Permalänk

Fråga om Intel Stock Cooler

Tjenare!

Beställde detta: http://www.webhallen.com/fi-fi/tietokoneen_osia/208706-webhal... paket igår men undrar om en stock cooler ingår med processorn?

Tack på förhand.

Visa signatur

Grafikkort: Zotac Geforce GTX 560 Ti
Processor: Intel i5-4690K
Modekort: Asus Z97-P
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8Gb DDR3 1600MHz
SSD: Intel 60Gb

Permalänk
Skrivet av PartajValross:

Tjenare!

Beställde detta: http://www.webhallen.com/fi-fi/tietokoneen_osia/208706-webhal... paket igår men undrar om en stock cooler ingår med processorn?

Tack på förhand.

yes

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av PartajValross:

Tjenare!

Beställde detta: http://www.webhallen.com/fi-fi/tietokoneen_osia/208706-webhal... paket igår men undrar om en stock cooler ingår med processorn?

Tack på förhand.

yes

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Tack för snabbt svar! testar med denna cooler till att börja med men när överklockningen börjar tror jag att jag uppgraderar till en Cooler Master 212 EVO!

Visa signatur

Grafikkort: Zotac Geforce GTX 560 Ti
Processor: Intel i5-4690K
Modekort: Asus Z97-P
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8Gb DDR3 1600MHz
SSD: Intel 60Gb

Permalänk
Skrivet av PartajValross:

Tack för snabbt svar! testar med denna cooler till att börja med men när överklockningen börjar tror jag att jag uppgraderar till en Cooler Master 212 EVO!

har en i54690k i ett mycket väl ventilerat chassi (haf932) och när man spelar lite krävande spel så varvar den upp och låter som ett flygplan...
Jag har bara höjt multipliern till 41 så ingen överclockning som påverkar heller

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PartajValross:

Tack för snabbt svar! testar med denna cooler till att börja med men när överklockningen börjar tror jag att jag uppgraderar till en Cooler Master 212 EVO!

Ska du överklocka så välj inte 212 evo.
Välj en kylare med kvalitet och kapasitet, rekomenderar någon av noctuas.
Du får exakt vad du betalar för, 200kr = inte så mycket man får

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Ska du överklocka så välj inte 212 evo.
Välj en kylare med kvalitet och kapasitet, rekomenderar någon av noctuas.
Du får exakt vad du betalar för, 200kr = inte så mycket man får

Ok, tack för tipset. Ska ta å kolla upp noctuas kylare!

Visa signatur

Grafikkort: Zotac Geforce GTX 560 Ti
Processor: Intel i5-4690K
Modekort: Asus Z97-P
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8Gb DDR3 1600MHz
SSD: Intel 60Gb

Permalänk
Medlem

noctua nh-d15 = mums lätt bästa luftkylarn jag haft tål klockning jävligt bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av PartajValross:

Ok, tack för tipset. Ska ta å kolla upp noctuas kylare!

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Här har du lite siffror inför ditt kylarköp.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Ska du överklocka så välj inte 212 evo.
Välj en kylare med kvalitet och kapasitet, rekomenderar någon av noctuas.
Du får exakt vad du betalar för, 200kr = inte så mycket man får

Går alldeles utmärkt att överklocka med 212 EVO, väldigt prisvärd kylare. Har haft noctua, evo, o.s.v. skulle inte tveka att välja en evo igen om jag vore på en budget. De få graderna du tjänar på att köpa en 500:- dyrare kylare ger marginellt högre överklockningspotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

har en i54690k i ett mycket väl ventilerat chassi (haf932) och när man spelar lite krävande spel så varvar den upp och låter som ett flygplan...
Jag har bara höjt multipliern till 41 så ingen överclockning som påverkar heller

Det är just det som är överklockning

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Inet fraktar dock inte till Finland. Jag vet inte om webhallen-länken förde dig till svenska sidan, men står i allafall webhallen.com/fi-fi/tietokoneen_osia/....

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ArcticFire:

Inet fraktar dock inte till Finland. Jag vet inte om webhallen-länken förde dig till svenska sidan, men står i allafall webhallen.com/fi-fi/tietokoneen_osia/....

okej, det var synd :/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Det är just det som är överklockning

påverkar det värmen då ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

påverkar det värmen då ?

Ja det gör det

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Ja det gör det

har du nån bra förklaring eller länk ? är intresserad av hur det funkar

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PartajValross:

Tack för snabbt svar! testar med denna cooler till att börja med men när överklockningen börjar tror jag att jag uppgraderar till en Cooler Master 212 EVO!

Ett bra val. 212 EVO är riktigt prisvärd.

Skrivet av PartajValross:

Ok, tack för tipset. Ska ta å kolla upp noctuas kylare!

Kom ihåg att dessa är dyrare och större. Presterar bra dock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Vzano:

okej, det var synd :/

Jag bor somsagt i Finland så kan tyvärr inte handla den... Men tack iallafall!

Skrivet av Tumnus:

Ett bra val. 212 EVO är riktigt prisvärd.
Kom ihåg att dessa är dyrare och större. Presterar bra dock.

Har ju inte så riktit stor budget så jag tror det blir en CM 212 EVO till att börja med, är jag inte nöjd med den uppgraderar jag till noctua!

Visa signatur

Grafikkort: Zotac Geforce GTX 560 Ti
Processor: Intel i5-4690K
Modekort: Asus Z97-P
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8Gb DDR3 1600MHz
SSD: Intel 60Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PartajValross:

Jag bor somsagt i Finland så kan tyvärr inte handla den... Men tack iallafall!

Har ju inte så riktit stor budget så jag tror det blir en CM 212 EVO till att börja med, är jag inte nöjd med den uppgraderar jag till noctua!

Du kommer troligen att bli mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Ska du överklocka så välj inte 212 evo.
Välj en kylare med kvalitet och kapasitet, rekomenderar någon av noctuas.
Du får exakt vad du betalar för, 200kr = inte så mycket man får

Tycker du underskattar 212an, min "dåliga" i5 4670k klarar 4.4 ghz med den

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

har du nån bra förklaring eller länk ? är intresserad av hur det funkar

Väldigt enkelt förklarat finns det 2 saker som påverkar energiförbrukningen hos en CPU och därmed hur mycket värme den avger. Försöker illustrerar det lite lätt med ett räkneexempel.

Det första sambandet är frekvensen, det är linjärt. Alltså drar en CPU i 4.5 GHz 28,5% mer energi än samma CPU i 3.5GHz om inget annat än frekvensen ändrats. Det andra viktigare sambandet är det med spänningen då det är i kvadrat, höjer du från 1.1V till 1.3V (ungefärliga siffror från att komma från 3.5 till 4.5GHz) så drar den nu 40% mer energi från spänningsökningen. Slå ihop dessa och du har nästan 80% (1.28*1.4) högre energiförbrukning i 4.5 GHz jämfört med 3.5 GHz.

Detta stämmer inte exakt på en CPU utan är mer en modell för transistorer men stämmer hyfsat på hela chip också. Det är alltså pga detta som överklockningen normalt tar stopp när man börjar behöva göra större höjningar av spänningen för att nå nästa frekvens då spänningen påverkar mycket mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Går alldeles utmärkt att överklocka med 212 EVO, väldigt prisvärd kylare. Har haft noctua, evo, o.s.v. skulle inte tveka att välja en evo igen om jag vore på en budget. De få graderna du tjänar på att köpa en 500:- dyrare kylare ger marginellt högre överklockningspotential.

Men helt klart värt att välja en noctua, spara kan nog alla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroubleBaker:

Tycker du underskattar 212an, min "dåliga" i5 4670k klarar 4.4 ghz med den

Nej absolut inte, hade dock hellre valt än noctua istället.
Lite mer kvalitet på noctuas grejer, sist jag köpte en kylare för 200kr var det http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
Riktigt värdelös om något, svindåliga monteringsfästen som knäcktes, själva piggarna som man trycker fast kylaren i moderkortet med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Nej absolut inte, hade dock hellre valt än noctua istället.
Lite mer kvalitet på noctuas grejer, sist jag köpte en kylare för 200kr var det http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
Riktigt värdelös om något, svindåliga monteringsfästen som knäcktes, själva piggarna som man trycker fast kylaren i moderkortet med.

Nu är den ju från en helt annan tillverkare. EVO 212 har fått väldigt bra respons från både entusiaster och från folk generellt i dessa forum.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Nu är den ju från en helt annan tillverkare. EVO 212 har fått väldigt bra respons från både entusiaster och från folk generellt i dessa forum.

Jo det vet jag
Men efter inköpet av den kylaren, vill jag inte riskera att köpa en så billig igen, hellre ett par hundringar till så får man tex bättre fästen m.m ! ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Jo det vet jag
Men efter inköpet av den kylaren, vill jag inte riskera att köpa en så billig igen, hellre ett par hundringar till så får man tex bättre fästen m.m ! ^^

Vad pratar du om, i stället för att ge dåliga råd om produkter du tydligen aldrig provat överhuvudtaget så är det bättre att hålla tyst, evo 212 har absolut inga pushpins, ett av de bättre fästanordningar jag sett, helt i klass med noctua med backplate osv. Blir så trött på folk som tror de vet saker om produkter de aldrig provat eller kommit ens i närheten av som det är tydligt här att du aldrig gjort. Kylaren som du tydligen var missnöjd med kommer inte ens i närheten av 212 förutom prismässigt. Så sluta skriv massa strunt som bara är missvisande..

Permalänk
Medlem

Jag satte in en 212 EVO i lillebrors PC, riktigt mycket kylare för pengarna.
Det är rejäla fina fästen och den är massiv, så det skiljer inte mycket i kylkraft på den och min egna Phanteks med dubbeltorn alltså

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Vad pratar du om, i stället för att ge dåliga råd om produkter du tydligen aldrig provat överhuvudtaget så är det bättre att hålla tyst, evo 212 har absolut inga pushpins, ett av de bättre fästanordningar jag sett, helt i klass med noctua med backplate osv. Blir så trött på folk som tror de vet saker om produkter de aldrig provat eller kommit ens i närheten av som det är tydligt här att du aldrig gjort. Kylaren som du tydligen var missnöjd med kommer inte ens i närheten av 212 förutom prismässigt. Så sluta skriv massa strunt som bara är missvisande..

Vadå dåliga råd, jag säger bara mina åsikter?
Nämner endast att jag hellre hade valt att lägga till ett par hundringar och tex få en noctua.
Va snackar du om man, rekomenderar just noctua för att jag just har testat noctua och är mer än nöjd med deras produkter,
Säger aldrig att evo 212 är dålig, har dåliga fästen m.m.

Du är nog riktigt bränd eller bara riktigt trött.
get your shit stright.