Verktyg Visningsval
2007-03-04, 12:27   #1

hej111

Medlem

Plats: sverige

Registrerad: mar 2007

Tangenter ger fel tecken/bokstäver

När jag trycker på t.ex å ä eller ö på tangentbordet visar de andra tecken. Just nu använder jag inte min dator. Det går inte att skriva snabela. Varje gång jag trycker på ctrl alt och någon siffra så piper datorn bara.
Jag skulle jättegärna vilja ha hjälp med det här, tack.
hej111 är inte uppkopplad
2007-03-04, 14:03   #2

DanielL

Medlem

Registrerad: feb 2007

Låter som den har bytt till amerikanskt tangentbort, testa att trycka alt+shift. Man kan ställa in det kortkommandot någonstans på kontrollpanelen har jag för mig.
DanielL är inte uppkopplad
2009-02-21, 10:50   #3

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Jag sitter med en dator som inte har snabel-a utan det blir en upphöjd 2:a. ²²²²²²² sa ser det ut. Jagf har ingen aning om hur man fixar det. Det funkar varken med tyskt eller engelskt tangetbord.

Hjälp!
2009-02-21, 15:23   #4

almightymojo

Medlem

almightymojos avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2008

Humm, låter som om du har ett tyskt tangentbord!
Du kan välja tangentbordslayout under:
Kontrollpanelen --> Nationella Inställningar --> Tangetbord och språk --> Byt tangentbord

Hoppas de hjälper!
2009-02-21, 16:10   #5

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Jo det var tysk layout, vilket är meningen då det är en tysk som använder det, men enligt henne ska ctrl+alt+2=@, vilket det inte är som synes i tidigare inlägg. Så om inte den kombinationen eller Alt Gr + 2 ger @ vad är det då som gör det. Som det är nu så byter hon till engelskt tangentbord och trycker shift+2 för att få @. Det är inte det smidigaste så om någon vet något får ni gärna hjälpa till.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker