Verktyg Visningsval
2012-07-31, 18:42   #1

Christley

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: maj 2009

tangentbord för komfort

är på jakt efter ett tangentbord med komfort. en extra lång sak där man kan vila händerna på är viktigt. det är viktigt att den är av kvalitet och inte nått skräp som går sönder väldigt lätt. minns att nått logitech tangentbord gjorde det.
inte ute efter att spendera en förmögenhet på de.
mekaniskt eller inte, spelar ingen roll. skönt om man inte behöver klicka så hårt dock för att de ska svara.
anti ghosting är glatt uppskattat.
om de är ett mekaniskt och de finns en klickversion och en tyst version, länka den tysta versionen då.
hade hemskt gärna tagit steelseries 7g, men överlever inte den korta backspace och att hubben bara är usb 1.0

funderar på: http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...aming_keyboard
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...aming_keyboard
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...aming_keyboard

Senast redigerad av Christley 2012-07-31 klockan 23:15.
Christley är inte uppkopplad
2012-07-31, 18:49   #2

add9400

Medlem

add9400s avatar

Plats: Enköping

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Christley Visa inlägg
är på jakt efter ett tangentbord med komfort. en extra lång sak där man kan vila händerna på är viktigt. det är viktigt att den är av kvalitet och inte nått skräp som går sönder väldigt lätt. minns att nått logitech tangentbord gjorde det.
inte ute efter att spendera en förmögenhet på de.
mekaniskt eller inte, spelar ingen roll. skönt om man inte behöver klicka så hårt dock för att de ska svara.
anti ghosting är glatt uppskattat.
om de är ett mekaniskt och de finns en klickversion och en tyst version, länka den tysta versionen då.
Har själv racer lycosa och det är bra, men har på senare tid sett detta tangentbord http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...er_x4_keyboard och är väldigt sugen på att köpa det, fått skitbra betyg från Swec, och det har knappbelysning och är gediget och stabilt, stilrent och snyggt och kostar väldigt lite om man jämför med andra tangentbord, man kan även trycka in 28 knappar samtidigt. Så kolla in detta tangentbord iallafall.
add9400 är inte uppkopplad
2012-07-31, 19:00   #3

DukeTwicep

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av add9400 Visa inlägg
Har själv racer lycosa och det är bra, men har på senare tid sett detta tangentbord http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...er_x4_keyboard och är väldigt sugen på att köpa det, fått skitbra betyg från Swec, och det har knappbelysning och är gediget och stabilt, stilrent och snyggt och kostar väldigt lite om man jämför med andra tangentbord, man kan även trycka in 28 knappar samtidigt. Så kolla in detta tangentbord iallafall.
Ingedera av dem är dock speciellt ergonomiska. Samt, köper du ett med PS/2-kontakt så kan du trycka ner hur många du vill.
DukeTwicep är inte uppkopplad
2012-07-31, 19:04   #4

add9400

Medlem

add9400s avatar

Plats: Enköping

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DukeTwicep Visa inlägg
Ingedera av dem är dock speciellt ergonomiska. Samt, köper du ett med PS/2-kontakt så kan du trycka ner hur många du vill.
Ge ett tips på ett tangentbord som är ergonomiska då. Han ville inte betala en förmögenhet.
add9400 är inte uppkopplad
2012-07-31, 19:18   #5

Christley

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av add9400 Visa inlägg
Ge ett tips på ett tangentbord som är ergonomiska då. Han ville inte betala en förmögenhet.
förmögenhet=2k.
kan lätt betala en tusenlapp om de är ett vettigt ergonomiskt tangentbord
2012-07-31, 22:02   #6

huttala

Medlem

huttalas avatar

Plats: Västerås

Registrerad: sep 2005

Citat:
förmögenhet=2k.
kan lätt betala en tusenlapp om de är ett vettigt ergonomiskt tangentbord
Om du är villig att betala såpass mycket så är det valfritt mekaniskt tangentbord, vill du ha så lite motstånd som möjligt så är det blå, röda eller bruna switchar som gäller. Vill du veta mer om hur de fungerar så är det bara att trycka på länken i min signatur.

Du ska absolut inte ta ett vanligt membran tangentbord om du vill ha ergonomi.

Och som grädde på moset så ska du skaffa dig ett rejält handledsstöd. Det kan du köpa på MaxFPS.

Vill du även satsa på ett kvalitéts tangentbord så är Filco att rekommendera.
Är det så att du inte vill köpa från utlandet så skulle jag rekommendera Ducky's tangentbord som även finns att köpa inom Sveriges gränser.
2012-07-31, 22:44   #7

Christley

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av huttala Visa inlägg
Om du är villig att betala såpass mycket så är det valfritt mekaniskt tangentbord, vill du ha så lite motstånd som möjligt så är det blå, röda eller bruna switchar som gäller. Vill du veta mer om hur de fungerar så är det bara att trycka på länken i min signatur.

Du ska absolut inte ta ett vanligt membran tangentbord om du vill ha ergonomi.

Och som grädde på moset så ska du skaffa dig ett rejält handledsstöd. Det kan du köpa på MaxFPS.

Vill du även satsa på ett kvalitéts tangentbord så är Filco att rekommendera.
Är det så att du inte vill köpa från utlandet så skulle jag rekommendera Ducky's tangentbord som även finns att köpa inom Sveriges gränser.
det där handledsstödet ser sjukt obekvämt ut. ser ut som en sten bara.
okej, de där gjorde ju allt lite klarare vilka switchar jag vill ha. det uppskattas.
och om du har sån erfarenhet av tangentbord. vilken switch skulle du helst rekommendera till en all around gamer (ingen direkt genre), men som även sitter på msn och sånna saker och skriver ungefär 30 tusen klick per dag?
2012-07-31, 23:34   #8

huttala

Medlem

huttalas avatar

Citat:
det där handledsstödet ser sjukt obekvämt ut. ser ut som en sten bara.
okej, de där gjorde ju allt lite klarare vilka switchar jag vill ha. det uppskattas.
och om du har sån erfarenhet av tangentbord. vilken switch skulle du helst rekommendera till en all around gamer (ingen direkt genre), men som även sitter på msn och sånna saker och skriver ungefär 30 tusen klick per dag?
Efter att ha suttit med typ alla switchar ett bra tag nu så skulle jag rekommendera dig röda eller bruna för spelande och skrivande. Personligen gillar jag inte bumpen som blir från de bruna, så jag själv gillar röda bättre.

Men det beror ju helt på personen som använder tangentbordet, så där rekommenderar jag dig att testa vad du gillar bäst själv. Motståndet i dom är väldigt snarlika, lite lite mer motstånd i bruna eftersom du har bumpen att ta dig över också.
2012-07-31, 23:47   #9

Make.Sense

Medlem

Make.Senses avatar

Plats: Luleå

Registrerad: mar 2011

Komfort beror lite på vem du frågar.
Själv har jag väldigt svårt för tangentbord som inte är lågprofil t.ex, och med mekaniska tangentbord
är oväsen det första jag tänker på, vilket heller inte ingår i mina komfortspecifikationer.

Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD Phenom II 965 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| EVGA GTX670 |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | LianLi Lancool PCK56
Make.Sense är inte uppkopplad
2012-07-31, 23:53   #10

huttala

Medlem

huttalas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Make.Sense Visa inlägg
Komfort beror lite på vem du frågar.
Själv har jag väldigt svårt för tangentbord som inte är lågprofil t.ex, och med mekaniska tangentbord
är oväsen det första jag tänker på, vilket heller inte ingår i mina komfortspecifikationer.
När man pratar tangentbord och komfort så är det nog i första hand tangentbord som inte framkallar RSI man eftersöker. Mina rekommendationer är iaf för att man ska få en så "lätt" skrivning som möjligt och inte överanstränga fingrarna när man skriver.
2012-08-01, 01:12   #11

Christley

Medlem

jag skiter fullständigt i ljudet egentligen. för mig är de viktiga att kunna vila händerna på nått så jag inte sitter i en stor vinkel med handlederna. de är förjävla obekvämt och efter en hel sommar av nördande så börjar de göra ont i den vänstra. svårt att spela spel med wasd tangenterna.
just nu verkar de som att de blir 90 serien, för jag kan vila båda händerna där, och macros kan nog vara bra för andra saker än spel med
2012-08-01, 07:42   #12

deeyay

Medlem

Registrerad: jul 2012

Kan rekommendera detta handledsstöd:

http://www.netonnet.se/art/dator/mos...t/129311.5433/

200kr på NetonNet och jag tycker det är skönt. Inte för mjukt och det är ganska högt och det klibbar sig fast på bordet då det är klibbig undersida. Tycker inte något tangentbord har bekvämt handledsstöd som följer med. Alla är för låga/hårda/vinklade etc...
deeyay är inte uppkopplad
2012-08-01, 14:01   #13

DukeTwicep

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deeyay Visa inlägg
Kan rekommendera detta handledsstöd:

http://www.netonnet.se/art/dator/mos...t/129311.5433/

200kr på NetonNet och jag tycker det är skönt. Inte för mjukt och det är ganska högt och det klibbar sig fast på bordet då det är klibbig undersida. Tycker inte något tangentbord har bekvämt handledsstöd som följer med. Alla är för låga/hårda/vinklade etc...
Det kan jag hålla med om, de flesta handledsstöd som följer med tangentbord är för det mesta endast menade att höja upp handlederna så att man inte skriver i en lustig position.
Jag skulle nog köpa ett tangentbord (mekaniskt) utan handledsstöd (eller valfritt) och köpa till ett mjukt sådant.
DukeTwicep är inte uppkopplad
2012-08-06, 14:56   #14

HerrTech

Medlem

HerrTechs avatar

Plats: Höör

Registrerad: jun 2012

Har själv både K60 och K90 och kan utan tvekan säga att dom är de bästa tangentboden jag har haft i mitt liv än så länge.
K90 har ett litet handledsstöd som kanske inte är det absolut bästa i alla lägen men det funkar bra för mig och gör vad det ska göra.
knapparna är även av en mattare yta och ger inte riktigt samma plast glid som andra tangentbord, vilket enligt mig är väldigt skönt när man spelar eller skriver väldigt mycket på tangentbordet. Så länge man vet vart knapparna sitter då vill säga

K60 är som man själv ser när man tittar på det, väldigt inriktat på fps gaming och har ett sjukt underbart stöd för din vänsterhandled som ger dig precis rätt höjd och vinkel när du spelar och skriver. Du kan även höja och sänka både baksidan och framsidan av tangentbordet vilket inte så många andra tangentbord erbjuder faktiskt.
du får även till "gummi" knappar till 1-6 & wasd som är lite formade i kanterna som gör att du hela tiden känner skillnad på dom och dom andra tangenterna när du spelar och ger bättre grepp och känsla när du spelar enligt mig.

Hoppas det var till någon hjälp. har du några som helst frågor om Corsair och vill ha snabba svar så är det bara att ställa din fråga till oss på facebook - Corsair Fan Club Sweden