Permalänk
Medlem

Intel DP55WB BIOS för RAM

Hejsan! Min noob polare har ett Intel DP55WB moderkort och har nyligen införskaffat nya ram minnen som kan köras i 1600 mhz.
När jag tar mig in BIOS:en så går det inte att ändra på hastigheten utan den stannar på 666 Mhz, finns det andra sätt att ändra hastigheten på?

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer inte 1600mhz men det bör komma upp i 1333 iaf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Intels pryttlar är normalt väldigt fyrkantiga och gör bara precis vad standarden & kraven säger att de ska. Så jag tror det är kört med 800MHz på minnena.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Intels pryttlar är normalt väldigt fyrkantiga och gör bara precis vad standarden & kraven säger att de ska. Så jag tror det är kört med 800MHz på minnena.
B!

Fast intel säger att de ska gå i 1333Mhz så lite snett fortfarande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Men varför skulle inte minnen gå att köra i en långsammare hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fast intel säger att de ska gå i 1333Mhz så lite snett fortfarande.

666*2=?

Att folk fortfarande inte har listat ut vad DDR står för är lite skrämmande...

Skrivet av Triton242:

Men varför skulle inte minnen gå att köra i en långsammare hastighet?

Det gör det ju. Han kör det för stunden långsammare...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

666*2=?

Att folk fortfarande inte har listat ut vad DDR står för är lite skrämmande...
Det gör det ju. Han kör det för stunden långsammare...
B!

Hmm... Faktiskt lite pinsamt att jag inte visste att RAM gör så...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

DDR = Double Data Rate

Så tekniskt sett går 1600Mhz DDR3 i 800Mhz men det motsvarar SDR (Single Data Rate) på 1600Mhz så för att göra det mer "konsumentvänligt" kallar man det för 1600Mhz så alla förstår att DDR har 2x banbredden mot SDR.

Så 666Mhz betyder 1333Mhz och 1600Mhz ram SKA ha SPD profil för 1333Mhz då även detta är JEDEC standard och dessutom en extremt vanlig standard för många plattformar. Flesta minnen ska även ha profil för 1066Mhz. DDR3 börjar på 800Mhz alltså 400Mhz egentligen då.

Permalänk
Medlem

Bästa är att DDR egentligen bara innebär att MSN kan skriva o läsa samtidigt till minnet.