Värt uppgradera moderkort och processor?

Permalänk

Värt uppgradera moderkort och processor?

Hej, jag är ganska oerfaren när det gäller datorer men har haft ett egenbygge (fick hjälp att sätta ihop allt) i ungefär två år nu, som jag använt mestadels för spelande, tills olika delar började krångla. Först fick jag byta ut mitt nätagg och sedan mitt grafikkort ett par gånger (hade först en radeon hd7870 core som jag bytte till gtx 770(två gånger) och sen till gtx780) och nu var det dags för processorn.

Detta är vad jag har nu:
Gpu: Asus GTX780-DC2-3GD5
Cpu: AMD FX-8350 4,0GHz (gick sönder)
Ram: BallistixSport 16GB 1600MHz
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3
Psu: Corsair CX 600M 80+ Bronze
Chassi: Coolermaster Silencio 650

Så det som finns kvar från mitt gamla bygge som fortfarande funkar är ramminnet och moderkortet och det känns om jag även borde byta moderkort.
Min idé var att byta cpu till intel istället för amd men blir då tvungen att byta ut moderkortet mot ett som har 1150 socket.
Hade tänkt köpa antingen i5 4690k eller i5 4790k (är det stor skillnad mellan dem/värt priskillnaden?) men har ingen aning vilket moderkort som skulle passa bra. Vad ska man tänka på?.
Lyckligtvis har jag fortfarande garanti på processorn så jag kommer förmodlingen få "pengarna tillbaka" (blir nog ett tillgodokort på netonnet) men det betyder att jag är begränsad på vad som finns att välja hos netonnet, moderkortet kan jag däremot köpa nån annanstans.
Av den gamla processorn kommer jag nog få ca 1800kr som jag kan dra av på den nya och moderkortet vill jag helst inte spendera mer än 2000kr för jag hade från början inte tänkt på att jag skulle behöva byta moderkort, har redan spenderat tillräckligt på nya delar och felsökningar.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Processorn gick sönder..? Hur då får man fråga.

Jag tror inte du har riktigt råd med både processor+moderkort ifrån Intel även om du säljer nuvarande moderkort. i5 4690k och överklockningsvänligt moderkort går loss på över 3000.
Jag skulle nog letat upp ett begagnat 8320/8350 och kört på sen uppgradera när man har ordentlig budget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som ngn frågade hur gick processorn sönder och hur vet du att det är den som är sönder?

Spontant verkar ngt skumt då du har så mycket delar som strulat på din dator. Har du senaste biosen i mobot etc?

Imo är en i5 4690k fullt tillräckligt för en casual gamer och i7 4790k är overkill.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Jag säger som LPG... hur har flera grafikkort och nu processorn lyckats gå sönder?

Edit/ Jag var för långsam och det blev nu tre inlägg med denna fråga, inte meningen att vara tjatig

Permalänk
Skrivet av LPG:

Processorn gick sönder..? Hur då får man fråga.

Jag tror inte du har riktigt råd med både processor+moderkort ifrån Intel även om du säljer nuvarande moderkort. i5 4690k och överklockningsvänligt moderkort går loss på över 3000.
Jag skulle nog letat upp ett begagnat 8320/8350 och kört på sen uppgradera när man har ordentlig budget.

Lämnade in datorn hos inet för felgranskning efter att den vid upprepade tillfällen hängt sig (skärmen förlorade kontakt med datorn och jag var tvungen att stänga av nätagget för att stänga av datorn och sedan dra ur sladden och koppla in den igen för att få igång datorn igen). Inet sa att det var processorn, de körde tester och CPU:n krashade några minuter in.

För att klargöra angående pengarna kan jag tänka mig att gå upp till runt 2300kr på CPU:n (varav jag har 1800kr i presentkort) och dessutom lägga runt 2000kr på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av kanspanska:

För att klargöra angående pengarna kan jag tänka mig att gå upp till runt 2300kr på CPU:n (varav jag har 1800kr i presentkort) och dessutom lägga runt 2000kr på moderkortet.

Jag rekommenderar dig att köra på en i5-4690k. Eftersom du mestadels spelar kommer du inte märka någon skillnad mellan denna och en i7:a.

Nu är detta visserligen inte på NetonNet men det är ett bra paket!
http://www.inet.se/produkt/v100463/asus-maximus-vii-hero-inte...

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag säger som LPG... hur har flera grafikkort och nu processorn lyckats gå sönder?

Edit/ Jag var för långsam och det blev nu tre inlägg med denna fråga, inte meningen att vara tjatig

Verkar ha varit otur, min gamla GPU la bara av efter 1.5 år. När jag sedan bytte till gtx 770 var det tillverkningsfel på båda korten (fattar inte hur något sånt kan hända men det är vad de sa på inet iaf), vilket orsakade skärmflimmer och allmän ostabilitet när jag spelade. Än så länge har 780:n klarat sig.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Som ngn frågade hur gick processorn sönder och hur vet du att det är den som är sönder?

Spontant verkar ngt skumt då du har så mycket delar som strulat på din dator. Har du senaste biosen i mobot etc?

Imo är en i5 4690k fullt tillräckligt för en casual gamer och i7 4790k är overkill.

Då jag lämnat in datorn för support flera gånger, och de inte påpekat något antar jag att det borde vara uppdaterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanspanska:

Då jag lämnat in datorn för support flera gånger, och de inte påpekat något antar jag att det borde vara uppdaterat!

Ja man får hoppas det men till rev 1.0 och 1.1 kom senaste biosen 2014/09/09
Och till rev 3.0 kom senaste 2014/10/07

Senaste version på rev 1.0 och 1.1 är F7d
Senaste version på rev 3.0 är FEg

Jag bara menar det är rätt nyligen de senaste biosversionerna släppts om du haft datorn längre än så. Bara så de som kollat datorn kan sina saker :).

Hade varit intressant att se vilken version du har. Du kan ladda ner cpuid-z, starta det och gå till moderkortsfliken o kolla vilken bios version du har. Posta gärna här om du kollar.

Strular ngt som processor eller annat tänker jag att då skall allt vara uppdaterat som bios o drivrutiner etc innan man dömer ut hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag rekommenderar dig att köra på en i5-4690k. Eftersom du mestadels spelar kommer du inte märka någon skillnad mellan denna och en i7:a.

Nu är detta visserligen inte på NetonNet men det är ett bra paket!
http://www.inet.se/produkt/v100463/asus-maximus-vii-hero-inte...

Det blir troligen en i5 4690k men hade hoppats på att spendera lite mindre på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ja man får hoppas det men till rev 1.0 och 1.1 kom senaste biosen 2014/09/09
Och till rev 3.0 kom senaste 2014/10/07

Senaste version på rev 1.0 och 1.1 är F7d
Senaste version på rev 3.0 är FEg

Jag bara menar det är rätt nyligen om du haft datorn längre än så. Bara så de som kollat datorn kan sina saker :).

Hade varit intressant att se vilken version du har. Du kan ladda ner cpuid-z, starta det och gå till moderkortsfliken o kolla vilken bios version du har. Posta gärna här om du kollar.

Strular ngt som processor eller annat tänker jag att då skall allt vara uppdaterat som bios o drivrutiner etc innan man dömer ut hårdvaran.

Tyvärr kan jag inte kolla vilken version jag har på moderkortet just nu då min dator saknar processor.
Sen så har de som kollat på datorn provat att sätta in annan hårdvara vilket funkat felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanspanska:

Tyvärr kan jag inte kolla vilken version jag har på moderkortet just nu då min dator saknar processor.
Sen så har de som kollat på datorn provat att sätta in annan hårdvara vilket funkat felfritt

Ah, ok

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av kanspanska:

Det blir troligen en i5 4690k men hade hoppats på att spendera lite mindre på moderkortet.

I denna bundle blir ju moderkortet under din budget men om du blir tvungen att köpa på NetonNet så blir det strax över. Kör isåfall på http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2635981 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanspanska:

Det blir troligen en i5 4690k men hade hoppats på att spendera lite mindre på moderkortet.

Vill du ha ett grymt moderkort som inte är fullt så dyrt så är gigabyte g1.sniper z97 ett riktigt bra kort. Har själv föregångaren med z87 chipsetet och är grymt nöjd. Kortet kostar 1390kr på webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199565-gigaby...

Och sniperkortet har soundblasters ljudchip som är ljusår bättre än realtek skitet som sitter på många andra kort. Jag är ingen ljud person och brydde mig aldrig om ljud innan jag köpte sniperkortet och köpte det absolut inte för ljudet. Men wow vilken skillnad det kan vara på ljud och ljud fick jag lära mig och förstår dem nu som köper extra ljudkort då de sitter på kassa realtekchip.
Om du använder mic har du inga problem med brus eller ljudläckage etc med soundblaster chippet vilket man ofta har med realtekchippen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Maximus Ranger känns bortkastat. Du får lägga flera hundra bara för det är ASUS ROG. Ska strula en del har jag hört dessutom.
Köp detta istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2884641

Permalänk
Skrivet av makn:

Maximus Ranger känns bortkastat. Du får lägga flera hundra bara för det är ASUS ROG. Ska strula en del har jag hört dessutom.
Köp detta istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2884641

Ett av de moderkort jag hade tittat på var
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987
Vad är det för skillnade mellan den och Asus Z97-Pro Gamer

Permalänk
Skrivet av kanspanska:

Ett av de moderkort jag hade tittat på var
[URL="http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-..."]
Vad är det för skillnade mellan den och Asus Z97-Pro Gamer

oj pajade länken

Permalänk

Jag tror jag har bestämt mig nu, har åtminstone mer koll på mina alternativ.
Tack så mycket alla ni som hjälpt mig!