Permalänk

Headset köpråd?

Tjena SweC! Nu när mitt siberia v2 har fuckat ur totalt så har jag bestämt mig för att köpa ett par nya lurar.
Jag vill ha lite råd.

Jag vill ha mycket härligt ljud, då jag ska kunna höra steps enkelt (csgo). Samtidigt som jag vill ha en bra mick som inte brusar eller har sig.
Prisklassen ligger runt 600kr (Ungefär vad ett v2 kostar).

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Razer Kraken är rätt populärt, det kan va värt att kolla in

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

QPAD QH-85/QH-90 beroende på om du föredrar öppna eller slutna lurar. Glöm allt annat.
För dyrt? Spara pengar eller köp ett par hörlurar som passar din prisklass och någon separat mikrofon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag vill ha mycket slutna hörlurar.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

QPAD QH-85/QH-90 beroende på om du föredrar öppna eller slutna lurar. Glöm allt annat.
För dyrt? Spara pengar eller köp ett par hörlurar som passar din prisklass och någon separat mikrofon.

Även om man inte har ett schysst ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Även om man inte har ett schysst ljudkort?

Självklart. Bara för att man inte har det bästa ljudkorted behöver man inte köpa dåliga lurar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

QPAD QH-85/QH-90 beroende på om du föredrar öppna eller slutna lurar. Glöm allt annat.
För dyrt? Spara pengar eller köp ett par hörlurar som passar din prisklass och någon separat mikrofon.

Håller helt med här.

Har själv QH90 (som läcker en hel del ljud), men i övrigt är riktigt bra och sköna. Ljudmässigt låter Siberia helt ruttet och kostar nästan samma.

Permalänk
Skrivet av shortleif:

Håller helt med här.

Har själv QH90 (som läcker en hel del ljud), men i övrigt är riktigt bra och sköna. Ljudmässigt låter Siberia helt ruttet och kostar nästan samma.

Ni som verkar ha koll:
Har noll koll på sånt här, men: hur är gaminglurar vid uppspelning av musik och film? Sitter själv på behov av lurar till både ps3 och PC. Samtidigt består 90% av min tid vid datorn till musiklysssnande (hörlurar ett måste pga grannarna, galet lyhörd lägenhet.

Bör jag ens kolla på gainglurar elller köpa till ljudkort och mic till ett par andra? Som sagt, helt lost ii ljuddjungeln, så tips och diss (om jag missförstått allt) vore uppskattat. Budgeten är inte oändlig och 1000-1500 allt som allt; gärna med pilen åt 1000-lappen.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Ni som verkar ha koll:
Har noll koll på sånt här, men: hur är gaminglurar vid uppspelning av musik och film? Sitter själv på behov av lurar till både ps3 och PC. Samtidigt består 90% av min tid vid datorn till musiklysssnande (hörlurar ett måste pga grannarna, galet lyhörd lägenhet.

Bör jag ens kolla på gainglurar elller köpa till ljudkort och mic till ett par andra? Som sagt, helt lost ii ljuddjungeln, så tips och diss (om jag missförstått allt) vore uppskattat. Budgeten är inte oändlig och 1000-1500 allt som allt; gärna med pilen åt 1000-lappen.

Tack

Har du en budget runt 1500 kr tycker jag du ska proritera hörlurarna i första hand, ska du ha ett bra ljudkort också måste du skära ner på hörlursbudgeten såpass mycket att hörlurarna antagligen inte kommer ha någon nytta av det, if that makes sense.

Gaminglurar, bortsett från allt 'H4rdcor3 Gam3r Fatal1ty Pr0' nonsens, är anpassade eller åtminstone marknadsförs som att vara optimerade för gaming, i första hand FPS. Detta innebär i praktiken att de har en ljudprofil (tänk equalizer) som framhäver de viktiga detaljerna - fotsteg, röster, explosioner etc. - och då har högre volym i de frekvenområdena.
Ska du i första hand lyssna på musik är det "musiklurar", alltså vanliga hörlurar utan mikrofon som gäller. För 1000-1500 brukar de populäraste alternativen vara t.ex

Audio Technica ATH-M50 (öppna) i dess olika utföranden
BeyerDynamics DT-770 Pro (slutna)
BeyerDynamics DT-990 Pro (öppna)
Shure SRH840 (slutna) (dessa har jag inte hört så mycket om, men det jag hört har varit bra)
Sennheiser HD558 (öppna)
Sennheiser HD598 (öppna) ska vara ganska fantastiska om du kan sträcka dig till 16-1700
AKG K242 HD (öppna)
AKG K272 HD (slutna)

Själv har jag Denon AH-D1100. Okej ljud, men jag kan inte rekommendera dem p.g.a klen konstruktion.

Om du vill/har råd kan du även skaffa ModMic till hörlurarna, dock har jag ingen som helst koll på ev. kompabilitet http://www.modmic.com/

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Är din budget runt en 5 - 6 hundra skulle jag vilja rekommendera asus orion/echelon. Kvalitets känslan är god dom är bekväma och ljudet är övergripande bra.

Permalänk
Skrivet av talibananen:

Ni som verkar ha koll:
Har noll koll på sånt här, men: hur är gaminglurar vid uppspelning av musik och film? Sitter själv på behov av lurar till både ps3 och PC. Samtidigt består 90% av min tid vid datorn till musiklysssnande (hörlurar ett måste pga grannarna, galet lyhörd lägenhet.

Bör jag ens kolla på gainglurar elller köpa till ljudkort och mic till ett par andra? Som sagt, helt lost ii ljuddjungeln, så tips och diss (om jag missförstått allt) vore uppskattat. Budgeten är inte oändlig och 1000-1500 allt som allt; gärna med pilen åt 1000-lappen.

Tack

Jag håller med de som tidigare svart. Köp ett par bra hörlurar och lägg sen 50-200 spänn på en mic, finns clip-ons som du bara sätter på hörlurssladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Ni som verkar ha koll:
Har noll koll på sånt här, men: hur är gaminglurar vid uppspelning av musik och film? Sitter själv på behov av lurar till både ps3 och PC. Samtidigt består 90% av min tid vid datorn till musiklysssnande (hörlurar ett måste pga grannarna, galet lyhörd lägenhet.

Bör jag ens kolla på gainglurar elller köpa till ljudkort och mic till ett par andra? Som sagt, helt lost ii ljuddjungeln, så tips och diss (om jag missförstått allt) vore uppskattat. Budgeten är inte oändlig och 1000-1500 allt som allt; gärna med pilen åt 1000-lappen.

Tack

Jag vet inte om du innehar något ljudkort idag till datorn mer än det inbyggda i moderkortet. Eftersom du lyssnar på så pass mycket musik så skulle jag vilja råda dig att införskaffa dig ett ljudkort. Att lyssna på musik med ett bra ljudkort vs inbyggda ljudkortet är som natt och dag när det gäller kvalite och ljudupplevelse.

Permalänk
Skrivet av occe94:

Har du en budget runt 1500 kr tycker jag du ska proritera hörlurarna i första hand, ska du ha ett bra ljudkort också måste du skära ner på hörlursbudgeten såpass mycket att hörlurarna antagligen inte kommer ha någon nytta av det, if that makes sense.

Gaminglurar, bortsett från allt 'H4rdcor3 Gam3r Fatal1ty Pr0' nonsens, är anpassade eller åtminstone marknadsförs som att vara optimerade för gaming, i första hand FPS. Detta innebär i praktiken att de har en ljudprofil (tänk equalizer) som framhäver de viktiga detaljerna - fotsteg, röster, explosioner etc. - och då har högre volym i de frekvenområdena.
Ska du i första hand lyssna på musik är det "musiklurar", alltså vanliga hörlurar utan mikrofon som gäller. För 1000-1500 brukar de populäraste alternativen vara t.ex

Audio Technica ATH-M50 (öppna) i dess olika utföranden
BeyerDynamics DT-770 Pro (slutna)
BeyerDynamics DT-990 Pro (öppna)
Shure SRH840 (slutna) (dessa har jag inte hört så mycket om, men det jag hört har varit bra)
Sennheiser HD558 (öppna)
Sennheiser HD598 (öppna) ska vara ganska fantastiska om du kan sträcka dig till 16-1700
AKG K242 HD (öppna)
AKG K272 HD (slutna)

Själv har jag Denon AH-D1100. Okej ljud, men jag kan inte rekommendera dem p.g.a klen konstruktion.

Om du vill/har råd kan du även skaffa ModMic till hörlurarna, dock har jag ingen som helst koll på ev. kompabilitet http://www.modmic.com/

Tusen tack för ett informativt svar med goda förslag!
Har faktiskt tittat lite på de slutna AKG272. Du vet händelsevis inte om dessa är av stark eller klen konstruktion s.a.s.? Det vore en enorm besvikelse att lägga över tusenlappen på ett par lurar som spricker, glappar etc. inom några månader. Jag har främst förknippat sånt med de budgetlurar jag drogs med som student men det verkar vara ett problem även uppåt i prisklasserna. Du vet händelsevis inte om dessa anses vara ett "gott bygge"?

Skrivet av TimMy2003:

Jag vet inte om du innehar något ljudkort idag till datorn mer än det inbyggda i moderkortet. Eftersom du lyssnar på så pass mycket musik så skulle jag vilja råda dig att införskaffa dig ett ljudkort. Att lyssna på musik med ett bra ljudkort vs inbyggda ljudkortet är som natt och dag när det gäller kvalite och ljudupplevelse.

Mycket riktigt, är strandad på den inbyggda/integrerade diton. Externt ljudkort finns på köplistan, men krisen i hörlursfrågan fick företräde. Har du tips om något sådant (jag hade, i min totala okunskap, tänkt mig http://www.maxfps.se/ljudkort/beyerdynamic/usb-sound-card-for... )