Permalänk
Medlem

Förvirrad angående AHCI

Har precis fått hem min Asus P5W DH Deluxe-planka och tänkte sätta igång att installera allt när jag har käkat... men är lite fundersam angående AHCI. Behöver jag ändra till detta för att mina SATA-diskar skall gå i full hastighet? Måste jag använda en diskett när jag skall göra en installation av XP?

Permalänk
Medlem

Jag kör inte mina diskar i AHCI, och enligt lite tester har jag inte förlorat nån märkbar prestanda. Dock funkar inte hotswap om du inte kör i AHCI

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk

Jag rekomenderar dig till att köra achi annars körs diskarna i ide läge.
Jag körde mina diskar i ide läge ett bra tag efter som jag inte visste om att man måste aktivera det. Det jag har märkt är ett allmänt lyft av hela systemet, det som har vart mest märkbart är överföring mellan diskarna.
Och ja om du ska instalera achi måste du ha diskett med drivers eller om du gör en slipstream med drivers på. Obs cd skivan du får med asus kortet har inte rätt drivers så du måste ladda dom från intel`s sida.
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df-external/Product_F... Denna ska du ha:
10. Floppy Configuration Utility - Intel® Matrix Storage Manager [F6FLPY32.ZIP] (287KB) 5.5.0.1035 1/5/2006 Download

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

Har suttit nu och installerat lite och har upptäckt en egenhet. Allt går stabilt fram tills dess att jag försöker installera Ezbackup-programmet från asusskivan. Då blåskärmar hela systemet och det är efter det bara möjligt att komma in i windows genom felsäkert läge. Jag har två stycken Maxtor-diskar som sitter på silicon image-kontrollern för att köras i RAID 1. Hinner inte se vad som står på blåskärmen men tycker jag skymtar något med "driver". Detta känns ju inte helt stabilt, någon som har någon idé om vad det kan bero på?

Edit: Laddade hem en betaversion av programmet från Asus sida och med den fungerar det problemfritt. Skumt fel i alla fall...'

Tack till compaqdeskpro för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kör 1 seagate sata disk på ide.. när jag installerade xp tänkte jag inte på det o då kördes det i ide.. har försökt byta i bios i efterhand till ahci men det går inte.

Xp ger bsod vid uppstart oavsett läge.. (felsäkert/normal start osv).

Vad vet ni om detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Hmm, jag kör 1 seagate sata disk på ide.. när jag installerade xp tänkte jag inte på det o då kördes det i ide.. har försökt byta i bios i efterhand till ahci men det går inte.

Xp ger bsod vid uppstart oavsett läge.. (felsäkert/normal start osv).

Vad vet ni om detta?

Sök på AHCI, det har varit uppe några gånger nu på senaste på Lagrings forumet.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Hmm, jag kör 1 seagate sata disk på ide.. när jag installerade xp tänkte jag inte på det o då kördes det i ide.. har försökt byta i bios i efterhand till ahci men det går inte.

Xp ger bsod vid uppstart oavsett läge.. (felsäkert/normal start osv).

Vad vet ni om detta?

Du måste installera om Windows XP med AHCI aktiverat i bios innan. Eller så måste du fuska och pilla med drivrutiner tror jag. Men det har kommit upp här på forumet ett par gånger som sagt, sök så kommer du hitta bättre svar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Innebär AHCI ncq? isåfall är det snabbare med IDE läget

se storagereview för skillnader mellan ncq av och på.

NCQ ska man bara ha påslaget på den disk som både kör många torrents, DCs share, samt att man stremar media från samma diskoch packar upp filer från.

Har man ingen lång IO kö så vinner man inget på NCQ.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Innebär AHCI ncq? isåfall är det snabbare med IDE läget

se storagereview för skillnader mellan ncq av och på.

NCQ ska man bara ha påslaget på den disk som både kör många torrents, DCs share, samt att man stremar media från samma diskoch packar upp filer från.

Har man ingen lång IO kö så vinner man inget på NCQ.

Jag tror det har med att man kör SATA som native. Alltså inget kompatibilitets läge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror det har med att man kör SATA som native. Alltså inget kompatibilitets läge.

Vad innebär kompatibilitets läge då tro?

Jag skulle gärna vet vad som specifikt gör AHCI snabbare.

Kanske dags att maila asus.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Vad innebär kompatibilitets läge då tro?

Jag skulle gärna vet vad som specifikt gör AHCI snabbare.

Kanske dags att maila asus.

Ide läget gör att du inte behöver drivrutiner för din SATA hårddisk för att installera Windows XP. Med AHCI på så måste du trycka F6 under installationen för att stoppa in en diskett med SATA drivrutiner på.

En sata hårddisk är ju lite snabbare än en Ide hårddisk så jag antar att där kommer den extra boosten in med AHCI läget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag installerade drivrutiner vid installationen...
Annars syntes inte hdd'n..

Så jag vet inte alls jag.. men om det är så att jag/man måste installera om win
för detta så lär det få vänta

Permalänk
Medlem

För att få AHCI och NCQ så måste man

1) köra SATA-kontrollern i AHCI-läge i BIOS
2) Installera AHCI-drivrutiner för kontrollern när man installerar Windows XP
3) Installera Intel Matrix Storage Manager (tidigare application accelerator)

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Kör AHCI UTAN att installera om XP:
---------------------------------------------

1) Make sure AHCI is not enabled in your BIOS, otherwise this guide is pointless for you.
2) Back up your Windows folder and prepare a boot disk in case this guide fails!
3) Download 79im05ww.exe from http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitest...
4) Extract the file to C:\DRIVERS\WIN\SATA.
5) If you have the ICH7M southbridge, go to step 8.
5) Open C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\IMSM_PRE.inf in Notepad.
6) Replace any instance of DEV_27C5 with the following, according to your southbridge:
ICH6R - DEV_2652
ICH6M - DEV_2653
ICH7R - DEV_27C1
ICH7DH - DEV_27C1
ICH7M - DEV_27C5
7) Save the file and close Notepad.
8) Click Start, select Run.
9) In the Open field type C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\INSTALL.CMD and click OK.
10) Restart your computer, and enable AHCI on in your BIOS Setup.
11) Start Windows XP or Windows 2000. The Found New Hardware wizard will start automatically.
12) If running Windows XP:

1. Click No, not this time then click Next.
2. Select Install from a list or specific location (Advanced), then click Next.
3. Select Search for the best driver in these locations.
4. Select Include this location in the search: and specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click Next.

13) If running Windows 2000:

1. Click Next.
2. Select Search for a suitable driver for my device (recommended), then click Next.
3. Select Specify a location, then click Next.
4. Specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click OK, then click Next.

14) Click Finish.
15) When the System Settings Change window appears, click Yes. The computer restarts.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Kör AHCI UTAN att installera om XP:
---------------------------------------------

1) Make sure AHCI is not enabled in your BIOS, otherwise this guide is pointless for you.
2) Back up your Windows folder and prepare a boot disk in case this guide fails!
3) Download 79im05ww.exe from http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitest...
4) Extract the file to C:\DRIVERS\WIN\SATA.
5) If you have the ICH7M southbridge, go to step 8.
5) Open C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\IMSM_PRE.inf in Notepad.
6) Replace any instance of DEV_27C5 with the following, according to your southbridge:
ICH6R - DEV_2652
ICH6M - DEV_2653
ICH7R - DEV_27C1
ICH7DH - DEV_27C1
ICH7M - DEV_27C5
7) Save the file and close Notepad.
8) Click Start, select Run.
9) In the Open field type C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\INSTALL.CMD and click OK.
10) Restart your computer, and enable AHCI on in your BIOS Setup.
11) Start Windows XP or Windows 2000. The Found New Hardware wizard will start automatically.
12) If running Windows XP:

1. Click No, not this time then click Next.
2. Select Install from a list or specific location (Advanced), then click Next.
3. Select Search for the best driver in these locations.
4. Select Include this location in the search: and specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click Next.

13) If running Windows 2000:

1. Click Next.
2. Select Search for a suitable driver for my device (recommended), then click Next.
3. Select Specify a location, then click Next.
4. Specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click OK, then click Next.

14) Click Finish.
15) When the System Settings Change window appears, click Yes. The computer restarts.

Någon som det att fungera på ovanstående sätt?

Permalänk
Medlem

Eeeeeeeh...

Ja.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Inte jag, vet i fasen vad jag gör för fel :/
ICH7R är det väl som gäller om man har Asus P5W DH DLX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqdeskpro
*Snipp* ...Obs cd skivan du får med asus kortet har inte rätt drivers så du måste ladda dom från intel`s sida...*Snipp*

Lyckat. Jag tror jag använde dem, eller så gjorde jag "fusk"metoden (ominstallerade många gånger i början så det är svårt att hålla reda på vilken installation jag använde disketten och inte). Iallfall så känns disken lite seg.. men jag kan inte svära på det, för jag vet inte vad som borde vara sata2 hastighet. Lade över en fil från ena partitionen till den andra, det gick med 23 mb/s är detta rätt hastighetför en sata2 disk?

Permalänk
Medlem

Den ovanstående metoden är svår för mig att testa, kommer inte ens in i Windows om jag har AHCI aktiverat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Så var det för mig också, jag installerade drivisen (i Ide mode) sedan startade jag om och valde AHCI i BIOS, då fungerade det... iallafall att starta Windows i AHCI, men jag är inte säker på att jag har SATA2 hastigheter.

EDIT: Det vart något fel.
Iallfall tar det 23 sekunder att flytta en viss fil med AHCI på och ca 35 sekunder att flytta samma fil inställt på IDE.

Permalänk
Medlem

Finns det något bra prog för att bencha diskhastigheten så man kan se om det är någon större skillnad med AHCI aktiverat. Annars är säkert risken för placebo-effekt stor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vicc
Finns det något bra prog för att bencha diskhastigheten så man kan se om det är någon större skillnad med AHCI aktiverat. Annars är säkert risken för placebo-effekt stor

Du kan yu köra Everest -->Disk Benchmark.

Permalänk
Medlem

"Den ovanstående metoden är svår för mig att testa, kommer inte ens in i Windows om jag har AHCI aktiverat."

1) Make sure AHCI is not enabled in your BIOS, otherwise this guide is pointless for you.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Har ju ingen diskett station

Kör dock med en Western Digital 250gb sata2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet för mig är att jag inte äger nån "vanlig" diskettstation längre..

Utan bara en usb-diskettstation.. som kan kopplas in smidigt när man behöver den...

Nåväl frid o fröjd, funkade utmärkt i början av installationsprogrammet av XP (F6)..
Sedan säger den att den startar windows och vill åt disketten igen...
(Windows har då inte startat utan det är samma.. uhm.. textbaserade med blåbakgrund fortfarande.)

Men då förstår ni.. då funkar inte den emuleringen av diskettstationen längre....

Så nu skiter jag it

Det får vara tills jag känner att jag verkligen behöver skillnaden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Problemet för mig är att jag inte äger nån "vanlig" diskettstation längre..

Utan bara en usb-diskettstation.. som kan kopplas in smidigt när man behöver den...

Nåväl frid o fröjd, funkade utmärkt i början av installationsprogrammet av XP (F6)..
Sedan säger den att den startar windows och vill åt disketten igen...
(Windows har då inte startat utan det är samma.. uhm.. textbaserade med blåbakgrund fortfarande.)

Men då förstår ni.. då funkar inte den emuleringen av diskettstationen längre....

Så nu skiter jag it

Det får vara tills jag känner att jag verkligen behöver skillnaden...

Hade samma med en USB floppy jag testade. Förstår inte hur det kan vara så korkat att den funkar innan man laddat drivrutiner men inte efter.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Problemet för mig är att jag inte äger nån "vanlig" diskettstation längre..

Utan bara en usb-diskettstation.. som kan kopplas in smidigt när man behöver den...

Nåväl frid o fröjd, funkade utmärkt i början av installationsprogrammet av XP (F6)..
Sedan säger den att den startar windows och vill åt disketten igen...
(Windows har då inte startat utan det är samma.. uhm.. textbaserade med blåbakgrund fortfarande.)

Men då förstår ni.. då funkar inte den emuleringen av diskettstationen längre....

Så nu skiter jag it

Det får vara tills jag känner att jag verkligen behöver skillnaden...

Kör "fusk"versionen ovan då, fungerar när man redan har installerat och inget diskett behövs, fungerade för mig iallfall.

Permalänk
Medlem

Jo.. bara det att vid det här laget har jag redan installerat alla program o spel igen

Edit:

För mig som har ich8... funkar ovanstående metod då med?

dvs... mobo: Intel DG965OT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vicc
Någon som det att fungera på ovanstående sätt?

Med hdd´n i IDE läge (som vanligt) så gav HD tach testet 168.3MB/s, nu efter installationen (Ahci) så får jag 123.5MB/s..? ? ?

Vem sa att Ahci var snabbare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Med hdd´n i IDE läge (som vanligt) så gav HD tach testet 168.3MB/s, nu efter installationen (Ahci) så får jag 123.5MB/s..? ? ?

Vem sa att Ahci var snabbare?

Som tur är är inte en syntetisk test av str relevant på något sätt alls för en hårddiskprestanda .. ( nästan iaf ...)

jag rekommenderar dig att läsa på
www.storagereview.com

Visa signatur

Nätverksnörd