Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ducky Shine 2 - Recension

Ducky SHINE 2

Inledning:

Jag har testat många tangentbord i mina dagar, och har fått chansen att recensera ett Ducky SHINE 2 med upplysta tangenter.
Det finns en hel del olika varianter av mekaniska och membran tangentbord ute i marknaden idag, vissa väljer att försöka sticka ut med makrofunktioner, belysta tangenter, stylade chassin till tangentbordet med mera. Egentligen ser jag det som att tangentbordsmarknaden är uppdelad i två delar, en del där man gör så mycket funktioner och ”häftiga” features som möjligt, den andra delen där man gör så avskalade och robusta tangentbord som möjligt.

Ducky tillhör enligt mig den andra kategorin, de gör alltså robusta och avskalade tangentbord som inte ser ut att vara mycket för världen.

Just detta tangentbord är väl ett av de lite mer "space:ade" tangentborden Ducky har gjort. Det är fortfarande väldigt avskalad design, men det är LED's på varje enskild tangent. Med andra ord kan du få tangentbordet att se ut som ett stopljus om du vill det. Ducky har dock gett dig chansen att få nytta av belysningen på ett helt annat sätt än att det ska vara snyggt, det är faktiskt anvädbart, mer om detta senare.

Men nog om detta, nu tycker jag vi tar oss en djupdykning i hur detta tangentbordet är uppbyggt samt vilka funktioner som finns tillgängliga.

Vill ni ha mer information om mekaniska tangentbord så är det bara att ta sig några minuter och läsa igenom min guide om mekaniska tangentbord. Mekaniska tangentbord - Guide

Tillverkare: Ducky
Modell: Shine 2
Brytare: Svarta (finns även med svarta/bruna/blåa, ska även komma med clears!).
Anslutningar: PS/2 samt USB (NKRO över båda).
Dimentioner: 442x140x41,5mm (LxBxH).
Vikt: 1.4KG

Första intryck

Mitt intryck av Shine 2 var ungefär samma som av G2PRO tangentbordet jag fick hem samma dag, det är kvalité rakt igenom. Men bara för att det känns bra så behöver det inte vara bra, ett bra exempel på detta är Razer blackwidow samt Qpad MK-80/85. Men eftersom detta är ett första intryck så måste jag säga att det kändes riktigt bra när jag packade upp tangentbordet och höll det i handen.

Här ser ni hur tangentbordet ser ut:

Genomgång av tangentbordet

Tangenterna

Som med många andra tangentbord som är bakgrundsbelysta så är det genomskinliga ABS tangenter som gäller på detta tangentbord. Själva metoden Ducky har använt sig av är att göra tangenten genomskinlig, spraya tangenten svart för att sedan använda sig av laser för att få fram bokstäverna rätt.

Denna metod fungerar bra och tangenterna håller bra. Känslan är dock ganska annorlunda då tangenterna är sprayade, de känns mycket lenare och saknar struktur i plasten. Men så är det ju på alla andra tangentbord med bakgrundsbelysning också, sedan varierar kvalitén på lacken ganska mycket och färgen verkar sitta bra på Duckys tangenter.

Närbild på en tangent:

Närbild på baksidan av samma tangent:

Närbild på belysningen av tangenterna:

Stabilisatorerna
Stabilisatorerna på detta tangentbord är modellen Cherry själva tillverkar. Dessa stabilisatorer är av egen erfarenhet mycket robusta, de har inte gått sönder trots att jag misshandlat en del sådana stabilisatorer ganska mycket.
Stabilisatorerna sitter dock inte på plast helt omärka, karaktären på knapparna som har dessa stabilisatorer är lite annorlunda, vissa kallar de svampiga, personligen tycker jag inte att så är fallet. Men det alla kommer märka av är att tangenterna med dessa stabilisatorer är tystare än tangenterna utan, detta har med konstruktionen av stabilisatorn att göra och är ingenting jag kommer gå in djupare på.
Stabilisatorerna ser ut på följande sätt:
Just denna bild är på space tangenten, värt att notera är att space har en Grå Cherry MX switch, alltså trögare än de svarta.

Själva tangentbordet

Framsidan:
Här finns det egentligen inte så mycket att säga, tangentbordet har ni redan sett, så ni vet hur det ser ut. Det är byggt på ett minimaliskt sätt och det är verkligen ett tight bygge med en kant på mindre än 1cm utanför själva knappsatsen.
Det är välbyggt, som jag sa tidigare vid mitt första intryck, jag hittar inga direkta svaga punkter där tangentbordet sviktar eller liknande.

Baksidan:
Här finns det inte heller mycket att orda om, det sitter två fötter, en kontakt för USB samt kabelkanaler på baksidan. Allt sitter och fungerar som det ska, inga konstigheter.
MEN, det finns även 4 dip switchar på baksidan, med dessa kan man aktivera samt avaktivera vissa funktioner, mer om detta i funktionsbeskrivningen.

Funktioner

Trots att tangentbordet är minimalistiskt så har Ducky tryckt in ett par funktioner som man kan använda sig av genom ett FN lager, samt genom DIP Switcharna som sitter på baksidan.

De mediafunktioner man kommer åt via FN lagret följande: höja, sänka, stänga av volymen via F1-3. Du kan starta/pausa musik/film via F4, stoppa musik/film via F5 samt backa eller gå till nästa låt via F6 och F7.

Nu till det roliga, LED konfigurationen. Här finns det en hel del saker man kan göra, och det bästa med allt är att tangentbordet har ett eget minne, så du slipper handskas med mjukvara för att få igång alla funktioner.
Det första man kan göra via FN + F10 knappen är att växla mellan alla olika lägen på LEDsen. De lägen som finns är följande: Alla tangenter belysta, 60% av tangenterna belysta, pilserande ljus på alla tangenter, samt en riktigt häftig (men ack så onödig) funktion, nämligen att tangenten du trycker på lyses upp när du aktiverar den, denna funktion är riktigt rolig att leka med, men jag ser ingen nytta med den mer än så.

Flr att höja/sänka styrkan på belysningen så trycker man FN + F11/F12.

Nu till det unika, genom att trycka på FN + F8/F9 så kommer du åt dina egna profiler som du kan programera hur du vill, det fungerar som så att man trycker på FN + PrtSc/Pause knappen för att starta programeringen av läge 1/2 för att sedan trycka på de knappar man vill ska lysa, när man gjort detta och anser sig klar trycker man bara på PrtSc/Pause för att avsluta inspelningsläget. När du har gjort detta har du programerat belysningen precis som du själv vill ha den och detta ser jag som en STOR fördel, detta är faktiskt den enda anledningen till att jag själv skulle kunna tänka mig att använda ett tangentbord med belysning.
Här kommer lite exempel på hur jag själv gjort med de lägen som finns:

Mitt egna gamingläge:

Mitt egna "skrivaläge":

Nu till DIP Switcharna på baksidan. Det finns fyra stycken switchar på baksidan av tangentbordet. Det man kan göra med dessa är följande:

Switch 1: Skifta CTRL och Caps lock knapparna.
Switch 2: Skifta vänster ALT och WIN knapparna.
Switch 3: Lås windows knappen PÅ/AV.
Switch 4: NKRO via USB PÅ/AV.

Personligen spelar dessa funktioner mig ingen roll, men jag vet många andra som vill ha detta och ser det som ett stort plus att Ducky valt att lägga till dessa funktioner på Shine 2 tangentbordet.

Värt att notera är att du inte kan använda tangentbordet via PS/2 kontakten om du satt på NKRO via USB. Har du NKRO via USB avslaget så får du ut 6KRO via USB samt NKRO via PS/2 kontakten. Denna funktion är bra för de som använder sig av OSX, då de flesta tangentbord med NKRO över USB inte fungerar som de ska i OSX, nu är detta inget problem längre eftersom man kan skifta lägen.

Det finns även extraknappar ovanför numpaden för kalkylator, den här datorn, mail samt en knapp för webläsare.

Slutsats

Detta är det tredje tangentbord med bakgrundsbelysning jag testat, har tidigare testat Razer Blackwidow samt Qpad MK-80. Detta tangentbord är i en klass för sig i jämförelse med ovan nämda tangentbord, Ducky har verkligen lyckats att göra ytterligar ett tangentbord av toppklass, vilket gör mig imponerad, de verkar verkligen inte tulla på kvalitén på sina tangentbord, oavsett modell.

Sen att de valt att lägga till fler funktioner än jag sett på tangentbord tidigare gör inte saken sämre. Det är faktiskt första gången jag kan se mig dra nytta av LED belysningen eftersom man kan programera vilka tangenter som ska lysa och inte, detta drar man stor nytta av speciellt i spel där det kan vara speciella tangenter som ska användas mitt på tangentbordet, har du då den speciella tangenten upplyst så kommer du hitta den på tangentbordet mycket snabbare.

Belysningen är bekväm vid lägsta läget, man märker knappt av den, vilket jag ser som en fördel. Men vill man så kan man dra upp belysningen högt.

Stabilisatorerna sitter där de ska, som de ska, och är robusta. PCBn är väldigt vällödd.
Ja, vad ska man säga, detta tangentbord är över mina förväntningar. Helt enkelt toppklass.

Fördelar:
Robust.
Riktigt bra extrafunktioner.
Programerbar LED belsysning.

Nackdelar:
Inget handledstöd. Värt att notera är att Ducky säljer sina egna handledsstöd separat.
Aningen kort USB kabel.

[I]Mer information om var man kan köpa detta tangentbord finns på prisjakt:
Ducky Shine 2
[/I]

EDIT!
BONUSBILDER!!!

Plocka isär tangentbordet igen och tog lite kort denna gång, så här får ni lite PCB bilder mm.

Tangentbordet utan överdelen av chassit:

Lite PCB, de har gjort ett bra jobb med den måste jag säga:

Space tangenten är ju tråkig att ha som MX gray, så bytte den och LEDen till MX Black med grön LED så man ser att någon varit där och pillat:

Grön LED på space:

Permalänk
Medlem

Otroligt bra recension, precis som alla andra från dig!

Detta tbordet har stor potential att stå på mitt skrivbord! Nu är det bara ett TKL på detta som saknas. (?)
Finns det att köpa bra tangentset för backlightade tangentbord med hållbarhet och struktur?

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk

Ännu en bra recension! Det enda som jag kan kännas fattas på detta tangentbordet för det ska få full pott är en variant med tenkeyless och PBT tangenter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Skrev i en annan tråd att jag skaffade MK-85 pga macrofunktionen men som visade sig vara helt värdelös så detta kanske blir en ersättare.
Någonting känns inte bra med Qpaden men kan inte sätta fingret på det (pun intended).

Någon som vet en bra mjukvarulösning för att skapa macron? Mest inom spel.

Förövrigt, trevlig läsning!

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, och speciellt kul att höra att du kollade insidan och lödningarna, det var det enda som man hade frågetecken om.

Men du glömde nämna några saker i review'n

* Extra knapparna som man brukar avsky, är bra placerade och ganska andvändbara.

* USB kabeln kommer nog behövas bytas för en del då den kan vara i det kortaste laget.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack så mycket allesammans!

Tänkte informera att jag precis fick reda på att det kommer komma Shine 2 med Clears, och det tangentbordet bör finnas tillgängligt redan nästa vecka, man kan välja mellan lila och vita LED's till det.

Och Choppern, du har rätt om kabeln, tänkte inte på det då jag har en egen kabel som jag använt mig av.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tack så mycket allesammans!

Tänkte informera att jag precis fick reda på att det kommer komma Shine 2 med Clears, och det tangentbordet bör finnas tillgängligt redan nästa vecka, man kan välja mellan lila och vita LED's till det.

Och Choppern, du har rätt om kabeln, tänkte inte på det då jag har en egen kabel som jag använt mig av.

Trevligt med en recension, välskriven, mycket ingående och informativ, en njutning att läsa

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Clears med vita leds *.*

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar i recensionen är en länk till produkten. Annars mycket bra läsning!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tack Huttala, bra review!
.. håller med om allt du skriver, ett riktigt riktigt bra t-bord.
Mitt exemplar tappar lite gummifäste i högerkanten mot skrivbordet om jag höjer upp i bakkanten. Har du det problemet också?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lacrits:

Tack Huttala, bra review!
.. håller med om allt du skriver, ett riktigt riktigt bra t-bord.
Mitt exemplar tappar lite gummifäste i högerkanten mot skrivbordet om jag höjer upp i bakkanten. Har du det problemet också?

Har inte märkt av något sånt, men ska dubbelkolla det när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, har själv ett Shine (1) och håller med om allt du tar upp. Det är ett riktigt robust tangentbord, man skulle kunna göra en hel del skada mot någon med det

Skrivet av lacrits:

Tack Huttala, bra review!
.. håller med om allt du skriver, ett riktigt riktigt bra t-bord.
Mitt exemplar tappar lite gummifäste i högerkanten mot skrivbordet om jag höjer upp i bakkanten. Har du det problemet också?

Det här är något jag märkt med, men på vänster sida. Men tangentbordet är så pass tungt att det inte är något som påverkar mig.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig recension, kan bara hålla med i allt du säger. Köpte själv ett Ducky Shine 2 för ett par veckor sedan, och vilket tangentbord.
Det är värt pengarna. Helt underbart att både skriva och spela på!

Permalänk
Medlem

Tråkiga är att Ducky inte kommer göra något PBT set till Shine serien.

Vet i och för sig inte ens om det är möjligt då jag inte sett det någonstans. Men man tycker ju att det borde kunna gå att göra doubleshots med en transpent insida. Även WASD meddelade att de inte kommer att ha några PBT...

Den goda nyheten med det här är att man får en utmärkt ursälkt att skaffa ett till keyboard

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

Tråkiga är att Ducky inte kommer göra något PBT set till Shine serien.

Vet i och för sig inte ens om det är möjligt då jag inte sett det någonstans. Men man tycker ju att det borde kunna gå att göra doubleshots med en transpent insida. Även WASD meddelade att de inte kommer att ha några PBT...

Den goda nyheten med det här är att man får en utmärkt ursälkt att skaffa ett till keyboard

Har inte direkt koll på det där, men jag tror inte man får PBT plast genomskinlig och det är där problemet sitter. Men å andra sidan så spelar det ju mindre roll eftersom man målar tangenterna och sedan lasrar fram texten, så då kommer man ju ändå bara känna ytan på lacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har inte direkt koll på det där, men jag tror inte man får PBT plast genomskinlig och det är där problemet sitter. Men å andra sidan så spelar det ju mindre roll eftersom man målar tangenterna och sedan lasrar fram texten, så då kommer man ju ändå bara känna ytan på lacken.

Tja jag vet inte, det borde gå.

"Polybutylene terephthalate (PBT) - TECADUR PBT - is a semi-crystalline thermoplastic of the polyester family, which crystallizes very slowly and is therefore available in an amorphous-transparent or crystalline-opaque condition, depending on the processing method.
PBT is particularly characterized by its high strength, rigidity and thermal deformation resistance, as well as its very high dimensional stability and low tendency to creep. Furthermore, PBT, like all polyesters, has very good frictional and wearing properties. Compared to PET, PBT has a better impact strength - particularly at low temperatures."

De borde ju kunna kringgå det där med målning genom att göra en doubleshot med transparent insida och färgad utsida och sen istället gravera in tecken genom det yttersta lagret. Förmodligen är det så at processen blir så dyr att de inte anser att det blir tillräckligt många som är beredda att betala för det. :/

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevlig läsning! Måste få ställa en fråga till skribenten som verkar väldigt insatt i ämnet; finns det några mekaniska tangentbord som låter max som rubberdomes? Det låter kanske som en dum fråga med tanke på namnet - mekaniska, men mitt Dinovo Edge börjar snart ge med sig och en efterträdare måste snart göra entré. Jag är tvåbarnsfar och datorn står placerad i vardagsrummet, lagom för att väcka hela huset om man kör igång med ett tangentbord som låter mycket.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Segas:

Mycket trevlig läsning! Måste få ställa en fråga till skribenten som verkar väldigt insatt i ämnet; finns det några mekaniska tangentbord som låter max som rubberdomes? Det låter kanske som en dum fråga med tanke på namnet - mekaniska, men mitt Dinovo Edge börjar snart ge med sig och en efterträdare måste snart göra entré. Jag är tvåbarnsfar och datorn står placerad i vardagsrummet, lagom för att väcka hela huset om man kör igång med ett tangentbord som låter mycket.

Det jag rekommenderar är ett tangentbord med röda switchar plus ett par o-ringar från wasdkeyboards.com (de röda). Då kommer tangentbordet låta ungefär som ett rubberdome, och ingenting om du är lätt på fingrarna, vilket man kan vara med mekaniska tangentbord eftersom switcharna aktiveras vid haalva vägen ner. Med andra ord behöver du inte bottna tangenterna för att aktivera dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Det jag rekommenderar är ett tangentbord med röda switchar plus ett par o-ringar från wasdkeyboards.com (de röda). Då kommer tangentbordet låta ungefär som ett rubberdome, och ingenting om du är lätt på fingrarna, vilket man kan vara med mekaniska tangentbord eftersom switcharna aktiveras vid haalva vägen ner. Med andra ord behöver du inte bottna tangenterna för att aktivera dem.

Tack för ditt svar! Ska kolla upp vad de där "o-ringar" är.

Edit: Fanns to.m en video på deras sida....perfekt!

Permalänk

Trevlig recension!

Nu kan man säkert läsa om detta i din guide, men är clears mycket trögare än bruna? Jag gillar den taktila feedbacken som blåa ger men dom låter alldeles för mycket. Är clears som blåa fast utan klick ljudet eller?

För övrigt hade drömtangentbordet varit ett Ducky Shine 2 i en tenkeyless version. Myspys!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Nice farsan

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ducky SHINE 2

Inledning:
...
Vill ni ha mer information om mekaniska tangentbord så är det bara att ta sig några minuter och läsa igenom min guide om mekaniska tangentbord. Mekaniska tangentbord - Guide

Får väl ta och läsa den, fast att säga "några minuter" är VÄLDIGT missledande

Ska läsa din recension nu, återkommer antagligen (ifall jag nu inte glömmer) med feedback!

EDIT: Väldigt trevlig recension! Jag ser fram emot att läsa din "ett par minuter långa" guide kring mekaniska tangentbord. Bara en fråga, jag har funderat på att köpa ett Ducky Shine med Cherry MX Brown switchar och vit bakgrundsbelysning. Vad är det för skillnad mellan "Shine" och "Shine 2"? Inte heller verkar det finnas ett "Shine 2" med bruna switchar och vit bakgrundsbelysning...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Får väl ta och läsa den, fast att säga "några minuter" är VÄLDIGT missledande

Ska läsa din recension nu, återkommer antagligen (ifall jag nu inte glömmer) med feedback!

EDIT: Väldigt trevlig recension! Jag ser fram emot att läsa din "ett par minuter långa" guide kring mekaniska tangentbord. Bara en fråga, jag har funderat på att köpa ett Ducky Shine med Cherry MX Brown switchar och vit bakgrundsbelysning. Vad är det för skillnad mellan "Shine" och "Shine 2"? Inte heller verkar det finnas ett "Shine 2" med bruna switchar och vit bakgrundsbelysning...

Inte så jättestor skillnad, den största skillnaden är att ledbelysningen är bättre på shine 2, annars så är det nästan inget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Recension Ducky SHINE 2

Bra recension

Är det modellen med guldbelysning?

Du kanske vet vad skillnaden är mellan Ducky shine och shine 2?
Hittar ingen bra jämförelse mellan dem.
Gillade den vita belysningen på Logitech Illuminated och Shine 2 verkar inte ha vitt med röda brytare.

Permalänk

Fick hem mitt Ducky Shine II idag. Köpte ett med MX Browns och röda LED's. Känns riktigt bra, gillar de bruna brytarna. Dock är Duckys eget handlovsstöd som jag köpte lite högt i framkant, eller så är de bara jag som är ovant med ett lite högre handlovsstöd. Sen är tangentbordet mycket snyggare utan stödet även om man verkligen behöver ett stöd för tangentbordet är väldigt högt. Oavsett vad så är jag nöjd även fastän jag fått punga ut över 1700 kronor för både tangentbord + stödet.

Skiillnaden mellan 1an och 2an verkar vara att belysningen går att justera i fler lägen på 2an, något som är riktigt nice. Precis som huttala nämner är de faktiskt användbart att programmera in vilka knappar man vill ska lysa.
För övrigt så har 2an stöd för NKRO över USB. Den kommer även ihåg din inställning gällande belysningen, vilket gör att den inte "resettas" varje gång du startar om datorn (vilket var lite störande med 1an).

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Fick hem mitt Ducky Shine II idag. Köpte ett med MX Browns och röda LED's. Känns riktigt bra, gillar de bruna brytarna. Dock är Duckys eget handlovsstöd som jag köpte lite högt i framkant, eller så är de bara jag som är ovant med ett lite högre handlovsstöd. Sen är tangentbordet mycket snyggare utan stödet även om man verkligen behöver ett stöd för tangentbordet är väldigt högt. Oavsett vad så är jag nöjd även fastän jag fått punga ut över 1700 kronor för både tangentbord + stödet.

Skiillnaden mellan 1an och 2an verkar vara att belysningen går att justera i fler lägen på 2an, något som är riktigt nice. Precis som huttala nämner är de faktiskt användbart att programmera in vilka knappar man vill ska lysa.
För övrigt så har 2an stöd för NKRO över USB. Den kommer även ihåg din inställning gällande belysningen, vilket gör att den inte "resettas" varje gång du startar om datorn (vilket var lite störande med 1an).

Dock så finns det bara röd och grön bakgrundsbelysning för Shine2 med MX Brown... Har dock inte riktigt bestämt mig för vilka brytare jag vill ha...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har editerat första inlägget med lite bonusbilder. Kände att jag ville byta ut MX Gray switchen på space till en svart switch istället, så gjorde det och bytte LED samtidigt.

Fick även lite bilder på PCBn denna gång, så ni ser att det är toppklass på den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har editerat första inlägget med lite bonusbilder. Kände att jag ville byta ut MX Gray switchen på space till en svart switch istället, så gjorde det och bytte LED samtidigt.

Fick även lite bilder på PCBn denna gång, så ni ser att det är toppklass på den också.

Är det något speciellt man ska tänka på när man tar loss space-tangenten?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Det fick bli en Ducky SHINE2 MX Black Gold led.

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Dock så finns det bara röd och grön bakgrundsbelysning för Shine2 med MX Brown... Har dock inte riktigt bestämt mig för vilka brytare jag vill ha...

Jo, det är lite surt. Hade det funnits med vita LED's hade jag antagligen tagit dom också. Men det fick bli röda.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |