Permalänk

Skapar en förlängare sämre ljud?

Tjena, ska beställa headset idag och det blir nog detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744346
Men jag undrar om en 3.5 förlängare försämrar ljudet?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Egentligen inte, det beror ju helt på vad det är för kvalité på din förlägningskabel.

Permalänk

Och hur långt du tänker förlänga

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquis79:

Kan det spela någon roll när det var ett USB-headset sålänge signalen kommer fram? (det senare ger ju en del restriktioner men även om det nu nyttjas någon felkorrigering och omsändning så antar jag att protokollet och ljud via USB fixar det och spelar ljud hela tiden.)

Lär ju inte vara någon analog ljudöverföring via USB? På sin höjd någon slags rawström av ljuddata.

Signalen är alltid analog till hörlurar/högtalare, det är signalen mellan förstärkare/ljudkort som inte är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Signalen är alltid analog till hörlurar/högtalare, det är signalen mellan förstärkare/ljudkort som inte är det.

Men om det är ett USB-headset så sitter ju förstärkaren i hörlurarna.

§1
Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

Men om det är ett USB-headset så sitter ju förstärkaren i hörlurarna.

Fast vem fan vet hur din dator och hjärna är skapt.

Signalen går fortfarande analogt till (Detta måste bli på engelska) "the headphone drivers" och högtalarkonen

Permalänk
Skrivet av aliquis79:

Massa korkade drygheter...

Bra försök att täcka över din dåliga koll på produkten i fråga, när du insåg att du försökte dryga dig på helt korkade grunder.

Tråden handlade om hur en förlängning av den analoga kabeln till lurarna skulle påverka ljudet, att du missar det och försöker skryta med att du minsan vet hur USB-signaler fungerar får bara dig att framstå som korkad.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nej, förlängaren kommer inte påverka ljudet

offtopic
Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Satsa på att förlänga USB-sladden i första taget, USB-ljudkortet klarar gissningsvis inte att förlängas alltför långa avstånd.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tackar för svaren! Men jag måste väl inte använda ljudkortet?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte använda ljudkortet om du inte vill.
Har du ett bättre ljudkort i datorn är det alltid att föredra.

Att förlänga 3.5 är inga problem och du kommer inte få någon sämre signal så länge du inte förlänger 20+ meter eller använder en skitkabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallin-mx:

Tackar för svaren! Men jag måste väl inte använda ljudkortet?

Eftersom ljudkortet verkar vara en klump som sitter emellan en usb-kabel och en 3.5mm stereoplugg med tillhörande kabel kan du såklart bara dra ur den senare och sätta den direkt i datorn eller på en förlängningskabel för en sådan med.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Skrivet av aliquis79:

Jag behöver inte ha någon koll på produkten i fråga. Det var USB. USB är ingen analog signalkälla såvitt jag vet utan digital. Det var allt jag behövde veta. huttala rekommenderas köpa HDMI-kablar för 5000 kr om han har mer än 1 meter emellan TVn och datorn/blu-rayspelaren.

Det var inte USB. Trådskaparen skrev "Men jag undrar om en 3.5 förlängare försämrar ljudet?", och alla utom du lyckades förstå att han syftade på en förlängning på 3,5mm-sidan, inte på USB-sidan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Mitt svar var ju en direkt reaktion / svar på:

Skrivet av huttala:

Egentligen inte, det beror ju helt på vad det är för kvalité på din förlägningskabel.

Då kvalite på kablar i digitala sammanhang är kraftigt överreklamerade.

Kasst exempel är ju ethernet som ju har felkorrigering men där har man ju kunnat köra gbps-trafik ett gäng år nu i kablar för några kronor metern men ändå skall folk köpa spdifkablar för flera hundra för att överföra ljud från dvdspelaren till receivern ..

I analoga sammanhang är de bara hutlöst dyra och inte ofelbara ändå.

s/perfekta/ofelbara/
Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquis79:

Mitt svar var ju en direkt reaktion / svar på:

Då kvalite på kablar i digitala sammanhang är kraftigt överreklamerade.

Kasst exempel är ju ethernet som ju har felkorrigering men där har man ju kunnat köra gbps-trafik ett gäng år nu i kablar för några kronor metern men ändå skall folk köpa spdifkablar för flera hundra för att överföra ljud från dvdspelaren till receivern ..

I analoga sammanhang är de bara hutlöst dyra och inte ofelbara ändå.

Jag har ingenstans påstått att digitala kablar ger bättre ljud om man har dyrare varianter, vet mycket väl att så är inte fallet.
Så sluta ljug om saker jag inte sagt.
TS frågade om ljudet blir sämre med en förlängningskabel till 3.5mm uttaget och jag svarade, sedan att du inte förstår vad TS frågar efter är ju en annan sak, men dra inte ut din okunskap att läsa över andra.

Uppenbarligen förstår du ju inte svenska, så du kanske ska ta och gå tillbaka till hamsterpaj och leka datorguru där istället, för på detta forum går inte din attityd hem.

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd rensad* på diverse trams och otrevligheter.

On topic, Jag personligen hade jag struntat i att använda usb ljudkortet som följer med headsetet ts länka helt (det är helt enkelt inte särskilt bra) Headsetet i sig är dock väldigt trevligt (kör samma själv). Det sitter en 1m kabel direkt på headsetet och du får med en förlängning på 2m. Att använda förlängningen ger inga som helst hörbara skillnader.

När vi tittar på obalanserade analoga ljudkablar, i detta fallet 3.5mm tele till 3.5mm tele så brukar man säga att man för säkerhets skull skall hålla sig under 5 meter sedan börjar framförallt risken för störningar av elektromagnetiska fält bli för stor, man får brum och oljud (detta kan iofs beror på annat också, men nu ska vi inte bli långrandiga ) . Jag har dock lyckats dra bland annat rca som nödlösning i vissa miljöer så lågt som 30meter utan nämnvärda problem. Man får helt enkelt testa. Som grund tes skall dock obalanserade kablar vara så korta som möjligt, för att minimera risken för påverkan och signalproblem.

Kontentan av det hela avståndet 3 meter är med allra största sannolikhet inga som helst problem om du inte planerar att lägg kabeln runt ett par elektromagneter på vägen

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming