Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-10, 16:45   #1

TheCratcher

Medlem

Plats: Visby

Registrerad: jan 2011

Vilket tangentbord ska jag köpa?

Jag har nyligen bestämt mig för att köpa ett mekaniskt tangentbord, problemet är att jag inte vet vilket jag ska köpa. Jag har gjort lite efterforskningar och bestämt mig för att jag vill ha Cherry MX Blue switchar.
Helst ska det inte vara dyrare än 1500 kr och hålla bra och länge. Ett plus är om det är LED belyst.
TheCratcher är inte uppkopplad
2012-07-10, 16:50   #2

Semplezz

Medlem

Semplezzs avatar

Plats: Solna

Registrerad: feb 2010

Razer och Qpad har blå switchar, samt LED belysning.
>SS siberia v2 || Viewsonic VX2265wm 22"(120hz) besök www.evsesport.se!
Semplezz är inte uppkopplad
2012-07-10, 16:56   #3

Racka

Medlem

Rackas avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheCratcher Visa inlägg
Jag har nyligen bestämt mig för att köpa ett mekaniskt tangentbord, problemet är att jag inte vet vilket jag ska köpa. Jag har gjort lite efterforskningar och bestämt mig för att jag vill ha Cherry MX Blue switchar.
Helst ska det inte vara dyrare än 1500 kr och hålla bra och länge. Ett plus är om det är LED belyst.
Vad innebär dessa efterforskningar? Jag råder dig starkt att personligen testa ett mekaniskt innan du köper, kan vara så att du inte alls gillar det.

http://www.hardocp.com l http://www.overclockers.com l http://www.overclockersclub.com l http://www.anandtech.com l http://www.hardwareheaven.com l http://www.guru3d.com
Racka är uppkopplad nu
2012-07-10, 16:59   #4

TheCratcher

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Racka Visa inlägg
Vad innebär dessa efterforskningar? Jag råder dig starkt att personligen testa ett mekaniskt innan du köper, kan vara så att du inte alls gillar det.
Jag har varit i affär och testat de olika switcharna och har kommit fram till att det är de blåa som jag gillar bäst. Det jag behöver hjälp med är att hitta ett tangentbord som är bra och håller länge.
2012-07-10, 17:06   #5

Tuxsux

Medlem

Tuxsuxs avatar

Plats: Skara

Registrerad: sep 2011

Själv är jag helnöjd med MK-80 tycker det är suveränt, men många skulle nog slå ett slag för Ducky borden tror jag.
LUR: Lumia920 den gula dessutom
Tuxsux är inte uppkopplad
2012-07-10, 17:07   #6

TheCratcher

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tuxsux Visa inlägg
Själv är jag helnöjd med MK-80 tycker det är suveränt, men många skulle nog slå ett slag för Ducky borden tror jag.
Är hållbarheten på MK-80 bra?
2012-07-10, 17:09   #7

fusiob

Medlem

fusiobs avatar

Plats: Sverige

Registrerad: apr 2009

Qpad eller Ducky
fusiob är inte uppkopplad
2012-07-10, 17:14   #8

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Min källare!!!

Registrerad: feb 2011

Jag skulle ta Ducky. Det är bara en magkänsla jag har. Sen kändes polarens Qpad lite... Billigt?
Men oavsett så är alla mekaniska bättre än alla rubberdome.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-07-10, 17:15   #9

bobzombie

Medlem

bobzombies avatar

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheCratcher Visa inlägg
Jag har varit i affär och testat de olika switcharna och har kommit fram till att det är de blåa som jag gillar bäst. Det jag behöver hjälp med är att hitta ett tangentbord som är bra och håller länge.

Vad är det med dem blå brytarna du gillar? Dem låter ju som fan( har ett blackwidow med blå brytare). Men gillar ju känslan i dem så nu blir det ett ducky med bruna brytare. Men ta ett ducky dom verkar riktigt Nice. Ha det gött
Cpu: Intel i7 2600|Gpu: ASUS 670 2GB DirectCU II|Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO|Cpukylare:Noctua NH-U12P SE2|Ssd: Intel 520 120gb|Hdd Wd 1Tb|Minne: Corsair Vengeance LP 16GB|Ljudkort:Asus Xonar Phoebus|Chassi: Fractal Design R3|Psu: Ocz Modxtrem 700Watt|Skärmar: BenqXL2411T@144Hz/BenQ 24" TFT Gl2450
bobzombie är inte uppkopplad
2012-07-10, 17:42   #10

NePpo

Medlem

NePpos avatar

Plats: Kumla

Registrerad: jan 2008

Jag skulle rekomendera Ducky. Har själv ägt både ett Qpad och ett Ducky och kan inte säga annat än att Duckys kvallité är överlägsen Qpads.

Ducky finns både med och utan LED, och MX Blue finns med två Led färger antingen blå eller gula.
Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,
NePpo är inte uppkopplad
2012-07-10, 17:50   #11

Wihlner

Medlem

Wihlners avatar

Registrerad: jan 2004

Filco Majestouch 2 om du vill ha det bästa.

http://www.keyboardco.com/keyboard_d...sp?PRODUCT=764
Wihlner är uppkopplad nu
2012-07-10, 17:58   #12

TwiceFire

Medlem

TwiceFires avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2007

Älskar mitt Razer blackwidow =)
[Chassi: NZXT Phantom Black],[PSU:Corsair 620W], [Moderkort:MSI Z77A-GD65], [CPU: Intel Core i5-3570K], [CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2], [Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC], [Grafikkort: GTX680], [SSD: Samsung 840 120gb] [2TB Samsung EcoGreen F3 x2], [OS: Windows 8 64-bit] [Skärm: Dell U2713hm +Dell UltraSharp U2312HM ] !
TwiceFire är inte uppkopplad
2012-07-10, 18:05   #13

Bopper

Medlem

Boppers avatar

Plats: Vimmerby

Registrerad: jul 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wihlner Visa inlägg
Filco Majestouch 2 om du vill ha det bästa.

http://www.keyboardco.com/keyboard_d...sp?PRODUCT=764
eller Ducky om du vill ha bakgrundsbelysning!
2012-07-10, 21:02   #14

huttala

Medlem

huttalas avatar

Plats: Västerås

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bobzombie Visa inlägg
Vad är det med dem blå brytarna du gillar? Dem låter ju som fan( har ett blackwidow med blå brytare). Men gillar ju känslan i dem så nu blir det ett ducky med bruna brytare. Men ta ett ducky dom verkar riktigt Nice. Ha det gött
Det där är ju lite fel. Bruna känns inte alls som blå utan klicket, men många verkar tro det. -gillar man känslan i de blå men vill bli av med ljudet så är nog röda att rekommendera isf. Blå är linjära till själva klicket kommer, och då är friktionen inte alls likadan som på bruna iaf, eftersom "bumpen" i de blå inte sitter fast.

Ang. märke så är det nog bara Ducky som går att rekommendera om du TS vill ha med belysning. Om man klarar sig utan belysning så är det nog ett Filco jag skulle rekommendera.
2012-07-10, 21:31   #15

pheting

Medlem

Plats: Vänersborg

Registrerad: feb 2006

Rekomenderar ducky shine summer edition :-D

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1
pheting är inte uppkopplad Folding
2012-07-10, 23:56   #16

TheCratcher

Medlem

Majoriteten verkar rekommendera Ducky Shine så det får bli ett sådant då.

Tack för hjälpen!
2012-07-11, 12:33   #17

Bopper

Medlem

Boppers avatar

Kan inte tänka mig att du blir missnöjd! Skriv gärna vad du tycker när du fått det
2012-07-11, 14:23   #18

johan450

Medlem

johan450s avatar

Registrerad: jun 2012

Jag köpte min ducky för en timma sen, Är väligt nöjd, en mx brown Summer edition.
johan450 är inte uppkopplad
2012-07-11, 14:35   #19

Jonas_Br

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: mar 2007

Funderade på Qpad 85 tills jag läste här på forumet om en som hade problem att han höll in W för att springa, men slutade fungera när han höll in en macro knapp...
Har Ducky tangentborden någon macros funktion typ den i Qpad?
Skulle vilja ha något mekaniskt tangentbord med något i stil av G tangenterna på mitt Logitech G15, men har då bara hittat Corsair Vengeance K90.
Och inte riktigt vad jag vill ha då vissa tangenter är rubberdome.
Jonas_Br är inte uppkopplad
2012-07-11, 17:37   #20

Bopper

Medlem

Boppers avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonas_Br Visa inlägg
Har Ducky tangentborden någon macros funktion typ den i Qpad?
Nej.
2012-07-12, 02:25   #21

RobinEdquist

Medlem

Registrerad: jul 2011

Jag skulle avråda från Qpad MK-80 min CTRL knapp fastnade i sidan var och varannan gång man tryckte ned den och när jag ville ha hjälp skulle dom ha 300 spänn bara för att jag skicka in det och så det blev att snällt be webhallen ta tillbaka sitt tangentbord.

Mitt Filco majestouch 2 är jag däremot supernöjd med
2012-07-13, 02:11   #22

bobzombie

Medlem

bobzombies avatar

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av huttala Visa inlägg
Det där är ju lite fel. Bruna känns inte alls som blå utan klicket, men många verkar tro det. -gillar man känslan i de blå men vill bli av med ljudet så är nog röda att rekommendera isf. Blå är linjära till själva klicket kommer, och då är friktionen inte alls likadan som på bruna iaf, eftersom "bumpen" i de blå inte sitter fast.

Ang. märke så är det nog bara Ducky som går att rekommendera om du TS vill ha med belysning. Om man klarar sig utan belysning så är det nog ett Filco jag skulle rekommendera.
Okej har faktiskt inte testat dem bruna än. Men har testat ett med röda och jag kände ingen feedback på dem alls. Trodde det va lite feedback i dem bruna men får nog testa det, tack för upplysningen ha det gött
Cpu: Intel i7 2600|Gpu: ASUS 670 2GB DirectCU II|Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO|Cpukylare:Noctua NH-U12P SE2|Ssd: Intel 520 120gb|Hdd Wd 1Tb|Minne: Corsair Vengeance LP 16GB|Ljudkort:Asus Xonar Phoebus|Chassi: Fractal Design R3|Psu: Ocz Modxtrem 700Watt|Skärmar: BenqXL2411T@144Hz/BenQ 24" TFT Gl2450
bobzombie är inte uppkopplad
2012-07-13, 02:27   #23

Firkraag

Medlem

Firkraags avatar

Plats: Göteborg

För 1400 får du ett filco, tog 2 dagar att få mitt hemskickat från England. Ducky är även det bra om du även vill använda ditt tangentbord som julgransbelysning. Kan inte gå fel vad du än väljer av de 2.
Firkraag är inte uppkopplad
2012-07-13, 02:58   #24

johan450

Medlem

johan450s avatar

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Firkraag Visa inlägg
Ducky är även det bra om du även vill använda ditt tangentbord som julgransbelysning.
Menar du att det är väldigt ljust? Man kan ställa in ljus nivån...
johan450 är inte uppkopplad
2012-07-13, 03:22   #25

Igelkott

Medlem

Igelkotts avatar

Plats: Täby (Riksnet@Grindtorp)

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bobzombie Visa inlägg
Okej har faktiskt inte testat dem bruna än. Men har testat ett med röda och jag kände ingen feedback på dem alls. Trodde det va lite feedback i dem bruna men får nog testa det, tack för upplysningen ha det gött
De (inte dem) röda har ingen feedback heller. Och är inte speciellt tysta.
Igelkott är inte uppkopplad
2012-07-13, 03:29   #26

Uzor

Medlem

Registrerad: dec 2010

Ducky
Uzor är inte uppkopplad Folding
2012-07-13, 03:56   #27

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Här kliver jag in och ställer en off-topic fråga och hoppas att det är okej

Vad är egentligen fördelarna med ett "mekaniskt" tangentbord och finns det några alternativ under tusenlappen?
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W 80+Gold] ≈ [Asus GTX 670 DC II TOP] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.5GHz 1.30V] ≈ [Corsair A70] ≈ [2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [BenQ XL2420T] |
Mitt smidiga moln: Macbook Air 2010 C2D@2.4GHz 4GB RAM
Uzanar är inte uppkopplad
2012-07-13, 04:01   #28

huttala

Medlem

huttalas avatar

Plats: Västerås

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Här kliver jag in och ställer en off-topic fråga och hoppas att det är okej

Vad är egentligen fördelarna med ett "mekaniskt" tangentbord och finns det några alternativ under tusenlappen?
Fördelarna är att du får NKRO (du kan trycka in alla tangenter samtidigt och de registreras om du skulle känna för det).
Du har samma känsla på alla tangenter tills tangentbordet dör, det slits inte ut på samma sätt som ett membran tangentbord (med ett membran tangentbord så har de knappar man använder mest en tendens att bli trögare med tiden).

Du kan välja vilken känsla du vill ha på tangenterna iom att det finns flertalet olika switchar med olika karaktärer.
Sen är de flesta tangentbord byggda som stridsvagnar och kommer antagligen hålla längre än du vill använda tangentbordet.

Under tusenlappen så skulle jag rekommendera CM storm quick fire rapid, det är lätt det bästa tangentbord du kan få tag på inom Sveriges gränser just nu.

Och skulle det vara något mer du vill veta så är det bara att kolla min guide om mekaniska tangentbord, den är klistrad längst upp i denna forumsdel.
2012-07-13, 04:08   #29

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av huttala Visa inlägg
Fördelarna är att du får NKRO (du kan trycka in alla tangenter samtidigt och de registreras om du skulle känna för det).
Du har samma känsla på alla tangenter tills tangentbordet dör, det slits inte ut på samma sätt som ett membran tangentbord (med ett membran tangentbord så har de knappar man använder mest en tendens att bli trögare med tiden).

Du kan välja vilken känsla du vill ha på tangenterna iom att det finns flertalet olika switchar med olika karaktärer.
Sen är de flesta tangentbord byggda som stridsvagnar och kommer antagligen hålla längre än du vill använda tangentbordet.

Under tusenlappen så skulle jag rekommendera CM storm quick fire rapid, det är lätt det bästa tangentbord du kan få tag på inom Sveriges gränser just nu.

Och skulle det vara något mer du vill veta så är det bara att kolla min guide om mekaniska tangentbord, den är klistrad längst upp i denna forumsdel.
Tack så mycket för ett snabbt och väldigt utförligt svar, precis vad jag behövde!
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W 80+Gold] ≈ [Asus GTX 670 DC II TOP] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.5GHz 1.30V] ≈ [Corsair A70] ≈ [2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [BenQ XL2420T] |
Mitt smidiga moln: Macbook Air 2010 C2D@2.4GHz 4GB RAM
Uzanar är inte uppkopplad
2012-07-13, 05:17   #30

Rocky Scarlet*

Medlem

Rocky Scarlet*s avatar

Plats: Forshaga

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Firkraag Visa inlägg
För 1400 får du ett filco, tog 2 dagar att få mitt hemskickat från England. Ducky är även det bra om du även vill använda ditt tangentbord som julgransbelysning. Kan inte gå fel vad du än väljer av de 2.
Och du har din mus som julgransstjärna eller? Skojare där!

OT: Ducky eller Qpad. Ducky kanske har lite bättre kvalité men Qpad har macroknappar och handlovsstöd.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb