Permalänk

Tangentbord till FPS

dags att köpa nytt tangentbord då a'et på min lycosa börjar dö.
spelar mest FPS även om jag spelar alla typer av spel... förutom möjligtvis point and clicks, men det behöver man inte tangentbord till så jag antar att det inte är relevant.

kollar för närvarande på Corsair Vengeance K90 men jag har hört lite mixat om den för fps gaming. inte heller helt säker på om red cherrys passar mig då mitt nuvarande tangentbord inte är mekaniskt. hittade dock en sida som säljer cherrys och tänkte att man kan väll i värsta fall byta ut dom (assuming you can, infact, replace the cherrys on the k90)

nån som äger k90n här och spelar FPS med den? eller kanske nån som kan tipsa om ett bra
all-around-med-focus-på-FPS tangentbord (antar att det är det jag är ute efter)?

måste kunna trycka ner mer än 4 knappar samtidigt då jag spelar mycket tribes ascend och då ofta håller ner skift, w, a/d, space och kanske då behöver kasta en granat etc.
lysande knappar är giga+

Permalänk
Medlem

Ducky Shine serien är ganska okej, finns med lite olika typer av cherrys samt färger på tangent-leds

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

köpte ett steelseries 6g v2 idag med svarta brytare och det är otroligt skönt att spela black ops med, (det ända spelet jag har spelat än så länge) så det rekkomenderar jag dock lyser det inte.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk

vad menas med ganska okej då? låter som ett snällt "helt värdelös"

Permalänk
Medlem

Ett tenkeyless med röda switchar passar FPS bra enligt mig. Men nya från CM Storm kan ju vara något.
http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfiretk/

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

köpte ett steelseries 6g v2 idag med svarta brytare och det är otroligt skönt att spela black ops med, (det ända spelet jag har spelat än så länge) så det rekkomenderar jag dock lyser det inte.

hur är det att skriva med då? hört att man blir trött i fingrarna av svarta? (spenderar förmodligen större delen av dan vid datorn då jag även gör skolarbetet där, glömde nämna det)
krävs tydligen 60-80g för att trycka ner knapparna men jag vet inte riktigt hur mycket det är då jag inte vet hur mycket g kraft det tar att trycka ner en lycosa knapp. (är det inte ca 40g tryck vid en bilkrock och 80vid en rymd raket uppskjutning btw, eller blandar jag ihop nått/kommer ihåg fel)

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Ett tenkeyless med röda switchar passar FPS bra enligt mig. Men nya från CM Storm kan ju vara något.
http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfiretk/

CM storm såg ju lite spänande ut, nån som har den och kan säga hur den känns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

CM storm såg ju lite spänande ut, nån som har den och kan säga hur den känns?

Den är för ny. Du hittar nyheten på framsidan av sweclockers. http://www.sweclockers.com/nyhet/16162-cm-storm-tillkannager-...
Men de tidigare modellerna är det många som har.
De räknas väl inte till samma kvalitet som Ducky och Filco kanske.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

hur är det att skriva med då? hört att man blir trött i fingrarna av svarta? (spenderar förmodligen större delen av dan vid datorn då jag även gör skolarbetet där, glömde nämna det)
krävs tydligen 60-80g för att trycka ner knapparna men jag vet inte riktigt hur mycket det är då jag inte vet hur mycket g kraft det tar att trycka ner en lycosa knapp. (är det inte ca 40g tryck vid en bilkrock och 80vid en rymd raket uppskjutning btw, eller blandar jag ihop nått/kommer ihåg fel)

har inte skrivit så mycket än men jag tror mest det är en vanesak, jag tycker det är skitskönt o skriva på men kanske kan bli lite tröttsamt efter ett tags skrivande.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Priset är lite att ta i samt att jag är lite emot de färger som finns på bakgrundsbelysningen på mina favorit MX brytare, tangentbord är dessutom väldigt individuella. Något jag tycker fungerar bra kanske du tycker är dåligt. Brytare är just en sådan sak. Vita är de jag gillar, medans många gillar de lätta Röda mer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Den är för ny. Du hittar nyheten på framsidan av sweclockers. http://www.sweclockers.com/nyhet/16162-cm-storm-tillkannager-...
Men de tidigare modellerna är det många som har.
De räknas väl inte till samma kvalitet som Ducky och Filco kanske.

märkte precis att den är ganska liten och har inte pilar, delete, insert etc. vilket är ett minus då jag använder pilar i platformers med digitala kontroller. använder även pilar för att styra kameran i tex starcraft 2 (forever bronze )

Skrivet av Dannekkk:

har inte skrivit så mycket än men jag tror mest det är en vanesak, jag tycker det är skitskönt o skriva på men kanske kan bli lite tröttsamt efter ett tags skrivande.

okej, hur tungt är det att hålla in en knapp då? har skiing bundet till shift på tribes ascend och den håller man ju in typ hela tiden (iaf som pathfinder)

Skrivet av Ctrl:

Priset är lite att ta i samt att jag är lite emot de färger som finns på bakgrundsbelysningen på mina favorit MX brytare, tangentbord är dessutom väldigt individuella. Något jag tycker fungerar bra kanske du tycker är dåligt. Brytare är just en sådan sak. Vita är de jag gillar, medans många gillar de lätta Röda mer.

aye, men om majoriteten av fps spelare gillar svarta(?) så är det ju ganska stor chans att jag också gillar svarta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du undrar över Shine 2 så finns det en recension om det som jag skrivit:
#12850313

Annars så är Quickfire RAPID ett riktigt bra tangentbord om du vill ha ett lite billigare tangentbord.

Sedan finns även Ducky G2PRO som är min favorit just nu, det är nog det bästa tangentbord du kan få tag på idag, om man ska se till kvalité på grejerna.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1157684-d...

Jag skulle rekommendera röda eller bruna om du ska spela mycket FPS, tror nog röda är att föredra framför bruna också, men det är ju en smaksak.

Och sen för att svara på din fråga om K90 så fungerar det hur bra som helst att spela FPS med det eftersom det har röda brytare. Det folk stör sig på med det tangentbordet är att vissa switchar (F1-12, macroknapparna, delete och knapparna runt delete) är membran switchar istället för mekaniska.

Tangentbord du ska hålla dig borta ifrån är Tesoro, Qpad samt Razer Blackwidow. Alla dessa tangentbord är gjorda av samma OEM, och denna OEM gör billig skit rakt ut sagt, sämre lödda PCBer får man leta länge efter.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Om du undrar över Shine 2 så finns det en recension om det som jag skrivit:
#12850313

Annars så är Quickfire RAPID ett riktigt bra tangentbord om du vill ha ett lite billigare tangentbord.

Sedan finns även Ducky G2PRO som är min favorit just nu, det är nog det bästa tangentbord du kan få tag på idag, om man ska se till kvalité på grejerna.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1157684-d...

Jag skulle rekommendera röda eller bruna om du ska spela mycket FPS, tror nog röda är att föredra framför bruna också, men det är ju en smaksak.

Och sen för att svara på din fråga om K90 så fungerar det hur bra som helst att spela FPS med det eftersom det har röda brytare. Det folk stör sig på med det tangentbordet är att vissa switchar (F1-12, macroknapparna, delete och knapparna runt delete) är membran switchar istället för mekaniska.

Tangentbord du ska hålla dig borta ifrån är Tesoro, Qpad samt Razer Blackwidow. Alla dessa tangentbord är gjorda av samma OEM, och denna OEM gör billig skit rakt ut sagt, sämre lödda PCBer får man leta länge efter.

okej, tror det blir k90n då. kommer förmodligen inte byta några knappar på tangentbordet och man använder ändå inte dom knapparna särkilt mycket.
du råkar inte veta om man kan byta ut switcharna på den ifall det skulle vara så att jag inte gillar röda?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MrShootHappy:

okej, tror det blir k90n då. kommer förmodligen inte byta några knappar på tangentbordet och man använder ändå inte dom knapparna särkilt mycket.
du råkar inte veta om man kan byta ut switcharna på den ifall det skulle vara så att jag inte gillar röda?

Det är ganska enkelt att plocka loss underdelen på det tangentbordet för att komma åt switcharna. Men sen sitter det ju LEDs i på varje switch som måste loss också, och där kommer du nästan garanterat förstöra några leds när du håller på. Plus att det tar dryga 40 timmar om du inte är riktigt duktig på att löda, och har riktigt bra grejer för att få bort lödtennet, en vanlig lödsug dög inte speciellt bra till LEDsen.

Vill du se mer om hur man byter switchar och hur det kan se ut så kan du ju kolla mitt "MK80 Done my way" galleri.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Tesoro Durandal Ultimate G1NL och är hur nöjd som helst. Det var en kompis som tipsade mig om att det var ett bra prisvärt mekaniskt tangentbord och sedan så kollade jag sweclockers test på det och såg att det hade fått väldigt bra betyg.

Jag har röda brytare på och eftersom detta är mitt första mekaniska tangentbord så är det förstås en himla skillnader jämför med mitt microsoft membran. Men kan säga att det är otroligt snyggt och man kan välja vilken färg man ska ha som bakgrundsbelysning. USB och ljud ports utgångarna är riktigt smidiga att ha om man ska koppla in headset, usb-minne osv. Knapptryckningarna är dock det allra bästa, man klickar så otroligt fort och jag tycker de röda brytarna passar för gaming utmärkt men även för skrivning om man ska skriva snabbt.

http://www.tesorotec.com/gaming-keyboard/tesoro-durandal-ulti...

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det är ganska enkelt att plocka loss underdelen på det tangentbordet för att komma åt switcharna. Men sen sitter det ju LEDs i på varje switch som måste loss också, och där kommer du nästan garanterat förstöra några leds när du håller på. Plus att det tar dryga 40 timmar om du inte är riktigt duktig på att löda, och har riktigt bra grejer för att få bort lödtennet, en vanlig lödsug dög inte speciellt bra till LEDsen.

Vill du se mer om hur man byter switchar och hur det kan se ut så kan du ju kolla mitt "MK80 Done my way" galleri.

tror nog jag tar och håller mig borta från lödande =P

Skrivet av lundabo:

Jag beställde ett Tesoro Durandal Ultimate G1NL och är hur nöjd som helst. Det var en kompis som tipsade mig om att det var ett bra prisvärt mekaniskt tangentbord och sedan så kollade jag sweclockers test på det och såg att det hade fått väldigt bra betyg.

Jag har röda brytare på och eftersom detta är mitt första mekaniska tangentbord så är det förstås en himla skillnader jämför med mitt microsoft membran. Men kan säga att det är otroligt snyggt och man kan välja vilken färg man ska ha som bakgrundsbelysning. USB och ljud ports utgångarna är riktigt smidiga att ha om man ska koppla in headset, usb-minne osv. Knapptryckningarna är dock det allra bästa, man klickar så otroligt fort och jag tycker de röda brytarna passar för gaming utmärkt men även för skrivning om man ska skriva snabbt.

http://www.tesorotec.com/gaming-keyboard/tesoro-durandal-ulti...

tack för tipset men jag har redan köpt k90n och väntar på att den ska komma

btw: kan man stänga tråden på nått sätt eller ska man bara låta den vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShootHappy:

hur är det att skriva med då? hört att man blir trött i fingrarna av svarta? (spenderar förmodligen större delen av dan vid datorn då jag även gör skolarbetet där, glömde nämna det)
krävs tydligen 60-80g för att trycka ner knapparna men jag vet inte riktigt hur mycket det är då jag inte vet hur mycket g kraft det tar att trycka ner en lycosa knapp. (är det inte ca 40g tryck vid en bilkrock och 80vid en rymd raket uppskjutning btw, eller blandar jag ihop nått/kommer ihåg fel)

Du blandar ihop termerna (du behöver 60-80gram tryckkraft, väldigt lite)har cherry Mx-röda brytare just nu och tycker att dessa är sköna i spel (mycket bf3), dock inte så sköna att skriva på. Hade dome brytare innan och Mx:en är mycket lättare att trycka ner.

EDIT: detta tangentbordet är det jag har http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingtangentbord/gigabyte-osmiumgamingkeyboard/176515.5628/ mycket trevligt tycker jag

Permalänk
Medlem

Varför köpte du inte K60 istället för K90 om du ska ha det till fps?
Tycker det är helt underbart att spela bf3 med. Inte det bästa att skriva på eftersom det bara är ett litet handledsstöd till vänsterhanden men man kan inte få allt
Använder datorn till 95% att spela bf3 med så mig stör det inte..

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB