Vi har minimerat dammet hemma väldigt effektivt med att ha en städrobot som kör sin runda i lägenheten varje vardag kl10, dvs några timmar efter vi har gått hemifrån och dammet har lagt sig.
Robot damsugare virvlar inte runt dammet som vanliga damsugare gör. Effekten blir att efter några veckor har totala damm-mängden i lägenheten gått ner väsentligt och det är mycket mindre damm i luften.
Mindre damm i luften och på golven ger även mindre damm på hyllor, lister och andra plana ytor som inte är golv. Totalt mindre damm helt enkelt. Den första tiden fick vi tömma dammsugaren (för övrigt döpt till Norpan) dagligen, nu räcker det en gång i veckan. Utöver Norpans arbete behöver man fortfarande städa lägenheten, men det är snarare varannan/tredje vecka än ett par gånger i veckan som det var innan Norpan flyttade in.
Komplettera en robotdammsugare med en luftrenare/fuktare eller joniserare som binder så mycket damm i luften som möjligt och du får en lättstädad lägenhet.