Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-06-18, 01:06 | #1 |
drikMedlem Plats: Göteborg Registrerad: okt 2008 |
Hur byta usb-kabel mot usb-trådlöst?
Min väderstation ansluts idag mot datorn för loggning med usb-kabel. Den vill jag ha bort så jag kan ha väderstationen på ett annat ställe utan att dra en sladd...
Nån som har en idé? Tack på förhand |
|
|
| 2012-06-18, 01:23 | #2 |
mrqaffeMedlem Plats: Salstad Registrerad: feb 2009 |
Det finns trådlös <> usb prylar att köpa, de eliminerar behovet av själva usbkabeln, men de måste ändå ha ström och det är inte jättebilligt och hur strömförsörjs själva stationen idag?
http://www.amazon.com/Cables-Unlimit.../dp/B0036VNZHA
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon. |
|
|
| 2012-07-23, 03:05 | #4 |
mrqaffeMedlem Plats: Salstad Registrerad: feb 2009 |
Blåtand är oerhört mycket långsammare och gjort för korta avstånd och det har mycket svårt att passera tex en vägg, usb 1 kanske skulle gå att fixa hjälpligt, men jag har inte sett eller hört talas om nån sån enhet, usb 2-3 kommer aldrig att gå, de är för snabba och då drar det för mycket effekt, blåtand är ju främst för att man ska kunna ha väldigt låg effekt och kommunicera på korta avstånd med låg effektförbrukning, wifi är för längre sträckor och högre bandbredder, och inte ens wifi är lika snabbt som usb 2, och usb 3 är ytterligare ca 10ggr snabbare.
Det som ev skulle vara ett tekniskt realistiskt alternativ (om din station stödde det) är Zigbee kommunikation, det är främst tänkt för olika typer av givare och liknande applikationer, men det lär inte vara så enkelt att bygga in det efteråt i en väderstation. http://www.zigbee.org/ Det bästa vore nog om du hade en enhet som stödde ethernet eller wifi, ethernet ger ju även möjlighet att strömförsörja enheten via poe.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes