I5 4690K laggar och 100% användning när jag spelar

Permalänk

I5 4690K laggar och 100% användning när jag spelar

Hej!
Jag har ett problem med min processor och detta gör spelandet väldigt jobbigt.
Detta började hända för ganska länge sedan när jag körde Tropico 5 och hade en population på 3000 vilket gjorde så spelet började lagga och jag fick fps drops, men jag tänkte att detta inte var processorns fel eftersom det står att det kan börja lagga om man har en population över 2000.
Men problem har börjat hända varje gång jag kör GTA 5 och jag fattar inte varför. Jag får runt 80-100 fps när jag spelar men ibland så droppar fps:n och går upp igen, detta var irriterande men det gick att spela så jag brydde mig inte så mycket. Textures försvinner också och kommer tillbaka efter några sekunder, ibland tar det 5 sekunder för nya textures att ladda.

Då tänkte jag att det kanske var ett fel med GTA 5 så jag öppnade upp OBS för att spela in några minuter i spelet och skicka det till RockStar. Det finns en länk längst nere som visar hur illa det blev när jag började spela in med OBS. Det var dåligt innan med aldrig så här dåligt, jag tänkte kan det verkligen vara så att man inte kan spela in spel samtidigt som spelar men det var många med samma processor som till och med kunde streama. Jag öppnade upp aktivitetshanteraren och resursövervakaren för att se hur mycket av CPU:n användes under spelandet. Det ligger vid 90%-100% användning och mest vid 100%. Jag fattar inte vad felet är? Man ska väl kunna spela och spela in med min processor?

All hjälp är välkommen och om jag glömde lägga till något eller om ni behöver någon extra information så jag ej nämnde så fråga bara.

CPU:n är inte överklockad och ligger på 3,9 ghz, grafikkortet är inte heller överklockat. Processorn är väl kyld med en Noctua NH-U12S, så värme borde inte vara ett problem

PC Specs:

GPU - EVGA 780 ti
CPU - INTEL CORE I5 4690K
RAM - CORSAIR 8GB

https://www.youtube.com/watch?v=XZU-iyC1ng0

Permalänk
Medlem

Temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Hej!
Jag har ett problem med min processor och detta gör spelandet väldigt jobbigt.
Detta började hända för ganska länge sedan när jag körde Tropico 5 och hade en population på 3000 vilket gjorde så spelet började lagga och jag fick fps drops, men jag tänkte att detta inte var processorns fel eftersom det står att det kan börja lagga om man har en population över 2000.
Men problem har börjat hända varje gång jag kör GTA 5 och jag fattar inte varför. Jag får runt 80-100 fps när jag spelar men ibland så droppar fps:n och går upp igen, detta var irriterande men det gick att spela så jag brydde mig inte så mycket. Textures försvinner också och kommer tillbaka efter några sekunder, ibland tar det 5 sekunder för nya textures att ladda.

Då tänkte jag att det kanske var ett fel med GTA 5 så jag öppnade upp OBS för att spela in några minuter i spelet och skicka det till RockStar. Det finns en länk längst nere som visar hur illa det blev när jag började spela in med OBS. Det var dåligt innan med aldrig så här dåligt, jag tänkte kan det verkligen vara så att man inte kan spela in spel samtidigt som spelar men det var många med samma processor som till och med kunde streama. Jag öppnade upp aktivitetshanteraren och resursövervakaren för att se hur mycket av CPU:n användes under spelandet. Det ligger vid 90%-100% användning och mest vid 100%. Jag fattar inte vad felet är? Man ska väl kunna spela och spela in med min processor?

All hjälp är välkommen och om jag glömde lägga till något eller om ni behöver någon extra information så jag ej nämnde så fråga bara.

CPU:n är inte överklockad och ligger på 3,9 ghz, grafikkortet är inte heller överklockat. Processorn är väl kyld med en Noctua NH-U12S, så värme borde inte vara ett problem

PC Specs:

GPU - EVGA 780 ti
CPU - INTEL CORE I5 4690K
RAM - CORSAIR 8GB

https://www.youtube.com/watch?v=XZU-iyC1ng0

Har du kollat VAD det är som tar mycket kraft?
Är det endast spelet eller andra program/processer?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det ligger runt 50 °C när jag spelar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Har du kollat VAD det är som tar mycket kraft?
Är det endast spelet eller andra program/processer?

Jag provade att ha GTA 5 i windowed mode och aktivitetshanteraren vid sidan om, då använde gta mellan 45%-60% och obs 25%-33%. Det fanns några program som använde ungefär 1%, systemet, social club och chrome, men inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Jag provade att ha GTA 5 i windowed mode och aktivitetshanteraren vid sidan om, då använde gta mellan 45%-60% och obs 25%-33%. Det fanns några program som använde ungefär 1%, systemet, social club och chrome, men inget annat.

Jag vet inte vad mer man ska säga om det. OBS och GTA använder din CPU.

Permalänk
Skrivet av Turboanden:

Med tanke på att jag har samma processor och kan spela wow på ultra samtidigt jag spelar in med Action på över 60 fps så låter det som sagt som du flaskhalsar grafikkortet. Alltså din processor är bättre än vad ditt grafikkort är.
Jag vet inte hur man ska bekräfta detta påstående då även äldre grafikkort kan göra sig bättre i prestanda än nyare. Enda du kan göra är väl köra 3D marks och jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde Fire Strike 1.1 och fick ett score på 10030

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag vet inte vad mer man ska säga om det. OBS och GTA använder din CPU.

Detta fattar jag också men det borde väl inte lagga så himla mycket? Det går knappt att köra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Detta fattar jag också men det borde väl inte lagga så himla mycket? Det går knappt att köra...

Finns det något som pekar på att du får ut orimligt låg prestanda? För att det laggar när OBS och GTA tillsammans når 100% är ju inte konstigt.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Finns det något som pekar på att du får ut orimligt låg prestanda? För att det laggar när OBS och GTA tillsammans når 100% är ju inte konstigt.

Jag fattar inte det laggar ju också utan OBS, fast inte lika mycket. CPU:n når 100% då också. Man ska väl kunna köra gta 5 med en I5:a utan lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Jag fattar inte det laggar ju också utan OBS, fast inte lika mycket. CPU:n når 100% då också. Man ska väl kunna köra gta 5 med en I5:a utan lag?

Hur är temp och belastning på GPU då? Vad händer om du sänker grafikinställningarna? Har du fräscha drivrutiner?

Skrivet av Turboanden:

Tekniken rör sig, så vad har du annars i ditt system? Har du DDR3 minnen eller är du fortfarande fast på ddr2, det kan göra mycket skillnad med i hur spelet flyter på.
Har du virus som sölar ner datorn?
Finns hur många vägar som helst att gå på för att lösa ditt problem så allt handlar om att utesluta saker. Lika så om man är bil mekaniker så måste du utesluta saker och testa dig fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte köra DDR2 med ett 1150-moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat page file? Prestandan i GTA5 är urusel om man inte har den aktiverad av någon orsak.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för grafikinställningar? Ser att jag inte kan ligga så nära gränsen i spelets egen räkning om Vram. Just nu har jag 1365/2000 men när jag väl spelar ligger det mellan 1600-1900MB Vram så du kanske skulle kolla på det.

Jag testade dra upp grafiken så jag hamnade på ~1850/2000 Vram och det blev genast ospelbart, samtidigt så började CPU användas 90-99% istället för 55-75%.
Jag ligger på ganska stadiga 60FPS i online(private session 2-4 spelare), ibland när man kör genom innerstan kan det droppa till runt 55FPS men inget lagg eller något sådant.

Du har ju betydligt bättre CPU och GPU än mig så det borde flyta på bra för dig.

Testa dra ner textures å skuggor å se hur det blir

Min rigg(De "viktigaste" ):
CPU: AMD FX-6300@4.2GHz
GPU: Gigabyte GTX 670 2GB OC
RAM: 16GB Crucial Ballistix Sport 1600MHz

Mina inställningar:
Fullscreen
1920x1080
60Hz
FXAA=on
MSAA=off
Vsync=on
Pause game on focus loss=on
Population Density=Max
Population Variety=~80% tror det är default?
Distance scaling=Max
Texture Quality=Normal
Shader Quality =Very High
Shadow Quality=High
Reflection Quality=Very High
Reflection MSAA=Off
Water Quality=Very High
Particles Quality=Very High
Grass Quality=Very High
Soft shadows=Softest
Post FX=Normal, jag klarar inte motion Blur ändå
Anisotropic filtering=x16
Ambient Occlusion=High
Tessellation=Normal

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Hej!
Jag har ett problem med min processor och detta gör spelandet väldigt jobbigt.
Detta började hända för ganska länge sedan när jag körde Tropico 5 och hade en population på 3000 vilket gjorde så spelet började lagga och jag fick fps drops, men jag tänkte att detta inte var processorns fel eftersom det står att det kan börja lagga om man har en population över 2000.
Men problem har börjat hända varje gång jag kör GTA 5 och jag fattar inte varför. Jag får runt 80-100 fps när jag spelar men ibland så droppar fps:n och går upp igen, detta var irriterande men det gick att spela så jag brydde mig inte så mycket. Textures försvinner också och kommer tillbaka efter några sekunder, ibland tar det 5 sekunder för nya textures att ladda.

Då tänkte jag att det kanske var ett fel med GTA 5 så jag öppnade upp OBS för att spela in några minuter i spelet och skicka det till RockStar. Det finns en länk längst nere som visar hur illa det blev när jag började spela in med OBS. Det var dåligt innan med aldrig så här dåligt, jag tänkte kan det verkligen vara så att man inte kan spela in spel samtidigt som spelar men det var många med samma processor som till och med kunde streama. Jag öppnade upp aktivitetshanteraren och resursövervakaren för att se hur mycket av CPU:n användes under spelandet. Det ligger vid 90%-100% användning och mest vid 100%. Jag fattar inte vad felet är? Man ska väl kunna spela och spela in med min processor?

All hjälp är välkommen och om jag glömde lägga till något eller om ni behöver någon extra information så jag ej nämnde så fråga bara.

CPU:n är inte överklockad och ligger på 3,9 ghz, grafikkortet är inte heller överklockat. Processorn är väl kyld med en Noctua NH-U12S, så värme borde inte vara ett problem

PC Specs:

GPU - EVGA 780 ti
CPU - INTEL CORE I5 4690K
RAM - CORSAIR 8GB

https://www.youtube.com/watch?v=XZU-iyC1ng0

Har du laddat ner senaste drivarna? Jag hade exakt samma problem med min rigg och jag har en i7 4790k oc 4,7 Ghz och ett Msi 290x lightning kort oc 1160/6600 Mhz, efter jag laddade ner beta drivers ifrån AMD så försvann lagget helt och hållet. Jag vet att Nvidia har också släppt ut drivers specifika för GTA V.

Permalänk
Medlem

Låter som han har för höga grafikinställningar eller inte uppdaterat drivrutinerna.

Gta är CPU krävande och OBS är väldigt CPU krävande, så är inte säkert att du ska kunna streama samtidigt på höga inställningar med en i5a.

Permalänk
Medlem

Prova med att sänka "Population Density" för detta är oftast problemet i GTA spelen eller öppna värld spel rent generellt för cpu måste kalkylera varje person, path finding osv. Jag har inte GTA 5 på pc men jag hade GTA 4 på pc och det var samma problem där att om du inte hade en bra och snabb cpu så fick man sänka hur mycket trafik och personer det finns runt omkring.

Sedan så har du patchat GTA 5 på pc? Har för mig jag läste om någon fix där GTA 5 launchern drog på tok för mycket cpu som orsakade lagg problem i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Prova med att sänka "Population Density" för detta är oftast problemet i GTA spelen eller öppna värld spel rent generellt för cpu måste kalkylera varje person, path finding osv. Jag har inte GTA 5 på pc men jag hade GTA 4 på pc och det var samma problem där att om du inte hade en bra och snabb cpu så fick man sänka hur mycket trafik och personer det finns runt omkring.

Sedan så har du patchat GTA 5 på pc? Har för mig jag läste om någon fix där GTA 5 launchern drog på tok för mycket cpu som orsakade lagg problem i spelet.

Går inte att starta spelet utan att ladda ner patchen senaste patchen tror jag

Permalänk
Skrivet av DarkLordX1X:

Hej!
Jag har ett problem med min processor och detta gör spelandet väldigt jobbigt.
Detta började hända för ganska länge sedan när jag körde Tropico 5 och hade en population på 3000 vilket gjorde så spelet började lagga och jag fick fps drops, men jag tänkte att detta inte var processorns fel eftersom det står att det kan börja lagga om man har en population över 2000.
Men problem har börjat hända varje gång jag kör GTA 5 och jag fattar inte varför. Jag får runt 80-100 fps när jag spelar men ibland så droppar fps:n och går upp igen, detta var irriterande men det gick att spela så jag brydde mig inte så mycket. Textures försvinner också och kommer tillbaka efter några sekunder, ibland tar det 5 sekunder för nya textures att ladda.

Då tänkte jag att det kanske var ett fel med GTA 5 så jag öppnade upp OBS för att spela in några minuter i spelet och skicka det till RockStar. Det finns en länk längst nere som visar hur illa det blev när jag började spela in med OBS. Det var dåligt innan med aldrig så här dåligt, jag tänkte kan det verkligen vara så att man inte kan spela in spel samtidigt som spelar men det var många med samma processor som till och med kunde streama. Jag öppnade upp aktivitetshanteraren och resursövervakaren för att se hur mycket av CPU:n användes under spelandet. Det ligger vid 90%-100% användning och mest vid 100%. Jag fattar inte vad felet är? Man ska väl kunna spela och spela in med min processor?

All hjälp är välkommen och om jag glömde lägga till något eller om ni behöver någon extra information så jag ej nämnde så fråga bara.

CPU:n är inte överklockad och ligger på 3,9 ghz, grafikkortet är inte heller överklockat. Processorn är väl kyld med en Noctua NH-U12S, så värme borde inte vara ett problem

PC Specs:

GPU - EVGA 780 ti
CPU - INTEL CORE I5 4690K
RAM - CORSAIR 8GB

https://www.youtube.com/watch?v=XZU-iyC1ng0

Sänk grafiken lite

Permalänk
Medlem

Det är nog drivrutinerna som spökar.. antar att det var ett tag sen du installerade om ditt OS oxo..
Din burk borde greja detta utan problem..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

Sänk grafiken lite

Jag sänkte allt till normal vilket sänkte Video Memory till 960/3071 men det laggar fortfarande med och utan obs, CPU usage ligger fortfarande vid 100% och inget annat körs i bakgrunden.

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Det är nog drivrutinerna som spökar.. antar att det var ett tag sen du installerade om ditt OS oxo..
Din burk borde greja detta utan problem..

Jag har de senaste Nvidia druvrutiner och datan var byggd i augusti, så har inte ominstallerat OS:et på ca 9 månader kanske försöker med det om inget annat fungerar

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Prova med att sänka "Population Density" för detta är oftast problemet i GTA spelen eller öppna värld spel rent generellt för cpu måste kalkylera varje person, path finding osv. Jag har inte GTA 5 på pc men jag hade GTA 4 på pc och det var samma problem där att om du inte hade en bra och snabb cpu så fick man sänka hur mycket trafik och personer det finns runt omkring.

Sedan så har du patchat GTA 5 på pc? Har för mig jag läste om någon fix där GTA 5 launchern drog på tok för mycket cpu som orsakade lagg problem i spelet.

Jag sänkte allt till det lägsta möjliga och har installerat den nya patchen så inte det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Jag sänkte allt till normal vilket sänkte Video Memory till 960/3071 men det laggar fortfarande med och utan obs, CPU usage ligger fortfarande vid 100% och inget annat körs i bakgrunden.

Du skrev tidigare att du hade en temp på 50C? Är de på cpun i 100% belastning.
Isf måste du ha en riktigt grym kylare/låg voltage. För vid 100% belastning är 50 grader mycket lågt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Du skrev tidigare att du hade en temp på 50C? Är de på cpun i 100% belastning.
Isf måste du ha en riktigt grym kylare/låg voltage. För vid 100% belastning är 50 grader mycket lågt.

Jag har ny kört prime95 i 10 minuter och det högsta jag fick var 68°C fast då var min cpu fläkt (Noctua NH-U12S) på 300 rpm. Jag höjde farten till 500 rpm och då var det runt 60-63.

Jag vet inte exakt hur man kollar upp voltage:n fast det står att jag har en Core Voltage på 1.066V i CPU-Z, låter det inte lite för lågt? Som sagt innan jag har inte överklockat och har Intel turbo boost eller vad det heter som gör så att den går upp till 3.9 ghz när CPU:n blir belastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Jag har ny kört prime95 i 10 minuter och det högsta jag fick var 68°C fast då var min cpu fläkt (Noctua NH-U12S) på 300 rpm. Jag höjde farten till 500 rpm och då var det runt 60-63.

Jag vet inte exakt hur man kollar upp voltage:n fast det står att jag har en Core Voltage på 1.066V i CPU-Z, låter det inte lite för lågt? Som sagt innan jag har inte överklockat och har Intel turbo boost eller vad det heter som gör så att den går upp till 3.9 ghz när CPU:n blir belastad.

3,9ghz gäller endast 2 av 4 kärnor. Dom andra köras i 3,4ghz.
Däremot är de kanske ganska rimligt att ha en belastning på 100% med den cpun i GTA V?
Har ju själv 8 trådar och min belastning ligger på ca 50%. Grafikkortet ligger på 100%.
I ditt senario så ligger antagligen både cpu och gpu omkring 100%.
Alternativen är väl överklockning eller införskaffa en cpu med fler trådar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Och sänka grafikinställningar gör ju endast att gpun arbetar mindre, då får cpun arbeta ännu hårdare då de finns mer utrymme för gpun och arbeta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Va mycket svammel här Klart att i5ska fungera. Titta i testet och välj inställningar efter det.

http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Va mycket svammel här Klart att i5ska fungera. Titta i testet och välj inställningar efter det.

http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och...

Det spelar ingen roll vad jag för inställningar CPU:n är fortfarande på 100% och laggar, ska nog försöka överklocka den och se vad som händer. Fast det är väldigt konstigt att man inte kan köra GTA 5 med en i5:a på normal.

Permalänk
Medlem

Hur många FPS ligger du på när du spelar GTA?

Permalänk
Skrivet av librot:

Hur många FPS ligger du på när du spelar GTA?

Det står i första inlägget, 80-100 fps men fps droppar och kommer upp igen.