Verktyg Visningsval
2012-08-12, 00:05   #1

zeridox

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: nov 2005

Ljudkort eller inte? Mikrofon bekymmer med ny dator.

Jag köpte nyligen en ny dator med moderkortet Asus P8Z77-V Deluxe, på kortet sitter ett Realtek ALC898 chip, på nämnt moderkort har jag även kopplat in ett par nyligen införskaffade Sennheiser PC360 lurar.

Problemet är att mikrofonen är som alltid låg (varför förstår jag inte, men såhär har det vart de senaste 10 åren för mig) varför tillverkar man grejjer där ljudet på mikrofonen är inställd så att man är tvungen att ha Mic boost på 30+decibel detta gör att mitt ljud låter brusigt för de andra och de stör mig oerhört då man lagt så mycket pengar på bra grejjer så ska det behöva låta så dåligt.

Är det jag som har ställt in mikrofonen fel eller måste jag köpa ett ljudkort för att allt ska behöva låta bra?
zeridox är inte uppkopplad
2012-08-12, 00:14   #2

Halfheart

Medlem

Halfhearts avatar

Plats: Borås

Registrerad: mar 2011

Det är troligtvis du som har ställt in mikrofonen fel, har själv aldrig haft problem efter att man ändrat i inställningarna för att de ska passa hårdvaran. Se över ALLA inställningar igen och gör om gör rätt.
Chassi: Antec Twelve Hundred Mobo: Asrock P67 Extreme6 CPU: i7 2600K @ 4.6 GHz Internminne: Corsair Vengence 1600MHz 16GB GPU: Radeon HD 6990 PSU: OCZ ZX-series1250W 80+ GULD CPU-Kylare: Zalman CNPS-9900 MAX Lagring: SSD Force Series 60GB, 2TB ECO Green, 640GB WD Black, 1TB Lacie Extern/Portabel,
Halfheart är inte uppkopplad
2012-08-12, 00:16   #3

zeridox

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Halfheart Visa inlägg
Det är troligtvis du som har ställt in mikrofonen fel, har själv aldrig haft problem efter att man ändrat i inställningarna för att de ska passa hårdvaran. Se över ALLA inställningar igen och gör om gör rätt.
Men jag vet inte vad inställningarna ska vara på.
Volymen på mikrofonen är på max och är mikrofon boosten på 0+ db hört micen knappt.
2012-08-12, 11:19   #4

zeridox

Medlem

bump, behöver hjälp med att ställa in mikrofonen.
2012-08-12, 11:31   #5

Thompaam

Medlem

Thompaams avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2012

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Men, OT, har du kollat över allt i ljudpanelen och testat att höja mikrofonen? Är det i tjänster som Skype, TeamSpeak och Ventrilo som micken är låg? Då kan det vara en bra idé att se över inställningarna i de programmen
Thompaam är inte uppkopplad
2012-08-12, 11:31   #6

Atlas Tasume

Medlem

Atlas Tasumes avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: nov 2010

Mikrofon-boost borde stå på någonting mellan +10 till +30.
Atlas Tasume är inte uppkopplad
2012-08-12, 13:35   #7

Nivity

Medlem

Nivitys avatar

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thompaam Visa inlägg
§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Men, OT, har du kollat över allt i ljudpanelen och testat att höja mikrofonen? Är det i tjänster som Skype, TeamSpeak och Ventrilo som micken är låg? Då kan det vara en bra idé att se över inställningarna i de programmen
Inte heller tillåtet att quota ur reglerna om man inte är mod

Ot I guess: inget fel på moderkortet, något annat måste vara fel, micen fungerar förvånantsvärt bra med onboard ljud för mig iaf, brusreduceringen osv fungerar bättre än många dedikerade.
Då jag ofta kör högtalare på skype så hör dom andra inte sig själva oftast tack vare dom reduceringarna.

Använder själva ingen boost, kör mic på 100% utan boost, boost förstör allt.
2012-08-12, 14:57   #8

zeridox

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thompaam Visa inlägg
§ 4
Bumpning

Ops visst einte om den regeln. Tänkte att en bump nån gång ibland är bättre än att bara ordbajsa om ingenting för att förnya.
Vet inte allt står på max.

Är det verkligen så att mic boost måste stå på? Det blir så brusigt då.
2012-08-12, 20:01   #9

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zeridox Visa inlägg
Med integrerade kort är det inte ovanligt tyvär.

Impedansen på microfonen i PC-360 är för hög för en del moderkort. (Det vill säga, den ger inte ut tillräkligt med effekt - en förstärkare behövs)

Jag bytte till ett dedikerat ljudkort från ett annat bygge för att bli av med problemet (samma Headset och Moderkort), och låter högtalarna vara inkopplad till moderkortet i stället. Kan nu köra hög volym (ingen boost) utan brus eller distortion.

Senast redigerad av eXale 2012-08-12 klockan 20:09.
eXale är inte uppkopplad
2012-08-12, 23:31   #10

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Citat:
bump, behöver hjälp med att ställa in mikrofonen.
Inlägg vars enda syfte är att flytta upp tråden i forumet inte är tillåtna. (Även kallat bumpning, §4 i våra regler http://www.sweclockers.com/forum/regler)

Tänk på det i framtiden då tråden kan bli låst.

Citat:
Ops visst einte om den regeln. Tänkte att en bump nån gång ibland är bättre än att bara ordbajsa om ingenting för att förnya.
Vet inte allt står på max.

Du kan alltid lägga till information som saknas eller något som du kanske missat att nämna.
Sök jobb