Citat:
Ursprungligen inskrivet av
scienta
En mjuk matta håller ju absolut inte längre. De suger åt sig smuts som försämrar glid och blir rent av äckliga att använda efter ~1 års tid. Har kikat lite på mattor i aluminium som verkar mer hållbara. Dess värre är de så förbannat dyra bara och jag tvivlar lite smått på hur hållbara de faktiskt är, så blir nog en Sphex under tiden.
Ska även se till att testa den där lilla flaskan du länkade! Tusen tack för tipset!
Här håller jag som sagt inte alls med efter att ha testat tjugotalet olika mattor.
Så här har det sett ut för min del :
Plastmattor :
Slits vanligen ut inom ett par månader så att de blir oanvändbara för spel som kräver stabil och snabb precision.
De är givetvis användbara ändå för vardagliga ändamål i många år efter det dock.
Bland plastmattorna är absolut Qpad Heaton (stora varianten) den som hållit längst för mig. Tror den hängde med bra upp till ett år.
Dessutom är den så stor att man kan vrida på den och komma bort från det slitna stället när det behövs.
Gummimattor :
Typ Qpad CT. Dessa verkar väldigt hållbara och hyfsat trevliga.
Är man väldigt kinkig med precisionen så har dock dessa ett problem och det är friktionen när musen går från vila till en liten rörelse.
Startfriktionen på gummi är betydligt högre än för både plast och tyg. Har man dock inga superhöga krav så torde dessa duga utmärkt.
Glas :
Typ Steelseries I-2. Dessa håller i evigheter. Dock uppstår ett lite jobbigt skrapande ljud när man spelar och det tär antagligen en hel del på musfötterna.
Men är det hållbarhet man vill ha så är det närmast oslagbart.
Aluminium :
Detta är något jag faktiskt inte provat. Har dock hört att vissa sensorer ska ha problem och att ytan kan bli fuktig och immig.
Spontant låter det inte som något som borde ge något bättre musgrepp, men jag kan ha fel.
tyg :
Dessa håller, i min erfarenhet i åtminstone ett eller ett par år.
Friktionen på ytan håller sig stabil under längre tid och det känns som helt nödvändigt om man vill bevara sitt "muscle memory" i spel.
Det blir inga subtila friktionsförändingar som plötsligt gör att du börjar missa en massa skott i spelen och inte kan förstå varför.
Ytan kan bli dammig, men det är bara att skaka den som man gör med en vanlig matta (eller tom dammsuga den).
Den där lilla flaskan med antifriktionsvätska har jag också testat.
Visst, den fungerar faktiskt till viss del, friktionen blir lägre.
Dock slutade jag rätt snabbt med den ändå av samma anledning som jag slutade med plastmattor : Friktionen förändras med tiden.
Då och då måste mer vätska duttas på musen för att på tillbaka den låga friktionen.