Permalänk
Medlem

byte från amd till intel processor

Hej jag vet inte om denna tråd är i rätt forumdel och om den inte är det så får mod flytta på den :). I alla fall jag ska uppgradera från amd till intel processor och ska ha kvar samma hårddisk och då undrar jag om jag måste göra något speciellt då jag byter, exempelvis ta bort drivers eller något sånt eller fixas det då jag kopplar in nya moderkortet och processorn och startar datorn?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du ska uppgradera ifrån AMD till intel så behöver du få bort drivrutiner för det gamla moderkortet, enklast är bara att formatera om datorn, om du kör OEM på windows så behöver du formatera om C: hårddisken och kontakta microsoft eller köpa nytt windows för att du ska kunna använda licensen på en ny dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

om du ska uppgradera ifrån AMD till intel så behöver du få bort drivrutiner för det gamla moderkortet, enklast är bara att formatera om datorn, om du kör OEM på windows så behöver du formatera om C: hårddisken och kontakta microsoft eller köpa nytt windows för att du ska kunna använda licensen på en ny dator.

Vad betyder OEM? Finns det inget program som rensar drivrutiner, har för mig att det finns något program som heter ''drivecleaner'' eller liknande

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Du bör definitivt göra en clean install av Windows. Du byter ju i princip all hårdvara! Att bara tömma alla drivisar är VERKLIGEN INTE att rekommendera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

Du bör definitivt göra en clean install av Windows. Du byter ju i princip all hårdvara! Att bara tömma alla drivisar är VERKLIGEN INTE att rekommendera!!

Okej, hur ska jag göra då jag formaterar? Finns det ett sätt att göra det då datorn är på eller?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappiee:

Okej, hur ska jag göra då jag formaterar? Finns det ett sätt att göra det då datorn är på eller?

Stopa i installations mediet gissningsvis dvd

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Du måste installera om hela Windows. Och ska du göra det är det lika bra du omformaterar hårddisken. Man brukar göra det i samma veva, så att man börjar med rent bord och vet att allt fungerar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ska jag byta all hårdvara och sätta in windows-skivan och installera då jag kommer in i windows eller ska jag formatera innan jag byter hårvara?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappiee:

Ska jag byta all hårdvara och sätta in windows-skivan och installera då jag kommer in i windows eller ska jag formatera innan jag byter hårvara?

Om du har en Windows-skiva och inte har en OEM-licens (Windows-nyckel som är knutet till ett moderkort och endast går att installeras ihop med det) så är det enklast om du byter hårdvara och därefter startar datorn från skivan. Nu har jag inte installerat Windows på några år, men åtminstone på Windows XP så kunde datorn och installationen startas från skivan. Du kan ju prova att bara starta datorn från skivan och se om det fungerar innan du ändrar något. Under installationen brukar man få möjlighet att formatera. Installationen kommer troligtvis hitta en partition på hårddisken med en Windows-installation, men det ska du ta bort.

Glöm inte ta kopia på det du vill behålla.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Om du har en Windows-skiva och inte har en OEM-licens (Windows-nyckel som är knutet till ett moderkort och endast går att installeras ihop med det) så är det enklast om du byter hårdvara och därefter startar datorn från skivan. Nu har jag inte installerat Windows på några år, men åtminstone på Windows XP så kunde datorn och installationen startas från skivan. Du kan ju prova att bara starta datorn från skivan och se om det fungerar innan du ändrar något. Under installationen brukar man få möjlighet att formatera. Installationen kommer troligtvis hitta en partition på hårddisken med en Windows-installation, men det ska du ta bort.

Glöm inte ta kopia på det du vill behålla.

Tack så mycket för svaret, jo man kan välja partition då man installerar, kommer ihåg detta eftersom jag köpte ssd för inte så länge sedan. Då startar jag datorn med nya hårdvaran i och installerar om windows då Detta blir ungefär 1 dag efter julafton så jag kommer tillbaka och skriver då ifall det har gått bra med allt! God jul

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC