Citat:
Ursprungligen inskrivet av
PeCe
En dator som drar 400W kanske avger 100W som värme, dvs i rollen som värmeelement har datorn en verkningsgrad på 25%. Ett elektriskt värmeelement däremot har betydligt högre verkningsgrad; för att ge 100W värme kanske det drar 105W. Att generera 400W har naturligtvis större negativ miljöpåverkan än att generera 105W. En dator är alltså sämre som värmelement än just ett värmeelement är. :-)
Falskt, nästan 100% av elförbrukningen blir till spillvärme i slutändan. Bara en liten del kan lämna rummet i form av vibrationer. Ett elelement ger ca 100% medan ett vattenelement som är centalt eluppvärmt ger något lägre värkningsgrad då en liten del av värmen går till det rummet pannan står i.
Sista sättet att värma hus med el är berg och markvärme, bergvärme har jag för mig ska ge 300% värme varje andel el du använder men det kan variera.
EDIT: Jag har bara dator på under hela året även fast jag bor i ett hörnrum i en hundraårig villa. Temperaturen går nedåt 15c den kallaste tiden på vintern men det är för att jag föredrar att sitta med fingerlösa vantar och en kopp varm choklad, går man alldrig ut så vill man tillslut ha ute inne

.
På sommaren har jag problem med värme men der brukar lösa sig genom att jag plockar ur innerfönsterna och ställer de yttre på glänt, sen är det bara att längta efter att vinterns kyla ska komma tillbaka