Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-01-29, 05:12   #1

Juugz

Avstängd

Registrerad: sep 2012

Mouse Acceleration som in i helvete!

Hej!

Efter att ha spelat World of Warcraft i några månader så beslutade jag mig för att det inte var min grej och så blev det att ta sig tillbaka till FPS spel.

MEN
Jag har den galnaste mouse accelerationen någonsin! Jag får helt galna värden i MouseMovementRecorder. Är det bara jag eller är något galet fel här?
Jag får även värden som -35 ibland.

Jag har provat alla sorters åtgärder för att få en 1.1 ratio men det går inte. MarkC' fix funkar inte heller.

Dator musen som jag använder är: Steelseries Sensei tillsammans med 9HD musmattan.

Any ideas?

Senast redigerad av Juugz 2013-01-29 klockan 15:02.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 05:28   #2

Thingy

Medlem

Plats: Enköping

Registrerad: mar 2011

Jag vet att min förra steelseries inte gillade glatta musmattor, blev otroligt mycket bättre och jämnare mushastighet när jag bytte.
Thingy är inte uppkopplad
2013-01-29, 05:29   #3

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thingy Visa inlägg
Jag vet att min förra steelseries inte gillade glatta musmattor, blev otroligt mycket bättre och jämnare mushastighet när jag bytte.
Har för mig att Steelseries själva rekommenderade att använda 9HD tillsammans med Sensei. Borde inte ge mig så mycket problem som det gör.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 05:32   #4

matte56

Medlem

matte56s avatar

Plats: Någonstans

Registrerad: okt 2003

Jag hade en kinzu och för att den skulle vara användbar så var jag tvungen att använda rinput(googla) till Counter-Strike t.e.x.
2013-01-29, 05:33   #5

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av matte56 Visa inlägg
Jag hade en kinzu och för att den skulle vara användbar så var jag tvungen att använda rinput(googla) till Counter-Strike t.e.x.
Fan vad drygt... Om det inte går att fixa på något sätt så blir det väl att köpa en DeathAdder.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 05:55   #6

BergHa

Medlem

Plats: kalix

Registrerad: nov 2005

Steelseries Sensei - Avago ADNS-A9500, den har inbyggd mouseacc.
Inte mycket man kan göra.

http://www.esreality.com/index.php?a=post&id=2024663
http://www.esreality.com/wiki/Hardware:Mice_Sensors
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Qpad 5k, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
BergHa är uppkopplad nu
2013-01-29, 05:59   #7

matte56

Medlem

matte56s avatar

Plats: Någonstans

Registrerad: okt 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BergHa Visa inlägg
Steelseries Sensei - Avago ADNS-A9500, den har inbyggd mouseacc.
Inte mycket man kan göra.

http://www.esreality.com/index.php?a=post&id=2024663
http://www.esreality.com/wiki/Hardware:Mice_Sensors
Läst att vissa av deras möss har det ja. Ganska absurt val om du frågar mig eftersom att man 9.9/10 gånger vill ha bort musacc.
2013-01-29, 06:09   #8

Juugz

Avstängd

Vad tycker ni om denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...hadder_respawn? Eller har respawn versionen kända acceleration problem också? Jag hade en äldre version av DeathAddern förut och den fungerade perfekt.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 06:13   #9

Cruentusa

Medlem

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Juugz Visa inlägg
Vad tycker ni om denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...hadder_respawn? Eller har respawn versionen kända acceleration problem också? Jag hade en äldre version av DeathAddern förut och den fungerade perfekt.
Du vill ha 2013 versionen, förutom orginalet och 2013 har alla Deathadders acceleration.
Cruentusa är uppkopplad nu
2013-01-29, 06:14   #10

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cruentusa Visa inlägg
Du vill ha 2013 versionen, förutom orginalet och 2013 har alla Deathadders acceleration.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._gaming_mouse/ kommer inte att ha några accelerations problem alls?

Det är bara så himla drygt att inte kunna vet hur ens jävla sikte ska åka när man aimar. Går ju fan inte att spela såhär. Gör allt för att få bort detta helvete.

Edit:

Det där är ju helt fantastiskt!

Senast redigerad av Juugz 2013-01-29 klockan 06:20.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 07:38   #11

JesperT

Medlem

JesperTs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2006

Jo, den nya Deathadder 2013 ska vara riktigt bra. Ska själv köpa en snart när de blir mer tillgängliga.
Dock torde inte problemen med sensei vara så enorma.
Det låter som att du kan sådant här, så du har antagligen redan bockat ur all form av musaccelleration i drivrutinerna och avbockat "förbättra pekarens precision" i Windows ?

Är accelerationen störande när du spelar eller är det bara siffrorna i ditt program som ser avvikande ut ?

Citat:
Läst att vissa av deras möss har det ja. Ganska absurt val om du frågar mig eftersom att man 9.9/10 gånger vill ha bort musacc.
Själv kör jag med viss aktiverad musacceleration, men även det är något helt annat. Den oavsiktliga inbyggda musacceleration som finns i vissa möss är inte linjär (dvs linjärt samband mellan mushastighet och hastighetsökning), utan är mer random (ofta som ett sinusliknande samband).
Avsiktlig linjär musacceleration kan vara till hjälp för vissa (som mig), eftersom det går att anpassa sig till och bygga upp ett muskelminne till.
Med den där inbyggda buggiga accelerationen går knappast detta.
JesperT är inte uppkopplad
2013-01-29, 07:49   #12

Yooriitzz

Medlem

Yooriitzzs avatar

Plats: Alingsås

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Juugz Visa inlägg
Fan vad drygt... Om det inte går att fixa på något sätt så blir det väl att köpa en DeathAdder.
MEN NEEEEEEEEEEEJ INTE RAZER!!! Vad är det med folk? Razer har ingen kvalitét.
2013-01-29, 07:58   #13

JesperT

Medlem

JesperTs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yooriitzz Visa inlägg
Sensorn i nya Deathadder 2013 lär vara en av de absolut bästa på marknaden iallafall.
2013-01-29, 07:59   #14

hACmAn

Medlem

hACmAns avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: aug 2007

Tycker det är konstigt. Vem kan spela wow med mouse acelleration. Hur går arena då??? Stänger ni av Enchange ponter precison oberoenda av vilka råttor ni använder. (jag tror att acelleration var ett sätt att reta flk som faktiskt använder datorer och spel)
hACmAn är inte uppkopplad Folding
2013-01-29, 08:05   #15

Dwightschrute

Avstängd

Dwightschrutes avatar

Registrerad: okt 2012

http://donewmouseaccel.blogspot.se/2...ation-fix.html

Funkar för win8, win7, vista, xp osv.
Dwightschrute är inte uppkopplad
2013-01-29, 08:09   #16

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Dum fråga kanske, men har du stängt av mus-acceleration i kontrollpanelen? Inställningen heter "öka pekarprecision".
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1300MHz-OC |CPU: Intel i7-3940XM |Minne: 8GB Kingston DDR3 HyperX @1600MHz |Systemdisk: 750GB, 7200 RPM+32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol #1: N64+expansion pack.
Konsol #2: PS3-Slim 320gb White
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2013-01-29, 08:23   #17

Goffen

Medlem

Goffens avatar

Registrerad: aug 2012

Har själv en sensei, har dock inte använt den på ett tag men kan man inte ställa in mouse acceleration på LCD-Displayen under musen? Kan ha fel dock
Goffen är inte uppkopplad
2013-01-29, 09:28   #18

BergHa

Medlem

Plats: kalix

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ja, tror fan att nästan alla gamingmöss som kom 2011/2012 har mouseacc.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Goffen Visa inlägg
Har själv en sensei, har dock inte använt den på ett tag men kan man inte ställa in mouse acceleration på LCD-Displayen under musen? Kan ha fel dock
Går kanske att ändra mouseacc från programvara, men om sensorn ger mouseacc så gör den det =)
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Qpad 5k, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
BergHa är uppkopplad nu
2013-01-29, 09:30   #19

JesperT

Medlem

JesperTs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hACmAn Visa inlägg
Tycker det är konstigt. Vem kan spela wow med mouse acelleration. Hur går arena då??? Stänger ni av Enchange ponter precison oberoenda av vilka råttor ni använder. (jag tror att acelleration var ett sätt att reta flk som faktiskt använder datorer och spel)
"Enhanched pointer precision" borde alltid vara avbockad oavsett om man vill köra med acceleration eller inte och oavsett mus.
Det ger bara någon sort ospecifierad musacceleration man inte har någon kontroll över.
Vill man köra med acceleration så bör man aktivera detta antingen i musens mjukvara eller i spelen man kör.

Hur acceleration är i wow vet jag inte, men i vissa FPS spel (som Quake eller Team fortress 2) så kan det faktiskt vara till stor nytta.
Det är lite jobbigare att jobba upp ett "muskelminne" eftersom även hastigheten för musrörelserna blir av betydelse och inte bara sträckan man rör musen, men när man väl fått en känsla för det är vinsten stor.
Problemet som kan uppkomma i spel som Quake eller TF2 när man kör soldat är att man kan inte ha för låg sensitivity om man ska kunna rakethoppa snabbt och bekvämt. Samtidigt får man betydligt svårare för att sikta med bra precision om man har för hög sens.

Genom att aktivera musacceleration kan man kombinera det som är bra med både hög och låg sens. Sätt ner sensen ordentligt och sätt på musaccelerationen så kan man rakethoppa med lätthet genom att röra musen snabbt och samtidigt kan man få väldigt hög precision när man ska precisionsaima och röra musen långsamt.
Det man offrar är som sagt att det är svårare att vänja sig hur långt ens sikte kommer att röra sig när man rör musen en viss sträcka med en viss hastighet.
Inte helt ovanligt bland toppspelare i Quake och även TF2 att köra med detta har jag hört.
2013-01-29, 10:52   #20

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yooriitzz Visa inlägg
Kanske bättre att rekommendera en annan mus som inte har acceleration då.
Ex G400.

Sen ska formen passa på en mus utan acceleration för invidiven.

JimmieSan är uppkopplad nu
2013-01-29, 11:01   #21

hACmAn

Medlem

hACmAns avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JesperT Visa inlägg
"Enhanched pointer precision" borde alltid vara avbockad oavsett om man vill köra med acceleration eller inte och oavsett mus.
Det ger bara någon sort ospecifierad musacceleration man inte har någon kontroll över.
Vill man köra med acceleration så bör man aktivera detta antingen i musens mjukvara eller i spelen man kör.

Hur acceleration är i wow vet jag inte, men i vissa FPS spel (som Quake eller Team fortress 2) så kan det faktiskt vara till stor nytta.
Det är lite jobbigare att jobba upp ett "muskelminne" eftersom även hastigheten för musrörelserna blir av betydelse och inte bara sträckan man rör musen, men när man väl fått en känsla för det är vinsten stor.
Problemet som kan uppkomma i spel som Quake eller TF2 när man kör soldat är att man kan inte ha för låg sensitivity om man ska kunna rakethoppa snabbt och bekvämt. Samtidigt får man betydligt svårare för att sikta med bra precision om man har för hög sens.

Genom att aktivera musacceleration kan man kombinera det som är bra med både hög och låg sens. Sätt ner sensen ordentligt och sätt på musaccelerationen så kan man rakethoppa med lätthet genom att röra musen snabbt och samtidigt kan man få väldigt hög precision när man ska precisionsaima och röra musen långsamt.
Det man offrar är som sagt att det är svårare att vänja sig hur långt ens sikte kommer att röra sig när man rör musen en viss sträcka med en viss hastighet.
Inte helt ovanligt bland toppspelare i Quake och även TF2 att köra med detta har jag hört.
Då spelar vi väldigt olika. För i Quake Quake 2 och Quake 3 så var de det spelen som fick mig att köppa nya mös och aldrig ha mouse acceleration. Smaken är delad men jag har ett muskel minne som de fläst fps seplare. Man stänger av m acelareion. ställer in mushastigheten så att den fungerar som vanligt sän lägger man till olika inställningar beroende på sniper mm.. Så vi spelar väldigt olika.
Men bra inlägg. Även om jag inte håller med.
hACmAn är inte uppkopplad Folding
2013-01-29, 14:21   #22

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JesperT Visa inlägg
Det låter som att du kan sådant här, så du har antagligen redan bockat ur all form av musaccelleration i drivrutinerna och avbockat "förbättra pekarens precision" i Windows ?

Är accelerationen störande när du spelar eller är det bara siffrorna i ditt program som ser avvikande ut ?
Jag har gjort allt jag kan, ändrat alla settings, gjort registry fix, stängt av enhanced pointer precision. Inget verkar fungera. I spel som Battlefield så har jag inte alls lika mycket problem med mitt aim som jag har i t.ex. en Arcade Shooter som Call of Duty. Problemet är att accelerationen gör allt så unpredictable. När jag använde min äldre DeathAdder innan jag köpte Steelseries Sensei så hade jag jätte bra twitch aim och var 100% säker på hur min sensitivity var och om jag såg en enemy i hörnet så visste jag exakt hur mycket jag var tvungen att röra musen.

Nu med sensei så overaimar jag och måste adjust aim vilket oftast leder till att jag dör, annars så har motståndaren förfärligt aim. Accelerationen gör allt unpredictable helt enkelt. Jag kan inte bygga upp ett muskelminne med den. Jag har provat olika sensitivty settings men inget verkar fungera. Anledningen till att det inte ger mig så mycket problem i spel som Battlefield är att det är mycket mer slow phased än en Arcade Shooter, så jag har mer tid på mig att skjuta.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hACmAn Visa inlägg
Arena target 1,2,3 macro? Focus Macros? Jag klickar aldrig på något i arena. Totems är det enda jag är tvungen att klicka på.

Edit: Ny bild -

Senast redigerad av Juugz 2013-01-29 klockan 15:02.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 17:26   #23

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Finns inte mycket mer du kan göra.
Hård svart matta funkar bäst sett till accelerationen med avago9500, stängt av allt "extra". Sensorns acceleration finns kvar helt enkelt.
Vill du ha en mus helt utan det får du byta mus.

2013-01-29, 18:00   #24

Breddas

Medlem

Breddass avatar

Plats: Källarn

Registrerad: maj 2007

Tror ni verkligen att det är sensorn som ger de stora hoppen? Om ni kollar på pollingraten så verkar den vara lite mök.
Breddas är inte uppkopplad
2013-01-29, 19:12   #25

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Ja dippen ner till 184 hz ser skum ut.
Därför jag tänkte på underlaget bland annat.

Kan ju tillägga att jag ej får sådana dippar med en sensei, detta på hård matta samt goliathus speed som jag testade förr med min sensei.

Dock ser det ju ut som detta händer sällan, svårt att veta dock av en snapshot av en bit i loggen, så TS händer dessa dipparna ofta ? Eller får du pressa fram det.

Händer det ofta kan det vara något som är fel på en hel del saker, sen se om du kan lösa det.

2013-01-29, 20:17   #26

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nivity Visa inlägg
Ja dippen ner till 184 hz ser skum ut.
Därför jag tänkte på underlaget bland annat.

Kan ju tillägga att jag ej får sådana dippar med en sensei, detta på hård matta samt goliathus speed som jag testade förr med min sensei.

Dock ser det ju ut som detta händer sällan, svårt att veta dock av en snapshot av en bit i loggen, så TS händer dessa dipparna ofta ? Eller får du pressa fram det.

Händer det ofta kan det vara något som är fel på en hel del saker, sen se om du kan lösa det.
Ja det händer väldigt ofta utan att jag tvingar fram det. Har provat på både Steelseries QcK musmatta och 9HD

Senast redigerad av Juugz 2013-01-29 klockan 20:33.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 20:33   #27

Juugz

Avstängd

Får följande värden i Enotus MouseTest:
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 20:46   #28

Breddas

Medlem

Breddass avatar

Precesionen i programmet går inte att lita på, då den helt och hållet går efter vart man börjar dra musen och vart man slutar, kan få alla sorters resultat beroende på vart jag slutar själva testet. Maxspeed på 1,1meter låter väääldigt lågt, kan du få upp den mer?

Testa att köra musen på lägre pollingrate och se vad som händer, testa 250hz eller 500hz bara för att testa. Jag personligen tror att det är antingen musen som får problem att skicka data, eller datorn som får problem med att ta emot datan.

Sitter musen tillsammans med något annat på usb-hubben?

"View -> Devices by connection" så får du denna overview.
2013-01-29, 21:06   #29

Juugz

Avstängd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Breddas Visa inlägg
Precesionen i programmet går inte att lita på, då den helt och hållet går efter vart man börjar dra musen och vart man slutar, kan få alla sorters resultat beroende på vart jag slutar själva testet. Maxspeed på 1,1meter låter väääldigt lågt, kan du få upp den mer?

Testa att köra musen på lägre pollingrate och se vad som händer, testa 250hz eller 500hz bara för att testa. Jag personligen tror att det är antingen musen som får problem att skicka data, eller datorn som får problem med att ta emot datan.

Sitter musen tillsammans med något annat på usb-hubben?
http://img38.imageshack.us/img38/7030/captureropb.png
"View -> Devices by connection" så får du denna overview.
Detta är allt jag ser...
http://imgur.com/LlhNzfJ

Snabbaste maxspeed jag kan få är 1.6m och ja, jag har bland annat ett USB minne och mitt tangentbord inkopplat på moderkortets USB portar där jag har musen inkopplad.
Juugz är inte uppkopplad
2013-01-29, 22:00   #30

Breddas

Medlem

Breddass avatar

1.6m... du borde kunna nå upp till över 3m iaf.
Steelseries ser ut att ha någon floppmongo drivrutin.. Är den ansluten i USB 3.0 eller 2.0 port? Testat olika portar?
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb