Permalänk
Medlem

Virusskydd behövs det?

Hejsan!

Använder någon nu för tiden antivirus. Tex Norton eller F secure.
P surfar inte och laddar inte ner något olagligt, behöver man verkligen
slänga ut pengar på virusskydd eller räcker det med telias brandvägg?

Tackar för svar
Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Inaktiv

Att betala för antivirus är till 99% av alla fall ganska onödigt då de gratisalternativen som finns fungerar alldeles utmärkt.

Men till din fråga:
Ja. Den enda dator man inte behöver antivirus till är en dator som inte är uppkopplad till nätet.
Ett möjligt scenario är att din gode väns dator är virussmuttad och sedan skickar iväg ett smittat email till dig. Du är nu smittad och kanske får dina personuppgifter, bankuppgifter, etc stulna.

Är det värt att ta risken när man kan skydda sig enkelt och gratis?

Permalänk
Medlem

Använder själv Windows Security Essentials och Malwarebytes, har aldrig haft besvär med virus, trojaner, malware etc. Finns att hämta kostnadsfritt här och här.

Du ska alltid ha något skydd till din dator... ja om du inte tycker om när datorn inte funkar eller dina bankuppgifter är på resande fot på nätet eller något liknande besvär...

Men det behöver inte kosta för att funka bra, dock måste du ju reglera vad du surfar på och vara källkritisk, kommer "slutty whores in your area" vara en bra länk att trycka på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det behövs. Finns många gratis anti virus program att välja på. Jag använder AVG.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

kör Kaspersky jag

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

AVG/Avast eller bara windows defender tror jag funkar.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nicjor:

Hejsan!

Använder någon nu för tiden antivirus. Tex Norton eller F secure.
P surfar inte och laddar inte ner något olagligt, behöver man verkligen
slänga ut pengar på virusskydd eller räcker det med telias brandvägg?

Tackar för svar
Nicklas

Ja, det behövs. Du behöver inte surfa på skumma hemsidor för att få virus, det kan finnas på helt legitima sidor också. Det känns bara naivt att tro något annat.

Dumsnålt är det också eftersom det är gratis och knappt tar någon prestanda alls från datorn. Jag kan själv rekommendera Avast (AV) och ZoneAlarm (brandvägg). Båda är gratis, men kan uppgraderas.

Om du sitter på Windows 7, förlita dig absolut inte på Windows inbyggda... Det är det absolut sämsta på marknaden. Sitter du på Windows 8 är det lite bättre, men ändå inget jag hade rekommenderat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag använder inget anti-virus. MSE är undermåligt och buggigt och jag är för snål för att betala. Jag kör dock MBAM varannan vecka.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur du själv känner. Är du trygg utan så strunta i det. Men det är rätt onödigt då dagens AV inte tar alls lika mycket resurser i anspråk som de gjorde tidigare. Kör åtminstone med MSSE i bakgrunden, den må vara "sämre" än andra men tar minimalt med resurser. Jag gick över till Avast efter att MSSE fått dåligt betyg i tester.

Permalänk
Medlem

Jag använder det som är inbyggt i Windows 8. Det ställer dock till en del besvär ibland så man får stänga av det men det funkar nog bra nog. I mac os har jag inte antivirus.

Permalänk
Medlem

8.1 inbyggda samt Malwarebytes. Har inte haft problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, kör med det som finns i datorn, MSEE.
Annars finns gratisvarianter men jag personligen tycker att antivirusprogram är helt onödigt.
Har du problem så finns det online varianter osv. som du kan köra-
Är du inte inne på "skumma" sidor och inte trycker på saker som du inte ska så brukar det fungera fint!

För mig är det normala att installera om datorn en gång per år för att få bort all "skit" man samlat på sig. Då talar jag inte om virus främst utan mest små program man installerat / avinstallerat osv.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Moli:

Är du inte inne på "skumma" sidor och inte trycker på saker som du inte ska så brukar det fungera fint!

Det där stämmer dock inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl med F-secure om du har Telia så använd det, man ska överhuvudtaget inte ansluta en nätverkskabel i en oskyddad dator och man behöver inte surfa på några speciella sidor för att få ohyra, det räcker att tex nån reklam är smittad på vilken site som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SUCK
Förstår inte varför det alltid kommer folk som säger det behövs inte så länge du inte surfar på skumma sidor.
Man kan få virus på alla möjliga sätt idag, vissa är synliga medan andra är helt osynliga. Utan skydd är som att bjuda in allt på party. Hur dyrt kan det vara att betala max 600kr för något bra som ESET Smart Security = 50kr/mån= dyrt va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

SUCK
Förstår inte varför det alltid kommer folk som säger det behövs inte så länge du inte surfar på skumma sidor.
Man kan få virus på alla möjliga sätt idag, vissa är synliga medan andra är helt osynliga. Utan skydd är som att bjuda in allt på party. Hur dyrt kan det vara att betala max 600kr för något bra som ESET Smart Security = 50kr/mån= dyrt va.

Skulle aldrig betala för ett AV.

Klarar mig bra med free versioner, aldrig någonsin haft problem med trojaner,virus etc.
Ser ingen mening att betala för något jag inte behöver.

Skulle det mot förmodan komma något som går igenom gratisskiten så tar jag det, jag har inte NASA hemligheter på min burk.

Permalänk
Medlem

Bästa antiviruset är Noscript för din browser, 98% av virus/adware/malware kommer in genom zeroday exploits mot din browser, kör noscript och du plockar bort 100% av browser exploitsen, och det är väll kanske 98% av virus marknaden, det är klart att sunt förnuft också hjälper. Att söka efter en torrent eller en film och sedan klicka på en länk som laddar ner "filmnamnet.dvdrip.avi.exe" är obviously ett trick att lura dig.

Om du är novis på datorer så kan antivirus vara bra men jag tror du klarar dig fint med security essentials (win 7) och något antimalware typ malware bytes om du är paranoid.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dakke:

Om du är novis på datorer så kan antivirus vara bra men jag tror du klarar dig fint med security essentials (win 7) och något antimalware typ malware bytes om du är paranoid.

Viktigt att betona "tror" där, i och med att du har fel... Windows 7 inbyggda "skydd" skyddar dig lika mycket som ett durkslag gör i ett monsunregn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt ett Antivirus aktivt på över 6 år utan några som helst problem.
Däremot brukar jag ladda ner t.ex Avast och köra genom en gång varannan månad eller så, för att sedan avinstallera igen. Annars tycker jag Windows Defender duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det behövs annars kommer Säpo att lägga trojaner på din dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker den här sidan http://www.av-test.org/en/tests/home-user/ är bra om man snabbt och enkelt vill jämföra olika AV och hur bra de är.

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Jag använder inget anti-virus. MSE är undermåligt och buggigt och jag är för snål för att betala. Jag kör dock MBAM varannan vecka.

Varför inte använda något gratis dÅ? Avast, AVG, Avira osv? Så kan du vara snål och ha skydd

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Ja, det behövs. Du behöver inte surfa på skumma hemsidor för att få virus, det kan finnas på helt legitima sidor också. Det känns bara naivt att tro något annat.

Dumsnålt är det också eftersom det är gratis och knappt tar någon prestanda alls från datorn. Jag kan själv rekommendera Avast (AV) och ZoneAlarm (brandvägg). Båda är gratis, men kan uppgraderas.

Om du sitter på Windows 7, förlita dig absolut inte på Windows inbyggda... Det är det absolut sämsta på marknaden. Sitter du på Windows 8 är det lite bättre, men ändå inget jag hade rekommenderat.

Skrivet av Gauz:

Jag använder inget anti-virus. MSE är undermåligt och buggigt och jag är för snål för att betala. Jag kör dock MBAM varannan vecka.

MSE är till för baseline skydd, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Varför inte använda något gratis dÅ? Avast, AVG, Avira osv? Så kan du vara snål och ha skydd

Avast är bra. Det använder jag mig av sedan lång tid tillbaka. Man måste förnya registreringen varje år men det är ju inga problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av solomon:

Jag har inte använt ett Antivirus aktivt på över 6 år utan några som helst problem.
Däremot brukar jag ladda ner t.ex Avast och köra genom en gång varannan månad eller så, för att sedan avinstallera igen. Annars tycker jag Windows Defender duger alldeles utmärkt.

Ett drömmål för alla virus-, malware- och adware-skapare alltså

Skrivet av El_Raspberry:

MSE är till för baseline skydd, inget mer.

Okej..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Tycker den här sidan http://www.av-test.org/en/tests/home-user/ är bra om man snabbt och enkelt vill jämföra olika AV och hur bra de är.

På den sidan samt PCMAG så verkar det som Bitdefender är ganska bra.

http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...
http://www.pcmag.com/article/print/256703

Tagit bort länkar till tvivelaktig hemsida
Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Halloj gott folk,

Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter kring virusskydd från arbetslivet.
Jag jobbar inte med malware analys, men jag sköter enklare uppgifter kring bekämpning av malware även om mitt huvudsakliga område är övrig IT-säkerhet.
Nåja, det korta svaret är "Ja, virusskydd behövs definitivt".
Den gamla dängan "jag kör inte virusskydd för jag har aldrig haft virus" funkar inte längre eftersom malware sedan flera år tillbaka försöker vara så diskreta som möjligt och visar sig oftast inte genom att tex slöa ner datorn eller ge dig adware. Hur kan du vara säker på att du inte haft virus då?
Nej, i dagsläget är trojaner och annat mög betydligt mer avancerade och är ute efter till exempel dina bankuppgifter (Zbot är en av de mer kända), att använda din dator som en zombie i ett botnet och så vidare.

Vidare så funkar inte heller riktigt argumentet "surfa inte på skumma sidor så slipper du virus" eftersom det händer rätt ofta att legitima sidor blir infekterade och sprider det till din dator genom en drive by.
Senast ut i den vevan var väl aftonbladet.se som genom en ovetande infekterad annonsör spred malware. Yahoo.com hade kring julen också en släng av ett liknande fall och personligen har jag hittat ett par legitima siter som ovetande hostat malware.

Vad ska man ha då?
Produktmässigt kan jag inte svara på det. Själv kör jag samma produkt som vi använder i tjänsten, men det är mer för att jag har tillgång till den och känner till den väl, däremot kan man leta efter några features.
1) Se till att produkten har någon form av molntjänst som den kan kolla suspekta filer mot. I tex McAfee världen heter det GTI. Att förlita sig på signaturer är dödfött eftersom en enkel förändring malwaret därmed kringår signaturen.
2) Se till att produkten har ett bra gränssnitt som gör den enkel att jobba mot.
3) Se till att produkten kan söka av alla former av enheter som du ansluter. USB-minnen är en klar favorit för maskar att lägga sig på.
4) Micrsoft Defender crap funkar inte bra. Den tar den allra lägst hängande frukten och missar brutala mängder med skadliga saker.

Övrigt:
Patcha ditt system. Microsoft automatiska uppdateringar är en bra start.
Stäng av Java i din webläsare. Sky det som pesten och använd det bara om du absolut måste och se då till att det alltid är patchat.
Se till att du har en Ad block tillsammans med en script blocker i din webläsare. Om du blockar script från att exekvera så kommer du bli betydligt säkrare.

Alright, allt från mig denna gången. Det blev en halvuppsats som jag inte korrekturläst men jag hoppas det går ändå.

Edit:
Två av mina favorit sidor om malware och annat kul.
http://blog.malwaremustdie.org/
http://krebsonsecurity.com/

Permalänk
Avstängd

Aldrig någonsin haft virusskydd förutom en gång i tiden när just det om något segade ner datorn nå så in åt. Aldrig fått bankkonton etc kapade eller spelkonton.

Om jag nu haft virus etc ändå så skiter jag bleka fan i det då jag ändå alltid uppnått samma FPS som tester visar, vid spelande och surfande har alltid gått smärtfritt och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att betala för antivirus är till 99% av alla fall ganska onödigt då de gratisalternativen som finns fungerar alldeles utmärkt.

Men till din fråga:
Ja. Den enda dator man inte behöver antivirus till är en dator som inte är uppkopplad till nätet.
Ett möjligt scenario är att din gode väns dator är virussmuttad och sedan skickar iväg ett smittat email till dig. Du är nu smittad och kanske får dina personuppgifter, bankuppgifter, etc stulna.

Är det värt att ta risken när man kan skydda sig enkelt och gratis?

Aningen generaliserande där kanske
Ifall man inte använder en webbläsare så klarar man sig antagligen rätt bra utan något antivirus. Alternativt om man är jäkligt försiktigt med vad man laddar för sidor och ser till att inte ladda javascript på sidor man inte litar på.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

SUCK
Förstår inte varför det alltid kommer folk som säger det behövs inte så länge du inte surfar på skumma sidor.
Man kan få virus på alla möjliga sätt idag, vissa är synliga medan andra är helt osynliga. Utan skydd är som att bjuda in allt på party. Hur dyrt kan det vara att betala max 600kr för något bra som ESET Smart Security = 50kr/mån= dyrt va.

Håller med, kör Norton 360 på 3 datorer och har nu senast en månadskostnad på under 40:-. Köpte på Amazon UK men nu ser jag att de inte längre levererar Norton till Sverige av någon idiotisk anledning.

Norton verkar fortfarande vara ordentligt med i matchen, 100% skydd mot 0-day malware attacks:
http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avtestreports_pi1%5Breport_no%5D=134942

Vill man spara pengar kan man alltid rota runt lite bland de olika licenstyperna och nästan alltid hitta något billigt även från seriösa återförsäljare.

Skulle aldrig koppla upp mig mot nätet utan ett bra antivirus och en ordentlig brandvägg.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO