Frågor om laserskrivare och utskriftsupplösning & Toner/trumma?

Permalänk

Frågor om laserskrivare och utskriftsupplösning & Toner/trumma?

Ligger i tanke att köpa en laserskrivare och har nu kollat på SAMSUNG SL-C410W för 1 544:-.

Det jag undrar över är utskriftsupplösning som ligger på 600x600px på både färg och svart/vit.
1) Vad är skillnaden på 2400x600 som många andra har?
2) Hur märkbart är det om man inte ska skriva ut foton?

Sen kostnaden i drift. Kollar man priset på en kasset svart så kostar den 590kr och ska räcka till 1500 sidor (10% som jag antar är text) men då har den inte inbyggd trumma.
3) Vad används trumman till och hur ofta behöver man byta den?
4) Hur intressant och viktigt är det att trumma ska ingå?

cheers,
Threepwood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Threepwood:

Ligger i tanke att köpa en laserskrivare och har nu kollat på SAMSUNG SL-C410W för 1 544:-.

Det jag undrar över är utskriftsupplösning som ligger på 600x600px på både färg och svart/vit.
1) Vad är skillnaden på 2400x600 som många andra har?
2) Hur märkbart är det om man inte ska skriva ut foton?

Sen kostnaden i drift. Kollar man priset på en kasset svart så kostar den 590kr och ska räcka till 1500 sidor (10% som jag antar är text) men då har den inte inbyggd trumma.
3) Vad används trumman till och hur ofta behöver man byta den?
4) Hur intressant och viktigt är det att trumma ska ingå?

cheers,
Threepwood

Jag skulle säga att 600x600dpi (inte px) räcker. Det är högre upplösning än de flesta bilder du kommer att vilja skriva ut.

Trumman är en vital komponent i en laserskrivare. Lasern skriver på trumman vilket skapar laddningar som sedan tar upp färg som förs över till pappret. När trumman slits blir utskriften sämre. Enligt Inkclub har trumman en livslängd på 4000 ark och en ny original kostar 1300kr.
http://www.inkclub.com/se/sv/Bl%C3%A4ck-och-toner/Bl%C3%A4ck-...

Trumman behöver ju inte ingå med tonern, även om det underlättar att bara behöva hålla reda på en grej att byta. Dock får du ju räkna in kostnaden i den totala utskriftskostnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tackar så mycket för svar. Jo självklart menar jag dpi.
Den trumma man får med är en "full" trumma eller kommer den få bytas ut efter färre än dom 4000 ark som den ska ha som livslängd?

När det gäller driftkostnad så skulle det säkert va billigare i det långa att köpa en annan skrivare men om man ska räkna med dom 4000 sidor man kan skriva ut så kommer det ta ett bra tag innan man behöver byta ut den.

Jag antar att verken trumma eller tonner blir gammalt?

Manual Duplex betyder att jag kan klicka i att den ska skriva ut på båda sidor av pappret?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Threepwood:

Tackar så mycket för svar. Jo självklart menar jag dpi.
Den trumma man får med är en "full" trumma eller kommer den få bytas ut efter färre än dom 4000 ark som den ska ha som livslängd?

När det gäller driftkostnad så skulle det säkert va billigare i det långa att köpa en annan skrivare men om man ska räkna med dom 4000 sidor man kan skriva ut så kommer det ta ett bra tag innan man behöver byta ut den.

Jag antar att verken trumma eller tonner blir gammalt?

Manual Duplex betyder att jag kan klicka i att den ska skriva ut på båda sidor av pappret?

Jag har ingen aning om när man behöver byta trumman första gången. Det får du kolla med tillverkaren.

Varken trumma eller toner blir gammalt nej. Eller det är säkert inte helt sant. Till slut blir de nog det, men det tar tid. Jag har helt gått över till laser just av den anledningen. Jag tyckte att bläcket hade torkat på min bläckstråleskrivare varje gång den skulle användas.

Manuell duplex är att den ska skriva på båda sidor, men du måste vända pappret själv. Exakt hur det funkar har jag ingen aning om.

Kan passa på att upplysa dig om en annan sak. Fotopapper till laserskrivare är väldigt svårt att hitta och priserna är helt andra än för bläckstråle. Så ska du skriva ut mycket kort för att ha som just kort i album, fotoramar osv så är det inte en laser du ska ha. Jag jagade fotopapper som en tok förra året. Många sa att det inte fanns, men det gör det. Finns inte heller så många varianter att välja på som till bläckstråle.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Trumman kan mycket väl bli gammal. Det är trumman som håller den statiska laddningen där tonerpulvret fastnar. Jag har en gammal Samsung som var deras dyraste modell med megastor trumma (för att klara många utskrifter). Den skrevs med för lite under något år och det blev permanenta ljusa fläckar på utskrifterna eftersom trumman tappat sina egenskaper på vissa ställen. Här kostade trumbyte runt 3500, så det fick vara och den används nu bara till mindre viktiga utskrifter.

Jag köper oftast HP eftersom de alltid fungerar (för mig alltså) och oftast har trumman integrerad i tonern. På så sätt blir skrivaren nästan som ny vid varje tonerbyte.

Jag hade valt t ex http://www.dustinhome.se/product/5010622195/hp-laserjet-pro-4... . Då är man uppe i den klassen när man vet att det är bra grejer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

För dyr för mig och vad jag kommer att använda den till. Det kommer nog ta ett bra tag innan jag kommer upp i dom driftkostnader att en dyrare skrivare skulle va mer prisvärd.

Men jag tackar för alla svar iaf och siktar nu in mig på ett köp om inte någon kommer med ett bättre förslag eller noterar något dåligt med det val ja gjort.