Hittar inte 8-pins-CPU-kontakten på X99-A/Får ej X-99 system att starta

Permalänk

Hittar inte 8-pins-CPU-kontakten på X99-A/Får ej X-99 system att starta

Hej!

Har ett nyinköpt X99-system som jag inte får igång. Moderkortet är ett Asus X99-A. Det enda jag hittar på moderkortet som eventuellt skulle passa är en 8-pinskontakt som är märkt EATX 12V - är det här jag ska plugga in 8-pins-CPU-kontakten från PSU:t?

Rubrik förtydligad (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Ser det inte ut så så här?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

EATX 12V är 8-pins ström för CPU. Där ska den kopplas.

Permalänk

Tack! Nu far datorn strom i alla fall. Tyvarr far jag f.n. inte igang systemet anda. Felkod "00" ("Not used", var ju inte sa informativt).

Permalänk

Får ej X-99 system att starta

Hej!

Har precis införskaffat föjande system:

Moderkort: Asus X99-A
Processor: Intel i5820k
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Nätagg: EVGA Supernova G2 750 W
SSD: Crucial MX100
DVD-brännare: generisk Asus
Chassi: Phanteks Enthoo Primo
Grafikkort: Ett gammal Nvidia GS7600
RAM: 2x8 Gb Crucial Ballistix Sport 2400

Problemet jag har är att datorn inte startar alls. Får ström till moderkortet, och när jag trycker på "on" så snurrar CPU-fläktarna något varv för att sedan helt sluta snurra. Chassi-fläktarna, som verkar vara installerade och anslutna till PWM-hubben går inte igång alls. De har jag anslutit till CPU_OPT. Moderkortet ger en felkod (00, vilket enligt manualen inte används). Vet inte alls hur jag ska fortsätta här. Har testat med endast en RAM-sticka, samt att dra ur fläktkabeln till PWM-hubben. Fortfarande händer samma sak. Hur ska jag gå vidare?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Prova plocka ur allt utom cpu och en ram sticka se om det hoppar igång då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Distanserna på plats? Inget skit i sockeln?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Distanserna på plats? Inget skit i sockeln?

Distanserna satt förmonterade, och verkar stämma till antalet för ATX-moderkort (ser inga extra hål som jag kan ha missat). CPU:n fick jag installerad på Alina, borde inte vara någon skit i sockeln om han som gjorde jobbet inte upptäckte något.

Permalänk

Det som oroar mig mest är att CPU-fläktarna inte går igång. Har verkligen föjlt manualen till punkt och pricka när jag monterade CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem

Ström till cpu inkopplad?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Kolla ramminna en extra gång, ta ur dom och sätt i dom. Sen sätt cpu fläkten på cpu fan istället för cpu_opt.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Skrivet av Skjulet:

Kolla ramminna en extra gång, ta ur dom och sätt i dom. Sen sätt cpu fläkten på cpu fan istället för cpu_opt.

Har testat att ta ut och sätta tillbaka RAM-minnena. Det är Phanteks PWM-hub för chassifläktarna som är kopplad till CPU_OPT. CPU-fläktarna är kopplade till CPU_FAN.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Ström till cpu inkopplad?

Japp, gjorde en tråd om detta i ett annat forum. Dock sitter de inte klockrent, men så bra det bara går.

Permalänk
Medlem

Oj? Sitter inte i klockrent? Länka bild till moderkort och hur det är monterat. Det brukar ju vara en 24pin + en 4 eller 8 pin vad gäller ström på de lite biffigare brädorna. Visa med paint eller liknande vad du har satt i var.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Det kan också vara att du har för många distanser. Ifall en distans sitter på fel plats så kan det leda till kortslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Det kan också vara att du har för många distanser. Ifall en distans sitter på fel plats så kan det leda till kortslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nio distanser utmarkerade i manualen, och jag har använt lika många skruvar. Tror att det är rätt vad gäller distanserna.

Permalänk
Skrivet av santair:

Oj? Sitter inte i klockrent? Länka bild till moderkort och hur det är monterat. Det brukar ju vara en 24pin + en 4 eller 8 pin vad gäller ström på de lite biffigare brädorna. Visa med paint eller liknande vad du har satt i var.

Här är bilder på 2x4-pins-CPU-kontakt i EATX 12V och sedan ett på 20+4-pins ATX-kontakten.

http://imgur.com/c94tZmf,TW6YPBN,Uwm7e2y

Permalänk

2x4pin sitter fel, dom skall kastas om. pinnen som låser fast sladden till EPS12v kontakten skall sitta ihop

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

24 ser ut att vara felvänd

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

2x4pin sitter fel, dom skall kastas om. pinnen som låser fast sladden till EPS12v kontakten skall sitta ihop

Tusen tack! Nu startar burken!

Permalänk

Nähä, den glädjen var inte långvarig. Får felkod 53, inkompatibel minnestyp. Visst har Webhallen sålt bundlar med dessa minnen + mobo + och CPU? Borde inte vara kompabilitetsproblem där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Nähä, den glädjen var inte långvarig. Får felkod 53, inkompatibel minnestyp. Visst har Webhallen sålt bundlar med dessa minnen + mobo + och CPU? Borde inte vara kompabilitetsproblem där?

Om du kopplat nån strömkabel fel så är det STOR risk att du haft sönder nåt i datorn. Och det verkar ju som det har hänt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Visst har Webhallen sålt bundlar med dessa minnen + mobo + och CPU? Borde inte vara kompabilitetsproblem där?

Nej, det borde inte vara något problem, jag kör själv med exakt den kombinationen. Se till att minnena sitter i ordentligt, och testa ett minne i olika socklar. Men som sagt är det ju inte så bra att du kopplat strömmen fel, det kan mycket väl ha haft sönder någonting.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Om du kopplat nån strömkabel fel så är det STOR risk att du haft sönder nåt i datorn. Och det verkar ju som det har hänt också

Usch, nu får jag ångest när du skriver så. Vad kan ha pajat och hur felsöker jag?

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, det borde inte vara något problem, jag kör själv med exakt den kombinationen. Se till att minnena sitter i ordentligt, och testa ett minne i olika socklar. Men som sagt är det ju inte så bra att du kopplat strömmen fel, det kan mycket väl ha haft sönder någonting.

Jag får flytta runt minnena och prova olika socklar och se om det hjälper. Kan säga att plats B1 (den som är föredragen om man bara kör en sticka) inte verkar helt som den ska. Minnet sitter låses liksom inte fast som det ska, till skillnad från platsen där jag har den andra stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Tusen tack! Nu startar burken!

Det krävs en del extra våld att sätta en kontakt fel så förstår inte hur du har lyckats. Tycker du ska be nån som kan bygga datorer kolla på datorn. Känns som det kan finnas mera fel i bygget

Permalänk
Medlem

Vid en snabb titt i ASUS manualen, så finns inte Crucial med på 2400 mhz

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Sedan ser det ut som att det skall vara 4 stickor vid användning av 2400 MHz minnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Ett litet tips inför nästa bygge, kolla guides och videoklipp på hur man sätter ihop en dator och sen ifall du har några frågor så kan man alltid vända sig till forumet Det är ju inte liksom något lego du sätter ihop nu, alltid bra att vara förberedd. Nu finns det en risk att några komponenter har gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellez:

Sedan ser det ut som att det skall vara 4 stickor vid användning av 2400 MHz minnen.

Jo 4 stickor är det optimala, systemet är ju quad channel, men det ska fungera bra med att bara köra 2 stickor, man tappar en aning prestanda dock.

EDIT: Att det inte hände mer än att CPU fan snurra nåt halvt var förut är ett bra tecken, betyder att nätagget kände av felkopplingen och bröt strömmen för att skydda komponenterna, så tror att sakerna har klarat sig.

Se till att minnesstickorna är ordentligt och rätt nertryckta i sina socklar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300