Permalänk

Mitt första mekaniska tangentbord?

Hej folket!

Har funderar på ett nytt tangentbord. Läst att det är mekaniska som gäller.
Har ingen aning om vad det är och vad switchar är haha.
Så jag skulle behöva lite hjälp!:)

Pris 600-800 kanske. Men man spar ju alltid ifall det är möjligt
Kanske kan tänka mig upplyst en del. Kanske vitt eller rött.
Vill inte ha för sega knappar så kanske röda switchar eller?

Bring on the info!:)w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Hej folket!

Har funderar på ett nytt tangentbord. Läst att det är mekaniska som gäller.
Har ingen aning om vad det är och vad switchar är haha.
Så jag skulle behöva lite hjälp!:)

Pris 600-800 kanske. Men man spar ju alltid ifall det är möjligt
Kanske kan tänka mig upplyst en del. Kanske vitt eller rött.
Vill inte ha för sega knappar så kanske röda switchar eller?

Bring on the info!:)w

Du skulle kanskje tatt deg litt tid for å lese igjennom sticky-trådene (de klistrede) her i dette forum innen du spør om noe der du ville kunne finne (nesten) alle svar på dine spørsmål?

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Permalänk
Medlem

om jag vore du skulle jag bege mig till närmaste stora elektronikaffär och pilla på tangentbord med diverse brytare. de flesta rekommenderar nog röda eller bruna.

Permalänk

Blåa är som bruna fast med klick ljud.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det tangentbordet du ska köpa om du ska gå på kvalité för den summan så är det CM QuickFire Rapid som gäller.
Tyvärr icke bakgrundsbelyst, inget jag personligen använder dock.
Har själv röda brytare och älskar dom.
Skulle säga att röda eller bruna är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Func-460 riktigt bra! Svenskt också

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med bruna brytare då jag inte klarade av röda, fick ingen känsla med dom och det var alldeles för lätt att oavsiktligt aktivera dom...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Jag kör med bruna brytare då jag inte klarade av röda, fick ingen känsla med dom och det var alldeles för lätt att oavsiktligt aktivera dom...

Vet inte hur du lyckas med det. Jag böt nyligen från bruna till röda, och jag kan vila mina händer precis lika mycket på tangenterna utan att jag aktiverar de av misstag.

ONT: Hade köpt CM Quickfire Rapid/XT i den budgeten du har.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Det tangentbordet du ska köpa om du ska gå på kvalité för den summan så är det CM QuickFire Rapid som gäller.
Tyvärr icke bakgrundsbelyst, inget jag personligen använder dock.
Har själv röda brytare och älskar dom.
Skulle säga att röda eller bruna är det som gäller.

Eller XT om man vill ha numpad och blå brytare!

Permalänk
Medlem

K95 säger jag bara! dock lite dyrare.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Bruna switchar tycker jag är super bra iaf! om du kan hitta ett billigt tangentbord med bruna switchar, kvittar de nog märke...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Själv kör jag med CM QuickFire TK Röda switchar, galet skönt. Fick pga av fel hos leverantör först hem ett med blåa switchar, vilket för mig inte passade överhuvudtaget pga klickljud och annat shit.

Har tidigare haft svarta switchar, men nu när jag är hemma hos en kompis som har svarta switchar känner jag bara hur konstigt det känns jämfört med röda. Så innan du köper något alls, borde du åka ut till butik och känna efter på alla de olika typer av switchar och hitta just din favorit. prova skriva, prova slappna av i fingrarna osv. (händer ibland att jag slappnar av med WASD-handen och lyckas hålla inne W =// men det är en vanesak!)

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Blåa är som bruna fast med klick ljud.

Inte alls. Det är väldigt stor skillnad i känslan på bruna och blåa brytare, det kan till och med min flickvän känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Func-460 riktigt bra! Svenskt också

Kinesiskt*

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Inte alls. Det är väldigt stor skillnad i känslan på bruna och blåa brytare, det kan till och med min flickvän känna.

Instämmer. De blåa är mycket mer taktila än de bruna. Jag känner knappt av det taktila på de bruna när jag skriver med dem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Köpte precis mitt första mekaniska och det blev ett func-460 med blå switchar. Jag är supernöjd, det är som att jag längtar tills jag får skriva något eller programmera för det känns helt enkelt roligare helt plötsligt Spela går också bra, har kört lite dota 2 och det gick hur bra som helst. Ljudet stör mig inte då jag har hörlurar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Kinesiskt*

Jaja men bra kvalite är det iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Jag älskar mina blåa switchar!!! Hade dock svarta innan, men ärligt så gillar jag klickljudet mer och mer.
Sen vad andra tycker om mitt ljud är en annan femma xD
Men gå du o tafsa lite i nån affär o se vad som känns bra.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Jag förstår inte alls hypen runt svarta och röda brytare, de har ju ingen återkoppling över huvud taget. Jag får hur många feltryck som helst, mycket mer än ett vanligt membrantangentbord. Det finns ju ingen möjlighet till att vara säker på exakt när brytaren är till eller från. Pröva själv att skriva någonting utan att titta på skärmen, till exempel att skriva av anteckningar från papper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag förstår inte alls hypen runt svarta och röda brytare, de har ju ingen återkoppling över huvud taget. Jag får hur många feltryck som helst, mycket mer än ett vanligt membrantangentbord. Det finns ju ingen möjlighet till att vara säker på exakt när brytaren är till eller från. Pröva själv att skriva någonting utan att titta på skärmen, till exempel att skriva av anteckningar från papper.

Har inga problem alls med det. Röda brytare. Skriver i mörker, ser aldrig på tangentbordet, inga problem med transscript eller dylikt. 9/10, skulle föredra bruna, men röda är det inga fel på.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:
Skrivet av Demonoidz:

Samma här fast med Svarta brytare, inga som helst problem att bruka tangentbordet utan att se på det, i mörker. Och då har min back-light slocknat/gått sönder

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag förstår inte alls hypen runt svarta och röda brytare, de har ju ingen återkoppling över huvud taget. Jag får hur många feltryck som helst, mycket mer än ett vanligt membrantangentbord. Det finns ju ingen möjlighet till att vara säker på exakt när brytaren är till eller från. Pröva själv att skriva någonting utan att titta på skärmen, till exempel att skriva av anteckningar från papper.

Det kan vara så att alla inte har samma smak och skriver på tangentbordet på olika sätt, annars skulle det ju bara finnas en brytartyp som gillades av alla?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Det kan vara så att alla inte har samma smak och skriver på tangentbordet på olika sätt, annars skulle det ju bara finnas en brytartyp som gillades av alla?

Ja. Därför skrev jag som jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter med Qpad MK-85 och jag är väldigt nöjd. Layouten är 9/10, bakgrundsbelysningen 10/10, känslan 9/10 fast det buggar ibland så i det stora hela blir det 8,5/10, med andra ord ett mycket bra tangentbord.

Permalänk

.

Har kollat runt lite. Tror Röda/Bruna keys är att föredra.

Hur är Cooler Masters tangentbord är dem bra?

Folk verkar tala gott om Ducky och Qpad och lite illa om razer vad jag läst lite? Eller är jag ute och cyklar.
SÅ vilket bra tangentbord gåt att för för 600-800 tror ni? Red/Brown Switches I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Har kollat runt lite. Tror Röda/Bruna keys är att föredra.

Hur är Cooler Masters tangentbord är dem bra?

Folk verkar tala gott om Ducky och Qpad och lite illa om razer vad jag läst lite? Eller är jag ute och cyklar.
SÅ vilket bra tangentbord gåt att för för 600-800 tror ni? Red/Brown Switches I guess.

I den prisklassen hade ja testat Corsair K70

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Fanns ävet ett Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red som lät intressant.

Sen kostar väl K70 runt 1100???

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det ligger ett Quickfire Rapid med röda brytare på Blocket för 500kr (om det finns kvar man vet aldrig). Kan man tänka sig ett begagnat så är det otroligt prisvärt. De är prisvärda även nya med sitt pris på ~800kr. Jag skulle tatt ett sånt.

http://www.blocket.se/stockholm/Mekanisk_Tangentbord_54353486...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd

Cm storm quickfire TK Blue, just nu 679kr på Komplett.
Qpad mk-80 Blue, just nu 799kr på webhallen.

sen var det något cm storm trigger på rea på komplett med, vilken brytare minns jag dock inte men gå bara in på kompletts superweekend så ser du!
(Är på mobilen så orkar inte hålla på att surfa runt hehe)

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Hej folket!

Har funderar på ett nytt tangentbord. Läst att det är mekaniska som gäller.
Har ingen aning om vad det är och vad switchar är haha.
Så jag skulle behöva lite hjälp!:)

Pris 600-800 kanske. Men man spar ju alltid ifall det är möjligt
Kanske kan tänka mig upplyst en del. Kanske vitt eller rött.
Vill inte ha för sega knappar så kanske röda switchar eller?

Bring on the info!:)w

Vad är det primära användningsområdet? Har själv röda brytare som är underbara att spela med, men har problem att skriva med dem. Skall du skriva/programmera behöver du nog något som återkopplar att tangenten har registrerats.