Vänta på Intel Skylake eller köpa nu.

Permalänk

Vänta på Intel Skylake eller köpa nu.

Tja,

Är medveten om att det till hösten släpps Intel Skylake. Men jag är väldigt behov av att skaffa ny cpu och moderkort...
vad hade ni gjort?

Väntat tills Skylake släpps eller köpa i7 4790k med P97 moderkort?

Frågan är ju hur stor prestanda skillnad det kommer att bli mellan Haswell i7 och Skylake i7, då man blir lite sugen på att eventuellt skaffa DDR4 sen.

Permalänk

Hittade lite trådar om detta :), men kom med tips om ni vill!

Permalänk
Skrivet av MrtechAnt:

Tja,

Är medveten om att det till hösten släpps Intel Skylake. Men jag är väldigt behov av att skaffa ny cpu och moderkort...
vad hade ni gjort?

Väntat tills Skylake släpps eller köpa i7 4790k med P97 moderkort?

Frågan är ju hur stor prestanda skillnad det kommer att bli mellan Haswell i7 och Skylake i7, då man blir lite sugen på att eventuellt skaffa DDR4 sen.

Antar att du menade ett z97 moderkort, men men, Skylake kommer gissningsvis inte leverera något exceptionelt nytt (ingen som vet än dock!) utan det vanliga med 5-15% mer prestanda än föregående generation så behöver du ny CPU nu så känns det rätt onödigt att vänta då det mest troligt kommer skilja så lite.

Permalänk
Medlem

Jag ville vänta tills skylake men datorn började strula så det fick bli haswell.
Vad jag läst verkar skylake inte vara något imponerande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag ville vänta tills skylake men datorn började strula så det fick bli haswell.
Vad jag läst verkar skylake inte vara något imponerande.

Nej som vanligt. 10% prestandaökning kanske..så det kommer se ut förmodligen..

Permalänk
Medlem

Fattar inte om du kör 3570K eller 3770K i din beskrivning. Men jag tycker det är värt att vänta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Tja,

Är medveten om att det till hösten släpps Intel Skylake. Men jag är väldigt behov av att skaffa ny cpu och moderkort...
vad hade ni gjort?

Väntat tills Skylake släpps eller köpa i7 4790k med P97 moderkort?

Frågan är ju hur stor prestanda skillnad det kommer att bli mellan Haswell i7 och Skylake i7, då man blir lite sugen på att eventuellt skaffa DDR4 sen.

Har du tänkt byta ut din nuvarande processor skulle jag starkt avråda från det, Intel har ingen anledning att släppa mer än marginella förbättringar idag och en lätt överklockning är allt som behövs för att nå samma prestanda som en två år nyare processor.

DDR4 är inte aktuellt för mellanklassen på ett par år, med en försumbar prestandaökning och ett mycket högre pris finns det ingen anledning till att köpa DDR4 till Skylake när stöd för både DDR3 och DDR4 finns.

Om du absolut måste ha högre CPU prestanda är första steget en högre överklockning än vad du har nu och räcker inte det en begagnad i7 till ditt nuvarande moderkort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vänta till skylake istället mer värt. jag gick ifrån 3570K till 4690K och det blev ingen stor skillnad och inte värt pengarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Tack för svar! Blir till att vänta. Det inte så ofta jag planerat byta, bara att den ena datorn börjar då mot sitt slut. DDR4 är ju alltid kul att testa.

Permalänk
Medlem

Saken är väl att en ny plattform håller lite längre då det kommer släppas nya processorer till den.
Sedan kan det vara något nytt på moderkorten som är intressant, men inte säkert det är något speciellt viktigt, men kanske USB3.1, 10Gbit ethernet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Saken är väl att en ny plattform håller lite längre då det kommer släppas nya processorer till den.
Sedan kan det vara något nytt på moderkorten som är intressant, men inte säkert det är något speciellt viktigt, men kanske USB3.1, 10Gbit ethernet etc.

Det byts socklar hela tiden, man ska aldrig köpa cpu+moderkort med vanföreställningen att man enkelt kommer att bara kunna byta ut endast cpu:n längre fram.