Permalänk

Okänd kontakt till gammal joystick

Tjena, var hos en polare i helgen och fick en gammal joystick som han aldrig fått att fungera då han inte vet vad det är för typ av kontakt. Han kom heller inte ihåg vart han fick den ifrån.

Så det är en vga/com liknande kontakt fast med 15 pinnar, har sökt runt lite på google men när man inte vet vad man ska söka på ( kalla det ) så är det svårt :/

Här är en bild: http://imageshack.us/f/502/img20120501153837.jpg/ ( lite suddig jag vet )

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är en gameport! nu hittade jag den xD http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Precis, det är en Game Port, gamla ljudkort (nya med kanske?) hade den porten

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Vill du koppla in den, så kan du ju antingen köpa en färdig gameport till usb (tråkigt..) eller bygga en egen (Roligt! ) http://vvvv.org/documentation/howto-gameport

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Det är en gameport! nu hittade jag den xD http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port

Skrivet av Exigo:

Precis, det är en Game Port, gamla ljudkort (nya med kanske?) hade den porten

Tackar Hade till och med ett sånt gammalt ljudkort liggandes

Permalänk
Avstängd

Oj kommer ihåg att dom brukade jävlas någo fruktansvärt dom där gameportarna
Eller kanske man var lite extra noobig på den tiden bara

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Oj kommer ihåg att dom brukade jävlas någo fruktansvärt dom där gameportarna
Eller kanske man var lite extra noobig på den tiden bara

Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Oj kommer ihåg att dom brukade jävlas någo fruktansvärt dom där gameportarna
Eller kanske man var lite extra noobig på den tiden bara

De kunde jävlas ja

Permalänk
Medlem

Det finns dock inget som helst stöd för gameport sedan Vista. Det GÅR att patcha in i win7 x86 men har du x64 så är det bara att glömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Det finns dock inget som helst stöd för gameport sedan Vista. Det GÅR att patcha in i win7 x86 men har du x64 så är det bara att glömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då är det nog bara att slänga den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, var hos en polare i helgen och fick en gammal joystick som han aldrig fått att fungera då han inte vet vad det är för typ av kontakt. Han kom heller inte ihåg vart han fick den ifrån.

Så det är en vga/com liknande kontakt fast med 15 pinnar, har sökt runt lite på google men när man inte vet vad man ska söka på ( kalla det ) så är det svårt :/

Här är en bild: http://imageshack.us/f/502/img20120501153837.jpg/ ( lite suddig jag vet )

Tack på förhand

Du får slipa på dina google skills, sökte på "old joystick port" och första träffen var rätt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Du får slipa på dina google skills, sökte på "old joystick port" och första träffen var rätt

Hehe har ju nu inte använt en dator på fyra dar så tappat lite Google skills

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Okej, då är det nog bara att slänga den :/

eller så fixar du en gameport->usb "konverter" jag har en gammal sidewinder Pro 2 från typ ~97 som har samma utag men den funkar utmärkt för mig via USB.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Bara jag som kände mig gammal när jag såg den gameporten och kom på att jag har 2 joysticks och 2 gamepads med en gameport anslutning liggandes på vinden

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Bara jag som kände mig gammal när jag såg den gameporten och kom på att jag har 2 joysticks och 2 gamepads med en gameport anslutning liggandes på vinden

Nope Kommer ihåg en fin flygsticka jag hade (eller har kvar nånstans) exakt replik på Harrierstickan...*suck*...det var tider det.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Slängde en Wingman Extreme Digital (Som var analog, lustigt namnval) härom året. Nostalgi men helt värdelös.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

eller så fixar du en gameport->usb "konverter" jag har en gammal sidewinder Pro 2 från typ ~97 som har samma utag men den funkar utmärkt för mig via USB.

Då kanske det finns hopp ändå