Spillde cola i tangentbordet - när har det torkat färdigt?

Permalänk

Spillde cola i tangentbordet - när har det torkat färdigt?

Tja, lyckades precis klanta till det och spillde ett helt glas cola över HELA tangentbordet. Jag har spillt saft en gång innan och då drabbades escape knappen så den är seg att trycka ned och klickar inte på samma sätt som de andra tangenterna gör. Tangentbordet är för övrigt ett mekaniskt Steelseries 6G v2. Jag googlade lite och fick fram att om colan torkar så är det lika bra att slänga tangentbordet eftersom knapparna kommer bli tröga. Så jag tog loss alla tangenter och spola tangenterna och hela tangentbordet noga och ganska så länge under vatten. Jag tänkte, eftersom jag ändå ska åka bort nästa vecka så hinner det torka. Så nu kommer då frågan, var detta en bra idé? Och kommer tangentbordet och alla kretsarna i det vara snustorrt om en vecka? Snälla säg att det var en bra idé tar seriöst livet av mig om jag haft sönder det då jag ganska nyligen köpt det för mina sista egna pengar :////

Permalänk
Skrivet av calle_sten:

Tja, lyckades precis klanta till det och spillde ett helt glas cola över HELA tangentbordet. Jag har spillt saft en gång innan och då drabbades escape knappen så den är seg att trycka ned och klickar inte på samma sätt som de andra tangenterna gör. Tangentbordet är för övrigt ett mekaniskt Steelseries 6G v2. Jag googlade lite och fick fram att om colan torkar så är det lika bra att slänga tangentbordet eftersom knapparna kommer bli tröga. Så jag tog loss alla tangenter och spola tangenterna och hela tangentbordet noga och ganska så länge under vatten. Jag tänkte, eftersom jag ändå ska åka bort nästa vecka så hinner det torka. Så nu kommer då frågan, var detta en bra idé? Och kommer tangentbordet och alla kretsarna i det vara snustorrt om en vecka? Snälla säg att det var en bra idé tar seriöst livet av mig om jag haft sönder det då jag ganska nyligen köpt det för mina sista egna pengar :////

Jag har tvättat mitt "icke" mekaniska en gång o då fick jag skruva isär hela och lägga alla delar för sig. Plastfilmen med alla "kretsar" eller vad man kallar det är 3 lagar på mitt och därmellan torkar inte det av sig själv precis.

Sen vet jag inte hur ett mekaniskt är uppbyggt Men det bästa är att öppna upp det iallafall så torkar det bättre. Sen kan ju det redan vara trasigt, går rätt fort med vätska o elektronik

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Jag har tvättat mitt "icke" mekaniska en gång o då fick jag skruva isär hela och lägga alla delar för sig. Plastfilmen med alla "kretsar" eller vad man kallar det är 3 lagar på mitt och därmellan torkar inte det av sig själv precis.

Sen vet jag inte hur ett mekaniskt är uppbyggt Men det bästa är att öppna upp det iallafall så torkar det bättre. Sen kan ju det redan vara trasigt, går rätt fort med vätska o elektronik

Googlade lite på andra folk som har spillt i mekaniska tangentbord och hittade en person som spillt i ett likadant tangentbord som jag har, han badade det i vatten och lät det torka så funkade det Så förhoppningsvis så går de bra! Ska se till att det är 100% torrt innan jag kopplar in det igen bara, kanske öppnar det och blåser med en hårtork

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

Googlade lite på andra folk som har spillt i mekaniska tangentbord och hittade en person som spillt i ett likadant tangentbord som jag har, han badade det i vatten och lät det torka så funkade det Så förhoppningsvis så går de bra! Ska se till att det är 100% torrt innan jag kopplar in det igen bara, kanske öppnar det och blåser med en hårtork

Kommer funka finfint ska du se!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

Googlade lite på andra folk som har spillt i mekaniska tangentbord och hittade en person som spillt i ett likadant tangentbord som jag har, han badade det i vatten och lät det torka så funkade det Så förhoppningsvis så går de bra! Ska se till att det är 100% torrt innan jag kopplar in det igen bara, kanske öppnar det och blåser med en hårtork

Om det inte fungerar trots det (personligen skulle jag aldrig använda normalt kranvatten till det) man kan köpa batterivatten/sterilt vatten till det istället och spola med, det lämnar inte saltavlagringar vilket är onyttigt.. Men annars kan du köpa en tandborste och 1 flaska med isopropylalkohol från apoteket t.ex, riva ner tangentbordet, badda tandborsten i IPA, och skrubba rent pcb.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Om det inte fungerar trots det (personligen skulle jag aldrig använda normalt kranvatten till det) man kan köpa batterivatten/sterilt vatten till det istället och spola med, det lämnar inte saltavlagringar vilket är onyttigt.. Men annars kan du köpa en tandborste och 1 flaska med isopropylalkohol från apoteket t.ex, riva ner tangentbordet, badda tandborsten i IPA, och skrubba rent pcb.

Det är redan gjort redan 10min efter jag spillde colan för jag vill absolut inte att colan skulle torka i switchen så den blir seg, men får ha de nästa gång då ;P tack för tipset

Permalänk
Skrivet av heatm:

Kommer funka finfint ska du se!

Jajamen det får vi hoppas roligt att så många hjälper till även fast de är tidigt på morran

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Om det inte fungerar trots det (personligen skulle jag aldrig använda normalt kranvatten till det) man kan köpa batterivatten/sterilt vatten till det istället och spola med, det lämnar inte saltavlagringar vilket är onyttigt.. Men annars kan du köpa en tandborste och 1 flaska med isopropylalkohol från apoteket t.ex, riva ner tangentbordet, badda tandborsten i IPA, och skrubba rent pcb.

Tänk på att isopropanol inte löser socker.

Jag rekommenderar också destillerat vatten, har även torkat tangentbord i ugnen, 70 grader i 8 timmar men tänk på att det inte får vara några rester av läsk kvar för när den torkar så blir det stumma knappar.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Det påminner mig om när jag spillde coca-cola på min miniräknare. Några av knapparna är fortfarande sega 24 år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Det påminner mig om när jag spillde coca-cola på min miniräknare. Några av knapparna är fortfarande sega 24 år senare

Heh... får ju hoppas det var en advancerad räknare ifall du behållt den i 24 år trots sega knappar.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Tvätta inte i vanligt vatten!
Använd avjonat/destilerat vatten.
Viktigt att det är helt tort sen innan du för ström i det igen.

Permalänk
Medlem

Fick en hel kopp kaffe över mitt Mionox Cebal 60 som hade torkar in, sköljde under kranen ett bra tag för att få bort allt kaffe och lät sen torka framför en fläkt.
Fungerade som nytt efter det.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag spillade oxå kaffe med socker på mitt microsoft sidewinder x4.. jag spola skiten i badkaret med varmt vatten i 2 min... sen skaka bort det mesta av vatten.. sen fick de ligga torka i 1 timma... funkar kannon en månad +

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Ugnen 50 grader och luckan på glänt. En timme eller två. Låt torka under semestern, dumt att göra för det för tidigt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ugnen 50 grader och luckan på glänt. En timme eller två. Låt torka under semestern, dumt att göra för det för tidigt.

Skrivet av octa:

Jag spillade oxå kaffe med socker på mitt microsoft sidewinder x4.. jag spola skiten i badkaret med varmt vatten i 2 min... sen skaka bort det mesta av vatten.. sen fick de ligga torka i 1 timma... funkar kannon en månad +

Skrivet av Maho:

Fick en hel kopp kaffe över mitt Mionox Cebal 60 som hade torkar in, sköljde under kranen ett bra tag för att få bort allt kaffe och lät sen torka framför en fläkt.
Fungerade som nytt efter det.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Tvätta inte i vanligt vatten!
Använd avjonat/destilerat vatten.
Viktigt att det är helt tort sen innan du för ström i det igen.

Skrivet av ander01se:

Heh... får ju hoppas det var en advancerad räknare ifall du behållt den i 24 år trots sega knappar.

Skrivet av Cyperdyne68:

Det påminner mig om när jag spillde coca-cola på min miniräknare. Några av knapparna är fortfarande sega 24 år senare

Skrivet av Niclas:

Tänk på att isopropanol inte löser socker.

Jag rekommenderar också destillerat vatten, har även torkat tangentbord i ugnen, 70 grader i 8 timmar men tänk på att det inte får vara några rester av läsk kvar för när den torkar så blir det stumma knappar.

roligt att höra era historier :D, aa ska se till att det är snustorrt innan jag kopplar in det i datorn igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

roligt att höra era historier :D, aa ska se till att det är snustorrt innan jag kopplar in det i datorn igen

Spillde saft i mitt steelseries v7, det blev tröga tangenter, me, jag lade undan det och efter en månad så hade det torkat. Saker med socker i torkar inte snabbt men tillslut blir även det torrt. Så det är inte helt kört äve, om du får sega tangenter trotts tvättningen, om det får torka ett tag så fungerar det igen.

Permalänk
Medlem

Sist sonen spillde läsk i tangentbordet, så skruva jag upp det + tog bort alla tangenter, sen var det bara köra i diskmaskinen, utan maskindiskmedel.
Lät det torka ca 48 timmar, sen skruva ihop det, som nytt.

Har gjort samma sak med mitt eget 2 gånger också, fungerar bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

update: kom hem idag från semestern, försökte öppna tangentbordet för att torka insidan med hårtork, gick inte så bra så jag tänkte yolo och koppla in det ändå, och det funkar som nytt! ett tips om någon får samma problem, försök inte att öppna tangentbordet som jag gjorde om du inte vet vad du sysslar med, dom små sakerna som ska sitta över det som lyser vid num lock och caps lock åkte typ bort så dom lyser starkt som in i helvete men ska sätta en tejpbit eller nåt över så de inte lyser lika starkt