Permalänk

Damm jäv.. damm

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tedeman1998:

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

Luftrenare?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Men är dom effektiva då?

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tedeman1998:

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

Jag tror det är fel på huset. ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Men är dom effektiva då?

Tror att det effektivaste är en dammsugare med hepafilter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Nära en större väg? Mycket textiler inne som kanske bör dammsugas också? Visst, luftrenare kan fungera, men det gör dom bäst i slutna utrymmen där man kontrollerar tilluften.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Luftrenare?

När jag hör ordet luftrenare så tänker jag på "luftrenare", dvs såna sprejflaskor med parfym i som folk kallar luftrenare xD

Förutsätter att det inte är något sånt du tänker på xD

Kom på att de kanske heter doftrenare eller något liknande?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem xD Jag torkar av bordet och 10min senare är det lik förbannat massa damm där. Man tycker ju att mycket damm borde fastna i dammfiltren i datorn

Det är nog fel på vissa hus, typiskt fuskbyggen..

Permalänk
Medlem

kolla ventallationen ni har hemma, bor själv i en lägenhet och då finns det massa filtrar över allt och nyss bytt så plast grejer man har runt fönsterna. förresten vad har du för golv/väggar? har du målade väggar? skaffa dej tapet. är golvet sånt betong* så kan du typ färga eller klistra sånt plast golv, min vän har samma problem

Permalänk
Medlem

Städa rummet oftare. Ju mer stökigare rummet är desto mer damm blir det.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Försök att lägga lite mer tid åt städningen. Man har inte städat på 5 minuter...

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Jag tror det är fel på huset. ....

Gissar också på trasigt hus, försök reklamera?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hushall/98338-electrolux_luftrenare_...

Den här trevliga saken köpte jag när jag tröttnade, fungerar ypperligt(!) men kan ju låta en del om man drar upp effektiviteten.

Rekommenderas starkt till alla som har damm problem eller som bara vill veta när någon har lagt en smygare innan man känner det med sin egen näsa.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det som damm består av är ju 1. gamla celler från dig 2. textil 3. partiklar utifrån.
Ju mer man är hemma desto mer damm blir det ju från dig, har du torr hud/hårbotten kanske. Har du massa mattor, soffor, gardiner etc. Börja med Latexkläder kanske, jag känner en som kan måttsy ;). Sist är ju det där med luften utifrån, jag bor i ett nytt hus men märker att det drar lite på vissa ställen vid fönster och inluft till elementen. Där ser man tydligt var luft kommer in för det är som en svart beläggning som inte går bort med diskmedel och trasa utan kräver klorin eller annan stark sak, misstänker att det kommer från tågen, bor vid en station vid stambanan och där bromsas det ju mängder.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Jag tror det är fel på huset. ....

Hahaha asså jag brukar störa mig på dina kommentarer men detta var ju bara för klockrent, natthumor x1000000000000

irl garv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1n1h0p:

Hahaha asså jag brukar störa mig på dina kommentarer men detta var ju bara för klockrent, natthumor x1000000000000

irl garv

Lite trött blir man ju

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

Har samma problem men här vet jag vad felet är, och det är att det läcker in massa luft utifrån, håller på och ska fixa det, fick värmeproblem på grafikkortet efter 1 månad helt nytt

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Har samma problem men här vet jag vad felet är, och det är att det läcker in massa luft utifrån, håller på och ska fixa det, fick värmeproblem på grafikkortet efter 1 månad helt nytt

Läcker in massa luft utifrån........?
Det kallas ventilation. Men du kan testa att försluta rummet hermetiskt och se vad som händer. Mitt tips är att du aldrig mer kommer att skriva något här!

Om du ångrar dig kan du googla på ventilation och fundera på om det är normalt för ditt hus eller om det faktiskt är så att det drar lite för mkt. För lite ventilation gör oftast mer skada än för mkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ta fram valfri trasa och torka av? Brukar köra med fibertrasa när det krisar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känner igen det där med att man tycker sig torka av skrivbord plus dator och efter en dag ser det likadant ut igen. Är väldigt sugen på att skaffa mig en luftrenare att ha igång då och då, för att få det lite mindre dammigt.

Dock bor min far i ett hus från 1880-talet och han säger ofta att vi har stora problem med ventilationen, med bla isbildning på insidan av fönsterna hela vintern och att det är svårt att få huset att hålla en viss temperatur som följd av detta.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Testa även att använda något som är anti-statiskt när ni torkar av, antog dock att alla som klagar på damm redan har gjort det!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag har också massa damm hemma.

Det kanske kan bero på att mitt fönster är mot "solens riktning", dvs jag har sol i rummet nästan hela dagen.
Vad jag tänkte att göra var att lägga en solfilm på fönsterrutan, fungerar det tro? lol?

Det ända som är på här i mitt rum är i stort sett bara datorn.
Har inte så mycket textiler ingenting.
Tapeter och parkettgolv.

Permalänk
Medlem

wtf ..när det gäller damm o elektronik så tror jag era tjejer.kvinnor. fruar har den bästa lösningen.....

1 häll upp vatten med lite sköljmedel i (obd bara lite några få droppar ) o torka av med en lagom fuktig trasa. så håller det dammet borta mycket längre då det stöter bort dam ....så nästa gång fråga kvinnan i huset ...=)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

wtf ..när det gäller damm o elektronik så tror jag era tjejer.kvinnor. fruar har den bästa lösningen.....

1 häll upp vatten med lite sköljmedel i (obd bara lite några få droppar ) o torka av med en lagom fuktig trasa. så håller det dammet borta mycket längre då det stöter bort dam ....så nästa gång fråga kvinnan i huset ...=)

Ska jag skratta eller gråta

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedSparowes:

Ska jag skratta eller gråta

Få tourettes? ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

wtf ..när det gäller damm o elektronik så tror jag era tjejer.kvinnor. fruar har den bästa lösningen.....

1 häll upp vatten med lite sköljmedel i (obd bara lite några få droppar ) o torka av med en lagom fuktig trasa. så håller det dammet borta mycket längre då det stöter bort dam ....så nästa gång fråga kvinnan i huset ...=)

Som tjej kan jag hälsa att min dammiga lägenhet fortsätter damma trots envisa städningsförsök av alla slag

Skrivet av RedSparowes:

Ska jag skratta eller gråta

Facepalm + skratt

lade till citat
Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Luftrenare?

Nej men en liten luftfuktare ska det vara. Har själv en sån och det har drastiskt minskat dammet i datorn + då regelbunden damm sugning av rummet.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Hjälpsam

Vi har minimerat dammet hemma väldigt effektivt med att ha en städrobot som kör sin runda i lägenheten varje vardag kl10, dvs några timmar efter vi har gått hemifrån och dammet har lagt sig.

Robot damsugare virvlar inte runt dammet som vanliga damsugare gör. Effekten blir att efter några veckor har totala damm-mängden i lägenheten gått ner väsentligt och det är mycket mindre damm i luften.

Mindre damm i luften och på golven ger även mindre damm på hyllor, lister och andra plana ytor som inte är golv. Totalt mindre damm helt enkelt. Den första tiden fick vi tömma dammsugaren (för övrigt döpt till Norpan) dagligen, nu räcker det en gång i veckan. Utöver Norpans arbete behöver man fortfarande städa lägenheten, men det är snarare varannan/tredje vecka än ett par gånger i veckan som det var innan Norpan flyttade in.

Komplettera en robotdammsugare med en luftrenare/fuktare eller joniserare som binder så mycket damm i luften som möjligt och du får en lättstädad lägenhet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

ställ datorn på en plats högre upp istälet för golvet det är där dammet samlas mest
har min egen dator ovanpå en del från ett gammalt skrivbord nästan 1.40 meter upp står den och jag städar aldrig mitt rum dammsuger någon gång i månaden bara och flyttar undan lite saker (har inga direkta krav på hur det ska se ut så länge det inte luktar i rummet och man kan gå runt utan att kliva på något annat än mattor och lite dammiga golv så är det lugnt för mig ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

http://emser.blogspot.com/2010/04/emmas-stadskola-konsten-att...

Sen kan man ju starta dammsugaren och ställa den mitt i huset/lägenheten och låta den gå medans man är och handlar eller annat ärende. Den fungerar förmodligen mycket bättre än "luftrenare" bara det att den väsnas mer, men är man inte hemma så...

Man bör tänka på att en luftrenare inte alls är speciellt effektiv om den snurrar på låga varv vilket den måste göra för att inte störa. Själv har jag en luftvärmepump som jag gör ren en gång i veckan ungefär. Det fantastiskt vad lite damm man får inne efter en sådan installation.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjorten66:

Nej men en liten luftfuktare ska det vara. Har själv en sån och det har drastiskt minskat dammet i datorn + då regelbunden damm sugning av rummet.

Yea, det med. Tänkte dock mer på en sådan där som brukar installeras till astmatiker, t.ex. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP