimage.org/ sedan välj bild ladda upp sedan kopierar du länken och klistrar in på din tråd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaöl:

Vet inte hur jag får upp någon bild via mobiltelefonen

Om du inte har nån speciell app så surfa till www.ladda-upp.se så kan du använda deras mobilversion för att ladda upp bilden, då får du en länk till bilden som du kan klistra in i en post.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/e6fc66070a9ba08ba16310dfc63e6bdd
http://gyazo.com/adcb660b56595634ef632199ce568a0b
http://gyazo.com/410376c418d0d8db25c9b32ccab45bfe

På tredje bilden så ser ni kontakten jag använde den längst upp för den under har inga "fyrkantiga" kontakter , hoppas ni ser bilderna, moderkortet är i fråga ett ASUS p7h55/usb3
Hyfsat gammalt finns ingen garanti kvar på det.

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem

På bild 2 är det en fysisk skada på flera banor, det är normalt inte så bra med den typen skador.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

På bild 2 är det en fysisk skada på flera banor, det är normalt inte så bra med den typen skador.

Okej aha,

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaöl:

http://gyazo.com/e6fc66070a9ba08ba16310dfc63e6bdd
http://gyazo.com/adcb660b56595634ef632199ce568a0b
http://gyazo.com/410376c418d0d8db25c9b32ccab45bfe

På tredje bilden så ser ni kontakten jag använde den längst upp för den under har inga "fyrkantiga" kontakter , hoppas ni ser bilderna, moderkortet är i fråga ett ASUS p7h55/usb3
Hyfsat gammalt finns ingen garanti kvar på det.

Jag tycker det ser ut som kortslutning, den andra kontakten som inte kopplades i kanske låg neråt mot moderkortet och drar man sladden åt vänster så trycker den kontakten mer mot moderkortet och som det ser ut kortslutit sig på chippet precis vid kontakten för det är precis den banan som brunnit upp ju.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaöl:

http://gyazo.com/e6fc66070a9ba08ba16310dfc63e6bdd
http://gyazo.com/adcb660b56595634ef632199ce568a0b
http://gyazo.com/410376c418d0d8db25c9b32ccab45bfe

På tredje bilden så ser ni kontakten jag använde den längst upp för den under har inga "fyrkantiga" kontakter , hoppas ni ser bilderna, moderkortet är i fråga ett ASUS p7h55/usb3
Hyfsat gammalt finns ingen garanti kvar på det.

Finns det nån märkning på kabeln från nätdelen ? Du är helt säker på att det är cpu kabeln och ingen kabel till grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det nån märkning på kabeln från nätdelen ? Du är helt säker på att det är cpu kabeln och ingen kabel till grafikkort ?

Yes det står CPU på kabeln

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tycker det ser ut som kortslutning, den andra kontakten som inte kopplades i kanske låg neråt mot moderkortet och drar man sladden åt vänster så trycker den kontakten mer mot moderkortet och som det ser ut kortslutit sig på chippet precis vid kontakten för det är precis den banan som brunnit upp ju.

Jag har aldrig varit med om nåt liknande men de känns ju som en dålig konstruktion av kabel om det finns chans att den andra delen kan ge moderkortet en stöt..

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaöl:

Jag har aldrig varit med om nåt liknande men de känns ju som en dålig konstruktion av kabel om det finns chans att den andra delen kan ge moderkortet en stöt..

Det är inget fel med kabelkonstruktionen, det är bara ren otur om den hamnar i precis rätt vinkel för att få kontakt med hörnet på motståndet, men jag har sett det ligga väldigt nära när jag byggt datorer så jag har alltid vikt undan kabeln som inte används så det inte ska hända.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är inget fel med kabelkonstruktionen, det är bara ren otur om den hamnar i precis rätt vinkel för att få kontakt med hörnet på motståndet, men jag har sett det ligga väldigt nära när jag byggt datorer så jag har alltid vikt undan kabeln som inte används så det inte ska hända.

Men den viktigaste från är nu om jag bara ska köpa ett nytt moderkort och sätta ihop allting, de jag kollat på är 8 pin kontakt så det lär antagligen inte hända igen. Sen flytta över processorn till nya moderkortet.

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaöl:

Men den viktigaste från är nu om jag bara ska köpa ett nytt moderkort och sätta ihop allting, de jag kollat på är 8 pin kontakt så det lär antagligen inte hända igen. Sen flytta över processorn till nya moderkortet.

Ja har man inte tillgång till att testa dom andra delarna löst så är det ju den enda utvägen så hoppas att det kommer fungera för dig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ja har man inte tillgång till att testa dom andra delarna löst så är det ju den enda utvägen så hoppas att det kommer fungera för dig

Men hur ska jag gå tillväga om det inte skulle funka?

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är inget fel med kabelkonstruktionen, det är bara ren otur om den hamnar i precis rätt vinkel för att få kontakt med hörnet på motståndet, men jag har sett det ligga väldigt nära när jag byggt datorer så jag har alltid vikt undan kabeln som inte används så det inte ska hända.

hmm, borde nästan följa med ett plastlock o sätta över kabeln som inte används om detta är en möjlighet, fast chansen kanske är så liten

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hmm, borde nästan följa med ett plastlock o sätta över kabeln som inte används om detta är en möjlighet, fast chansen kanske är så liten

Jo man tycker ju det

Visa signatur

Böbby amatörbyggarn