Verktyg Visningsval
2012-05-05, 23:10   #1

StartailAce

Avstängd

Registrerad: apr 2012

Konsten av Stream! :)

Hej,

EDIT: "Konsten ATT streama", herregud! >_<

Jag har aldrig, en dag i mitt liv streamat. Men vad jag förstår så krävs både en hyffsad dator och en relativt bra internet-uppkoppling? Lite beroende på kvalitet, såklart!

Men vad jag undrar är hur det ter sig med bild som skickat ut om jag använder flera "lager"? Om jag har en overlay och en webcam - krävs det "mer internet" för att kunna streama detta eller ska jag nöja mig med bara bilden från spelet?

Jag har en 24/3-lina från Bredbandsbolaget och vet inte ännu exakt hur mycket jag kommer få ut, men vi bodde mer eller mindre granne med "stationen" så vad jag förstod ska det bli ganska bra hastighet.

Jag har också försökt hitta något bra program för detta, men det enda vettiga är väl betalversionen av Xsplit?`

Har ni några andra tips och tankar som kan hjälpa en noob? Har googlat lite men inte riktigt fått svar på mina frågor känner jag.

Tack!
StartailAce är inte uppkopplad
2012-05-05, 23:19   #2

Morpiha

Medlem

Morpihas avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StartailAce Visa inlägg
Hej,

EDIT: "Konsten ATT streama", herregud! >_<

Jag har aldrig, en dag i mitt liv streamat. Men vad jag förstår så krävs både en hyffsad dator och en relativt bra internet-uppkoppling? Lite beroende på kvalitet, såklart!

Men vad jag undrar är hur det ter sig med bild som skickat ut om jag använder flera "lager"? Om jag har en overlay och en webcam - krävs det "mer internet" för att kunna streama detta eller ska jag nöja mig med bara bilden från spelet?

Jag har en 24/3-lina från Bredbandsbolaget och vet inte ännu exakt hur mycket jag kommer få ut, men vi bodde mer eller mindre granne med "stationen" så vad jag förstod ska det bli ganska bra hastighet.

Jag har också försökt hitta något bra program för detta, men det enda vettiga är väl betalversionen av Xsplit?`

Har ni några andra tips och tankar som kan hjälpa en noob? Har googlat lite men inte riktigt fått svar på mina frågor känner jag.

Tack!
Jag kan rekommendera Xsplit då det är det jag använder när jag själv streamar. Dock så om du vill ha ett webcam "lager" så får du nog använda något annat.
Fractal Design XL | GeForce GTX 660 TI | ASRock P67 Extreme4 | Corsair 120GB SSD | Samsung 1tb hdd | Corsair 8GB | Intel i7 2600K 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär |

"There's no such thing as real life. Only AFK."
Morpiha är inte uppkopplad
2012-05-05, 23:26   #3

StartailAce

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Morpiha Visa inlägg
Jag kan rekommendera Xsplit då det är det jag använder när jag själv streamar. Dock så om du vill ha ett webcam "lager" så får du nog använda något annat.
Men kan man inte ha ett proträtt nere i hörnet i Xsplit? Trodde man kunde det. Vad ska man ha istället?
2012-05-05, 23:30   #4

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Citat:
Men kan man inte ha ett proträtt nere i hörnet i Xsplit? Trodde man kunde det. Vad ska man ha istället?
Det går i betalversionen.
Demonoidz är inte uppkopplad
2012-05-05, 23:31   #5

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Det funkar finfint att använda webcam i xsplit, och med 3mbit upload bör du kunna få ut runt 720p i finfin kvalité :-)

Mvh
HDD: 3TB Seagate @ 7200RPM -  SSD: Samsung 840 120gb
Mixe är inte uppkopplad
2012-05-05, 23:44   #6

Morpiha

Medlem

Morpihas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Demonoidz Visa inlägg
Det går i betalversionen.
Visste jag faktiskt inte. Har köpt version så var lite osäker om gratis versionen kunde det.
Sorry ^^
Fractal Design XL | GeForce GTX 660 TI | ASRock P67 Extreme4 | Corsair 120GB SSD | Samsung 1tb hdd | Corsair 8GB | Intel i7 2600K 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär |

2012-05-05, 23:58   #7

TimmyQ

Medlem

TimmyQs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2001

stremar i storskala när jag jobbar med det, 100k+ viewers,

Har du 3mbit uppströms, så klarar du _en_ 720p ström om du kör constant bitrate @ 2mbit, det är samma som youtube kör och det brukar se bra ut, använda gärna h264 då du får upp till 4ggr kvaliteten för samma bandbredd gämfört mot t.ex wmv9

täck dock på att för att streama ut över nätet så är det unicast som gäller, dvs varje tittare tar sin "del" av bandbredden, så sänder du i 2mbit, och du får 5tittare så krävs det 10mbit, så det bästa är att relaya allt via t.ex bambuser eller liknande tjänster

flash media encoder är enkelt om du ska använda bambuser, vill du ha flera lager+ effekter så rekomenderar jag vidblaster (kostar väl 1500kr för privat versionen tror jag)

PM om du har frågor

program/tjänster, bara att googla runt på följande

vidblaster
flash media live encoder
windows media encoder
windows expression encoder
avtake cutfour
procaster
quicktime broadcaster
wirecast
Ulivestream
TimmyQ är inte uppkopplad
2012-05-06, 08:05   #8

StartailAce

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Morpiha Visa inlägg
Visste jag faktiskt inte. Har köpt version så var lite osäker om gratis versionen kunde det.
Sorry ^^
Gick det i en tidigare gratisversion? Tror min kompis gjorde det längre tillbaka. Osäker.
2012-05-06, 08:06   #9

StartailAce

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TimmyQ Visa inlägg
stremar i storskala när jag jobbar med det, 100k+ viewers,

Har du 3mbit uppströms, så klarar du _en_ 720p ström om du kör constant bitrate @ 2mbit, det är samma som youtube kör och det brukar se bra ut, använda gärna h264 då du får upp till 4ggr kvaliteten för samma bandbredd gämfört mot t.ex wmv9

täck dock på att för att streama ut över nätet så är det unicast som gäller, dvs varje tittare tar sin "del" av bandbredden, så sänder du i 2mbit, och du får 5tittare så krävs det 10mbit, så det bästa är att relaya allt via t.ex bambuser eller liknande tjänster

flash media encoder är enkelt om du ska använda bambuser, vill du ha flera lager+ effekter så rekomenderar jag vidblaster (kostar väl 1500kr för privat versionen tror jag)

PM om du har frågor

program/tjänster, bara att googla runt på följande

vidblaster
flash media live encoder
windows media encoder
windows expression encoder
avtake cutfour
procaster
quicktime broadcaster
wirecast
Ulivestream
Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Ska se om jag kan googla mig till oklarheter om det är några. <3
2012-05-06, 08:14   #10

Flamso

Medlem

Flamsos avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: jun 2005

Citat:
Gick det i en tidigare gratisversion? Tror min kompis gjorde det längre tillbaka. Osäker.
Det stämmer. När det var beta så funkade det. Men det är ganska värt det programmet, om man kör en annan encoder! Helt glömt bort vilken som är bra, men även original så funkar det finfint på min samtidigt som jag spelar!
Flamso är inte uppkopplad Folding
2012-05-06, 19:48   #11

Morpiha

Medlem

Morpihas avatar

Citat:
Dunno. Jag började streama spel osv utan cam. Sen så köpte jag Xsplit typ 1-2 veckor efter att jag bara hade testat streama

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb