Permalänk

Problem med switcharna i Ducky mini

Hej! För ungefär ett halvår sedan fick jag ett Ducky mini i julklapp, det har fungerat ypperligt fram tills idag. När jag skulle sätta mig och spela lite efter en längre tids semester i sommarstugan så upptäckte jag att vissa av tangenterna kändes annorlunda. Switcharna i fråga är MX Blue och det som har hänt är att främst "Å" har helt tappat den taktila feedbacken man får när man trycker ner de andra tangenterna. När man bottnar den känns den också som om den fastnar.

Trycket registreras fortfarande men det stör mig otroligt mycket hur switchen känns. Vissa närbelägna tangenter känns liknande, dock inte riktigt lika mycket. Jag har varit ganska försiktig med tangentbordet, men för ett tag sen skedde en olycka med en colaburk på ett LAN. Jag tog bort alla tangenter utan stabilisatorer och försökte ta bort det som inte vill rinna ut av sig självt. Dessvärre har jag ingen Keycap-puller och fick således bända bort tangenterna med ett plektrum, och går i tankarna att det kanske är detta som har förstört switchen, värt att nämna är dock att jag använde tangentbordet efter olyckan och inte märkte något då.

Vad tror ni? Defekt tangentbord/dålig kvalité?(Högst osannolikt) Min egen dumhet? Går det att lösa?

Tack på förhand!

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Innan jag började läsa andra paragrafen i ditt inlägg så var min första tanke "har någon spillt cola på hans bord utan att meddela något måntro".

Det lär ju antingen vara colan som är boven eller att du har ryckt upp switcharna snett då det kan skada dem. Sannolikheten att det där skulle hända av sig själv bara sådär är typ lika med noll.

Det går väl att demontera switcharna och försöka göra rent dem men det kan var lite bök. Vet inte hur man skulle gå tillväga med det på bästa sätt är ingen expert på sådant. Annars är de möjligtvis permanent skadade som sagt pga att du ryckt ur keycapsen snett.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Innan jag började läsa andra paragrafen i ditt inlägg så var min första tanke "har någon spillt cola på hans bord utan att meddela något måntro".

Det lär ju antingen vara colan som är boven eller att du har ryckt upp switcharna snett då det kan skada dem. Sannolikheten att det där skulle hända av sig själv bara sådär är typ lika med noll.

Det går väl att demontera switcharna och försöka göra rent dem men det kan var lite bök. Vet inte hur man skulle gå tillväga med det på bästa sätt är ingen expert på sådant. Annars är de möjligtvis permanent skadade som sagt pga att du ryckt ur keycapsen snett.

Tack för svaret! Jag tog bort keycapsen idag och kollade lite, mycket riktigt kan man se att det finns lite vätska i dem när man trycker ner switchen. Kollade även runt lite om hur man skulle kunna öppna och rengöra switchen. Ducky monterar sina switchar på en stålplatta och inte direkt på PCBn, därför måste man montera ner hela tangentbordet, bli av med alla garanti och tills sist löda bort switcharna... Har länge haft höga tankar om Ducky, men detta drog helt klart ner deras omdöme lite, men det kanske har något med stabiliteten i tangentbordet att göra, vem vet.

Nä, är inte särskilt sugen på att varken bli av med garantin eller löda bort switchar, så det får nog vara, hur mycket det än stör mig att veta bara att colan finns där

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

Tack för svaret! Jag tog bort keycapsen idag och kollade lite, mycket riktigt kan man se att det finns lite vätska i dem när man trycker ner switchen. Kollade även runt lite om hur man skulle kunna öppna och rengöra switchen. Ducky monterar sina switchar på en stålplatta och inte direkt på PCBn, därför måste man montera ner hela tangentbordet, bli av med alla garanti och tills sist löda bort switcharna... Har länge haft höga tankar om Ducky, men detta drog helt klart ner deras omdöme lite, men det kanske har något med stabiliteten i tangentbordet att göra, vem vet.

Nä, är inte särskilt sugen på att varken bli av med garantin eller löda bort switchar, så det får nog vara, hur mycket det än stör mig att veta bara att colan finns där

Fast har du spillt cola i det är ju garantin antagligen redan värdelös.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Skrivet av Zodiam:

Fast har du spillt cola i det är ju garantin antagligen redan värdelös.

Iochförsig, har inte lött något innan heller dock, så det faller på den punkten också.

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |