Permalänk

Defekt moderkort eller cpu?

Hajhaj!

Jag köpte cpu och moderkort av en person här på swec, men moderkortet visade sig ha minst 10 skadade eller böjda pinnar.

Jag säger inte dennes namn ännu då jag ännu inte är 100% säker på att personen sett dessa defekter själv.

Inte helt oväntat så får jag varken bild eller nån felkod från moderkortet, vilket väl pekar på att CPUn antingen är skadad eller att moderkortets pinnar är skadade, vilket dom är.

Eller i värsta fall, att både cpu och mobo är defekta.

Jag har testat alla standardsätt man alltid felsöker på.

CPUn har inga synliga skador av något slag, men nu efter att jag lyckats böja tillbaka alla pinnar (skickligt om jag får säga det själv!) till närmast perfekt skick, så funkar det inte iaf, vilket gör att jag ändå inte är helt säker på CPUns skick.

Så varför denna tråd?
Tja, ifall nån vet nåt smart sätt jag kan testa ifall CPUn funkar, så vore det bra.

Nån ärlig person här kanske tom. kan testa den åt mig mot viss betalning?

EDIT: det det är socket 2011 det handlar om.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

först och främst: vad är det för processor och moderkort? om du inte har böjt tillbaka alla pinnar till läget dem var ifrån början så är det inte garanterat att datorn vill starta om någon pin är böjd. enklaste sättet att kolla om processorn fungerar är bara att stoppa den i ett passande fungerande moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

först och främst: vad är det för processor och moderkort? om du inte har böjt tillbaka alla pinnar till läget dem var ifrån början så är det inte garanterat att datorn vill starta om någon pin är böjd. enklaste sättet att kolla om processorn fungerar är bara att stoppa den i ett passande fungerande moderkort.

Jo, pinnarna är korrigerade tillbaka dit där dom ska vara, och det är socket 2011.
En pinne är dock av, och det är väl förmodligen avgörande. tänkte att den kanske skulle ta sig till POST i alla fall.

Jag har ingen tillgång till ett annat moderkort, så därför tänkte jag att kanske nån annan som läser detta har ett, och dessutom vill hjälpa till att testa, men som du påpekade glömde jag ju säga vilken socket det var

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Bluestreakfus:

Jo, pinnarna är korrigerade tillbaka dit där dom ska vara, och det är socket 2011.
En pinne är dock av, och det är väl förmodligen avgörande. tänkte att den kanske skulle ta sig till POST i alla fall.

Jag har ingen tillgång till ett annat moderkort, så därför tänkte jag att kanske nån annan som läser detta har ett, och dessutom vill hjälpa till att testa, men som du påpekade glömde jag ju säga vilken socket det var

x79 eller x99? det är ovanligt att processorn är orsaken till att datorn inte fungerar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

x79 eller x99? det är ovanligt att processorn är orsaken till att datorn inte fungerar.

x79 är det. på vilket sätt har chipsettet betydelse i det här fallet?

Men ja, min erfarenhet är likadan, jag har aldrig varit med om att CPUn är den fallerande delen, särskiljt när denna inte har några egna pinnar som kan gå av. Är bara lite paranoid tills jag vet med säkerhet.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).