Permalänk
Avstängd

Mouse Acceleration som in i helvete!

Hej!

Efter att ha spelat World of Warcraft i några månader så beslutade jag mig för att det inte var min grej och så blev det att ta sig tillbaka till FPS spel.

MEN
Jag har den galnaste mouse accelerationen någonsin! Jag får helt galna värden i MouseMovementRecorder. Är det bara jag eller är något galet fel här?
Jag får även värden som -35 ibland.

Jag har provat alla sorters åtgärder för att få en 1.1 ratio men det går inte. MarkC' fix funkar inte heller.

Dator musen som jag använder är: Steelseries Sensei tillsammans med 9HD musmattan.

Any ideas?

Permalänk
Medlem

Jag vet att min förra steelseries inte gillade glatta musmattor, blev otroligt mycket bättre och jämnare mushastighet när jag bytte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thingy:

Jag vet att min förra steelseries inte gillade glatta musmattor, blev otroligt mycket bättre och jämnare mushastighet när jag bytte.

Har för mig att Steelseries själva rekommenderade att använda 9HD tillsammans med Sensei. Borde inte ge mig så mycket problem som det gör.

Permalänk
Medlem

Jag hade en kinzu och för att den skulle vara användbar så var jag tvungen att använda rinput(googla) till Counter-Strike t.e.x.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte56:

Jag hade en kinzu och för att den skulle vara användbar så var jag tvungen att använda rinput(googla) till Counter-Strike t.e.x.

Fan vad drygt... Om det inte går att fixa på något sätt så blir det väl att köpa en DeathAdder.

Permalänk
Medlem

Steelseries Sensei - Avago ADNS-A9500, den har inbyggd mouseacc.
Inte mycket man kan göra.

http://www.esreality.com/index.php?a=post&id=2024663
http://www.esreality.com/wiki/Hardware:Mice_Sensors

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Steelseries Sensei - Avago ADNS-A9500, den har inbyggd mouseacc.
Inte mycket man kan göra.

http://www.esreality.com/index.php?a=post&id=2024663
http://www.esreality.com/wiki/Hardware:Mice_Sensors

Läst att vissa av deras möss har det ja. Ganska absurt val om du frågar mig eftersom att man 9.9/10 gånger vill ha bort musacc.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

Vad tycker ni om denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103940-razer_deathadder_respawn? Eller har respawn versionen kända acceleration problem också? Jag hade en äldre version av DeathAddern förut och den fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Vad tycker ni om denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103940-razer_deathadder_respawn? Eller har respawn versionen kända acceleration problem också? Jag hade en äldre version av DeathAddern förut och den fungerade perfekt.

Du vill ha 2013 versionen, förutom orginalet och 2013 har alla Deathadders acceleration.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Du vill ha 2013 versionen, förutom orginalet och 2013 har alla Deathadders acceleration.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168090-razer_deathadder_2013_gaming_mouse/ kommer inte att ha några accelerations problem alls?

Det är bara så himla drygt att inte kunna vet hur ens jävla sikte ska åka när man aimar. Går ju fan inte att spela såhär. Gör allt för att få bort detta helvete.

Edit:

Det där är ju helt fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Jo, den nya Deathadder 2013 ska vara riktigt bra. Ska själv köpa en snart när de blir mer tillgängliga.
Dock torde inte problemen med sensei vara så enorma.
Det låter som att du kan sådant här, så du har antagligen redan bockat ur all form av musaccelleration i drivrutinerna och avbockat "förbättra pekarens precision" i Windows ?

Är accelerationen störande när du spelar eller är det bara siffrorna i ditt program som ser avvikande ut ?

Skrivet av matte56:

Läst att vissa av deras möss har det ja. Ganska absurt val om du frågar mig eftersom att man 9.9/10 gånger vill ha bort musacc.

Själv kör jag med viss aktiverad musacceleration, men även det är något helt annat. Den oavsiktliga inbyggda musacceleration som finns i vissa möss är inte linjär (dvs linjärt samband mellan mushastighet och hastighetsökning), utan är mer random (ofta som ett sinusliknande samband).
Avsiktlig linjär musacceleration kan vara till hjälp för vissa (som mig), eftersom det går att anpassa sig till och bygga upp ett muskelminne till.
Med den där inbyggda buggiga accelerationen går knappast detta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Fan vad drygt... Om det inte går att fixa på något sätt så blir det väl att köpa en DeathAdder.

MEN NEEEEEEEEEEEJ INTE RAZER!!! Vad är det med folk? Razer har ingen kvalitét.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

MEN NEEEEEEEEEEEJ INTE RAZER!!! Vad är det med folk? Razer har ingen kvalitét.

Sensorn i nya Deathadder 2013 lär vara en av de absolut bästa på marknaden iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt. Vem kan spela wow med mouse acelleration. Hur går arena då??? Stänger ni av Enchange ponter precison oberoenda av vilka råttor ni använder. (jag tror att acelleration var ett sätt att reta flk som faktiskt använder datorer och spel)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Dum fråga kanske, men har du stängt av mus-acceleration i kontrollpanelen? Inställningen heter "öka pekarprecision".

Permalänk
Medlem

Har själv en sensei, har dock inte använt den på ett tag men kan man inte ställa in mouse acceleration på LCD-Displayen under musen? Kan ha fel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Läst att vissa av deras möss har det ja. Ganska absurt val om du frågar mig eftersom att man 9.9/10 gånger vill ha bort musacc.

Ja, tror fan att nästan alla gamingmöss som kom 2011/2012 har mouseacc.

Skrivet av Goffen:

Har själv en sensei, har dock inte använt den på ett tag men kan man inte ställa in mouse acceleration på LCD-Displayen under musen? Kan ha fel dock

Går kanske att ändra mouseacc från programvara, men om sensorn ger mouseacc så gör den det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tycker det är konstigt. Vem kan spela wow med mouse acelleration. Hur går arena då??? Stänger ni av Enchange ponter precison oberoenda av vilka råttor ni använder. (jag tror att acelleration var ett sätt att reta flk som faktiskt använder datorer och spel)

"Enhanched pointer precision" borde alltid vara avbockad oavsett om man vill köra med acceleration eller inte och oavsett mus.
Det ger bara någon sort ospecifierad musacceleration man inte har någon kontroll över.
Vill man köra med acceleration så bör man aktivera detta antingen i musens mjukvara eller i spelen man kör.

Hur acceleration är i wow vet jag inte, men i vissa FPS spel (som Quake eller Team fortress 2) så kan det faktiskt vara till stor nytta.
Det är lite jobbigare att jobba upp ett "muskelminne" eftersom även hastigheten för musrörelserna blir av betydelse och inte bara sträckan man rör musen, men när man väl fått en känsla för det är vinsten stor.
Problemet som kan uppkomma i spel som Quake eller TF2 när man kör soldat är att man kan inte ha för låg sensitivity om man ska kunna rakethoppa snabbt och bekvämt. Samtidigt får man betydligt svårare för att sikta med bra precision om man har för hög sens.

Genom att aktivera musacceleration kan man kombinera det som är bra med både hög och låg sens. Sätt ner sensen ordentligt och sätt på musaccelerationen så kan man rakethoppa med lätthet genom att röra musen snabbt och samtidigt kan man få väldigt hög precision när man ska precisionsaima och röra musen långsamt.
Det man offrar är som sagt att det är svårare att vänja sig hur långt ens sikte kommer att röra sig när man rör musen en viss sträcka med en viss hastighet.
Inte helt ovanligt bland toppspelare i Quake och även TF2 att köra med detta har jag hört.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

MEN NEEEEEEEEEEEJ INTE RAZER!!! Vad är det med folk? Razer har ingen kvalitét.

Kanske bättre att rekommendera en annan mus som inte har acceleration då.
Ex G400.

Sen ska formen passa på en mus utan acceleration för invidiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

"Enhanched pointer precision" borde alltid vara avbockad oavsett om man vill köra med acceleration eller inte och oavsett mus.
Det ger bara någon sort ospecifierad musacceleration man inte har någon kontroll över.
Vill man köra med acceleration så bör man aktivera detta antingen i musens mjukvara eller i spelen man kör.

Hur acceleration är i wow vet jag inte, men i vissa FPS spel (som Quake eller Team fortress 2) så kan det faktiskt vara till stor nytta.
Det är lite jobbigare att jobba upp ett "muskelminne" eftersom även hastigheten för musrörelserna blir av betydelse och inte bara sträckan man rör musen, men när man väl fått en känsla för det är vinsten stor.
Problemet som kan uppkomma i spel som Quake eller TF2 när man kör soldat är att man kan inte ha för låg sensitivity om man ska kunna rakethoppa snabbt och bekvämt. Samtidigt får man betydligt svårare för att sikta med bra precision om man har för hög sens.

Genom att aktivera musacceleration kan man kombinera det som är bra med både hög och låg sens. Sätt ner sensen ordentligt och sätt på musaccelerationen så kan man rakethoppa med lätthet genom att röra musen snabbt och samtidigt kan man få väldigt hög precision när man ska precisionsaima och röra musen långsamt.
Det man offrar är som sagt att det är svårare att vänja sig hur långt ens sikte kommer att röra sig när man rör musen en viss sträcka med en viss hastighet.
Inte helt ovanligt bland toppspelare i Quake och även TF2 att köra med detta har jag hört.

Då spelar vi väldigt olika. För i Quake Quake 2 och Quake 3 så var de det spelen som fick mig att köppa nya mös och aldrig ha mouse acceleration. Smaken är delad men jag har ett muskel minne som de fläst fps seplare. Man stänger av m acelareion. ställer in mushastigheten så att den fungerar som vanligt sän lägger man till olika inställningar beroende på sniper mm.. Så vi spelar väldigt olika.
Men bra inlägg. Även om jag inte håller med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Det låter som att du kan sådant här, så du har antagligen redan bockat ur all form av musaccelleration i drivrutinerna och avbockat "förbättra pekarens precision" i Windows ?

Är accelerationen störande när du spelar eller är det bara siffrorna i ditt program som ser avvikande ut ?

Jag har gjort allt jag kan, ändrat alla settings, gjort registry fix, stängt av enhanced pointer precision. Inget verkar fungera. I spel som Battlefield så har jag inte alls lika mycket problem med mitt aim som jag har i t.ex. en Arcade Shooter som Call of Duty. Problemet är att accelerationen gör allt så unpredictable. När jag använde min äldre DeathAdder innan jag köpte Steelseries Sensei så hade jag jätte bra twitch aim och var 100% säker på hur min sensitivity var och om jag såg en enemy i hörnet så visste jag exakt hur mycket jag var tvungen att röra musen.

Nu med sensei så overaimar jag och måste adjust aim vilket oftast leder till att jag dör, annars så har motståndaren förfärligt aim. Accelerationen gör allt unpredictable helt enkelt. Jag kan inte bygga upp ett muskelminne med den. Jag har provat olika sensitivty settings men inget verkar fungera. Anledningen till att det inte ger mig så mycket problem i spel som Battlefield är att det är mycket mer slow phased än en Arcade Shooter, så jag har mer tid på mig att skjuta.

Skrivet av hACmAn:

Tycker det är konstigt. Vem kan spela wow med mouse acelleration. Hur går arena då??? Stänger ni av Enchange ponter precison oberoenda av vilka råttor ni använder. (jag tror att acelleration var ett sätt att reta flk som faktiskt använder datorer och spel)

Arena target 1,2,3 macro? Focus Macros? Jag klickar aldrig på något i arena. Totems är det enda jag är tvungen att klicka på.

Edit: Ny bild -

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket mer du kan göra.
Hård svart matta funkar bäst sett till accelerationen med avago9500, stängt av allt "extra". Sensorns acceleration finns kvar helt enkelt.
Vill du ha en mus helt utan det får du byta mus.

Permalänk
Medlem

Tror ni verkligen att det är sensorn som ger de stora hoppen? Om ni kollar på pollingraten så verkar den vara lite mök.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ja dippen ner till 184 hz ser skum ut.
Därför jag tänkte på underlaget bland annat.

Kan ju tillägga att jag ej får sådana dippar med en sensei, detta på hård matta samt goliathus speed som jag testade förr med min sensei.

Dock ser det ju ut som detta händer sällan, svårt att veta dock av en snapshot av en bit i loggen, så TS händer dessa dipparna ofta ? Eller får du pressa fram det.

Händer det ofta kan det vara något som är fel på en hel del saker, sen se om du kan lösa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Ja dippen ner till 184 hz ser skum ut.
Därför jag tänkte på underlaget bland annat.

Kan ju tillägga att jag ej får sådana dippar med en sensei, detta på hård matta samt goliathus speed som jag testade förr med min sensei.

Dock ser det ju ut som detta händer sällan, svårt att veta dock av en snapshot av en bit i loggen, så TS händer dessa dipparna ofta ? Eller får du pressa fram det.

Händer det ofta kan det vara något som är fel på en hel del saker, sen se om du kan lösa det.

Ja det händer väldigt ofta utan att jag tvingar fram det. Har provat på både Steelseries QcK musmatta och 9HD

Permalänk
Avstängd

Får följande värden i Enotus MouseTest:

Permalänk
Medlem

Precesionen i programmet går inte att lita på, då den helt och hållet går efter vart man börjar dra musen och vart man slutar, kan få alla sorters resultat beroende på vart jag slutar själva testet. Maxspeed på 1,1meter låter väääldigt lågt, kan du få upp den mer?

Testa att köra musen på lägre pollingrate och se vad som händer, testa 250hz eller 500hz bara för att testa. Jag personligen tror att det är antingen musen som får problem att skicka data, eller datorn som får problem med att ta emot datan.

Sitter musen tillsammans med något annat på usb-hubben?

"View -> Devices by connection" så får du denna overview.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Precesionen i programmet går inte att lita på, då den helt och hållet går efter vart man börjar dra musen och vart man slutar, kan få alla sorters resultat beroende på vart jag slutar själva testet. Maxspeed på 1,1meter låter väääldigt lågt, kan du få upp den mer?

Testa att köra musen på lägre pollingrate och se vad som händer, testa 250hz eller 500hz bara för att testa. Jag personligen tror att det är antingen musen som får problem att skicka data, eller datorn som får problem med att ta emot datan.

Sitter musen tillsammans med något annat på usb-hubben?
http://img38.imageshack.us/img38/7030/captureropb.png

"View -> Devices by connection" så får du denna overview.

Detta är allt jag ser...
http://imgur.com/LlhNzfJ

Snabbaste maxspeed jag kan få är 1.6m och ja, jag har bland annat ett USB minne och mitt tangentbord inkopplat på moderkortets USB portar där jag har musen inkopplad.

Permalänk
Medlem

1.6m... du borde kunna nå upp till över 3m iaf.
Steelseries ser ut att ha någon floppmongo drivrutin.. Är den ansluten i USB 3.0 eller 2.0 port? Testat olika portar?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT