Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-07-05, 00:08 | #1 |
scientaMedlem Plats: Osynliga Universitetet Registrerad: dec 2007 |
Få tillbaka ytan på musmatta?
Jo, jag har en Qpad EC-R som har börjat bli ut-sliten på ett par ställen. Jag funderar på om det möjligen går att slipa tillbaka en viss del av ytan? Känns surt att ha betalat så mkt och så är den förbrukad efter 1-2 år. Då kan jag ju lika gärna köra deras billiga tyg-mattor som jag använt med gott resultat innan. De håller lika länge.
Men frågan är: om det går att slipa tillbaka en del av ytan, vilken grid kan passa? Jag tror det bör vara något relativt grovt. 80-200 någonstans? Idéer?
| 2012-07-05, 00:15 | #2 |
FragdeathMedlem Plats: Vännäs Registrerad: jul 2008 |
Euh, jag byter musmatta iaf två gånger per år, ~29 eur är väl ändå inte mycket? Det är ju ytan och prestandan du betalar för inte hållbarheten..
Vill du ha en musmatta som håller länge bör du köpa en hardmat. Dom har jag aldrig märkt slitage på. EDIT: Sandpappra ner ytan tror jag inte på, men du är välkommen att försöka. Gissar på att övriga här på Swec vet precis lika lite som du om det, och någon måste ju vara först med att prova
| 2012-07-05, 00:21 | #3 |
JesperTMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jul 2006 |
Jag hade alltid samma problem när jag körde med plastmattor.
Om din matta hållit i 1-2 år så låter det helt suveränt. Jag har en hel hög med olika liknande dyra plastmattor som alla blivit utslitna redan efter några månader. Är man väldigt känslig för förändringar i friktionen så stör man sig ganska snabbt på även knappt synliga förändringar. Visst är det en smaksak, men jag skulle nog säga att tygmattor ändå är överlägsna att spela med. Då tänker jag speciellt på i spel där man måste röra musen snabbt för att sedan med precision stanna musen på ställe (typ i first person shooters). Sådant är i allmänhet mycket enklare med tygmattor. Jag är väldigt skeptisk till om det är en bra ide' att försöka slipa ytan på mattan. Slipar du inte otroligt jämnt så kommer det är bli skillnader i friktion mellan olika delar på ytan på ett väldigt störande sätt. Vad menar du med slipa tillbaka förresten ? Den nednötta plasten går ju inte att få tillbaka ? Eller menade du just att slipa hela mattan ner till de mest nötta partiernas nivå ?
| 2012-07-05, 00:32 | #4 |
Citat:
Som du säger, nån måste bli först med att pröva! Har inget att förlora direkt. Tror annars att jag beställer en Razer Sphex, den verkar väldigt prisvärd. Vad tänkte du på för "hard mat"? Citat:
| 2012-07-05, 00:48 | #5 |
gn1pMedlem Plats: Skövde Registrerad: maj 2010 |
Har samma problem, testade att göra report i den och sedan ta bort det vassa som stack upp så det blev en plan yta, men det blev lika värdelöst som när det var nedslitet
i5-3570K | 16GB Kingston HyperX |MSI MPower Z77 | Zotac GTX 460 1GB SLI | OCZ Vertex 3 90 GB | Lancool Pc-k62 |Corsair HX 750 | Dell U2311H Samsung Galaxy S3 - Vi fildelar inte, vi backupar hos varandra. |
|
|
| 2012-07-05, 00:57 | #7 |
CimliteMedlem Registrerad: jan 2005 |
Citat:
Ett tips som fungerar är att testa Func Antifriction Liquid. Av egen erfarenhet så får den hårda mattor att hålla bra mycket längre än utan. Bara att sprida ut några droppar av det över mattan så skapar det en hård yta när det torkar. En flaska håller dessutom i evigheter. Har själv haft samma flaska sen 2006 och har använt mindre än 5% av den. |
|
|
| 2012-07-05, 00:57 | #8 |
Citat:
Citat:
Ska även se till att testa den där lilla flaskan du länkade! Tusen tack för tipset! Senast redigerad av scienta 2012-07-05 klockan 01:03.
| 2012-07-05, 01:08 | #9 |
gn1pMedlem Plats: Skövde Registrerad: maj 2010 |
Citat:
Sen tog jag bort det överflödiga så bara fördjupningen var kvar. Kanske hade blivit bättre om det hade gjorts på ett riktigt sätt
i5-3570K | 16GB Kingston HyperX |MSI MPower Z77 | Zotac GTX 460 1GB SLI | OCZ Vertex 3 90 GB | Lancool Pc-k62 |Corsair HX 750 | Dell U2311H Samsung Galaxy S3 - Vi fildelar inte, vi backupar hos varandra. |
|
|
| 2012-07-05, 08:06 | #10 |
Citat:
Så här har det sett ut för min del : Plastmattor : Slits vanligen ut inom ett par månader så att de blir oanvändbara för spel som kräver stabil och snabb precision. De är givetvis användbara ändå för vardagliga ändamål i många år efter det dock. Bland plastmattorna är absolut Qpad Heaton (stora varianten) den som hållit längst för mig. Tror den hängde med bra upp till ett år. Dessutom är den så stor att man kan vrida på den och komma bort från det slitna stället när det behövs. Gummimattor : Typ Qpad CT. Dessa verkar väldigt hållbara och hyfsat trevliga. Är man väldigt kinkig med precisionen så har dock dessa ett problem och det är friktionen när musen går från vila till en liten rörelse. Startfriktionen på gummi är betydligt högre än för både plast och tyg. Har man dock inga superhöga krav så torde dessa duga utmärkt. Glas : Typ Steelseries I-2. Dessa håller i evigheter. Dock uppstår ett lite jobbigt skrapande ljud när man spelar och det tär antagligen en hel del på musfötterna. Men är det hållbarhet man vill ha så är det närmast oslagbart. Aluminium : Detta är något jag faktiskt inte provat. Har dock hört att vissa sensorer ska ha problem och att ytan kan bli fuktig och immig. Spontant låter det inte som något som borde ge något bättre musgrepp, men jag kan ha fel. tyg : Dessa håller, i min erfarenhet i åtminstone ett eller ett par år. Friktionen på ytan håller sig stabil under längre tid och det känns som helt nödvändigt om man vill bevara sitt "muscle memory" i spel. Det blir inga subtila friktionsförändingar som plötsligt gör att du börjar missa en massa skott i spelen och inte kan förstå varför. Ytan kan bli dammig, men det är bara att skaka den som man gör med en vanlig matta (eller tom dammsuga den). Den där lilla flaskan med antifriktionsvätska har jag också testat. Visst, den fungerar faktiskt till viss del, friktionen blir lägre. Dock slutade jag rätt snabbt med den ändå av samma anledning som jag slutade med plastmattor : Friktionen förändras med tiden. Då och då måste mer vätska duttas på musen för att på tillbaka den låga friktionen. Senast redigerad av JesperT 2012-07-05 klockan 09:38.
| 2012-07-05, 08:36 | #11 |
ScaMedlem Plats: Karlstad Registrerad: maj 2009 |
Citat:
| 2012-07-05, 08:47 | #12 |
Jockew1989Medlem Plats: Norrköping Registrerad: sep 2011 |
Citat:
NZXT Phantom-vit - Asus Sabertooth X58 - Intel core i7-970 - Club AMD Radeon HD 6990 - Corsair XMS3 DDR3 6x2GB - Tagan TurboJet TG1100-U95 1100 W HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken |
|
| 2012-07-05, 08:58 | #13 |
kaputMedlem Plats: Stockholm Registrerad: apr 2012 |
Jag kör en ghettomusmatta som funkar rent löjligt bra, och är helt outslitlig: en bit 4-millimeters gummiduk som egentligen är avsedd att skära till manluckepackningar och liknande ur. Lätt att hålla ren är den också - lite Yes och vatten gör underverk.
| 2012-07-05, 09:02 | #15 |
FragdeathMedlem Plats: Vännäs Registrerad: jul 2008 |
Citat:
Har haft min qpad heaton xl sedan release (Börjar väl bli en ca två år sedan nu kanske..?) och förutom några skönhetsfläckar från diverse datormat så har jag inte märkt någon skillnad, och det är ändå bara estetiskt. Ska du slipa föreslår jag nog lite finare sandpapper, typ 800 och uppåt med tanke på att det slitage du har från musen bör vara ganska minimalt.
| 2012-07-05, 09:56 | #16 |
Citat:
Min "höll" i ett år innan det blev mikroskopiska förslitningar. Och då spelade jag löjligt mycket i princip varje dag.
| 2012-07-05, 10:20 | #17 |
matxMedlem Plats: Haninge Registrerad: feb 2005 |
Ingen som har funderat på tvättmaskin ala 30 grader?
Fungerar jättebra på Qpad mattorna, blir som nya!
| 2012-07-05, 10:53 | #18 |
henkiiiMedlem Plats: sthlm Registrerad: apr 2004 |
Jag hade en hård musmatta för länge sedan, men den slets väldigt snabbt och slipade ner musen.
Antagligen för att jag slarvade med att byta musfötter men ändå tröttsamt att förbruka både mus för 1000 och matta för 300 på 1 år. Sedan dess har jag i alla fall använt tygmattor från qpad och är väldigt nöjd. Men jag spelar förvisso inte speciellt mycket fps spel längre så jakten efter att musen ska glida friktionslöst på underlaget har stannat av. Det är väl en avvägning, antingen har man en plastmatta som man har jätte bra glid på i ett år, som man sedan får byta ut. Eller så har man en tygmatta man har ganska bra glid på i många år. Eller så har man en stål/glasmatta som är oförstörbar och i stället så slipas musen ner på något år. Ska väl tillägga att det kanske finns produkter nu som är "asbra" ur alla synvinklar, var som sagt några år sedan jag hade bra koll på spelmattor. Om du ska försöka sandpappra ner mattan borde du nog använda något väldigt fint papper, plast är ju ganska mjukt material. Men jag tror inte resultatet kommer att bli bra. Glidet kommer väl ifrån att det är lite kontakt yta mellan mus och matta igenom strukturen i materialet, om den slipas bort helt borde glidet bli sämre(?).
| 2012-07-05, 10:54 | #19 |
lucifer579Medlem Plats: uddevalla Registrerad: sep 2007 |
Bästa mattan jag haft är Qpad XT-R.
Skitbra glid, skön att lira på samt noll slitage. Synd att någon tattare tog den på DH efter 1 års aktivt användande - och synd att jag var dum nog att lämna den ur syn.
Acer 3820TG TimelineX: Intel i5 450M @ 3GHz O/C * Radeon HD5650 1GByte @ 650 / 950 O/C * 4GByte Ram Spelburk: Bitfenix Outlaw * AMD FX-4100 * XFX HD6870 * 8GB DDR3 * Gigabyte GA-970A-UD3 * OCZ 500W * 1TB HDD Tillbehör: Logitech G500 * SweC Qpad * BenQ 24" * Logitech Ultra X Flat |
|
|
| 2012-07-05, 11:56 | #20 |
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() Kul förresten att så många engagera sig i det här med musmattor! Det kanske borde skrivas en FAQ om vad användare bör satsa på? Jesper, fixa!
| 2012-07-05, 23:34 | #21 |
Citat:
PS tappa den i golvet är dock ej att rekommendera, en kompis gjorde det och den reagerade inte alls väl till golvkontakt i dom hastigheterna :-P Skickades från m.sweclockers.com
NZXT Phantom-vit - Asus Sabertooth X58 - Intel core i7-970 - Club AMD Radeon HD 6990 - Corsair XMS3 DDR3 6x2GB - Tagan TurboJet TG1100-U95 1100 W HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken |
|
| 2012-07-06, 00:00 | #22 |
Citat:
| 2012-07-06, 00:03 | #23 |
|
| 2012-07-06, 00:37 | #24 |
Citat:
350:- är en hel del för en musmatta, men får väl bli en sådan sen. Tror dock jag vill testa en Sphex först, enbart för att jag är lite Razer-fanboi
| 2012-07-06, 00:59 | #25 |
RamblemoeMedlem Plats: Hemma Registrerad: apr 2005 |
Citat:
| 2012-07-08, 18:54 | #27 |
RamblemoeMedlem Plats: Hemma Registrerad: apr 2005 |
Citat:
| 2012-07-09, 08:38 | #28 |
matxMedlem Plats: Haninge Registrerad: feb 2005 |
Citat:
Och jo, det blir rent. Om du inte har något som har gått igenom hela gummit på mattan! (Vilket inte är troligt)
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes