Permalänk
Medlem

Tangenter ger fel tecken/bokstäver

När jag trycker på t.ex å ä eller ö på tangentbordet visar de andra tecken. Just nu använder jag inte min dator. Det går inte att skriva snabela. Varje gång jag trycker på ctrl alt och någon siffra så piper datorn bara.
Jag skulle jättegärna vilja ha hjälp med det här, tack.

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Låter som den har bytt till amerikanskt tangentbort, testa att trycka alt+shift. Man kan ställa in det kortkommandot någonstans på kontrollpanelen har jag för mig.

Permalänk

Jag sitter med en dator som inte har snabel-a utan det blir en upphöjd 2:a. ²²²²²²² sa ser det ut. Jagf har ingen aning om hur man fixar det. Det funkar varken med tyskt eller engelskt tangetbord.

Hjälp!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Humm, låter som om du har ett tyskt tangentbord!
Du kan välja tangentbordslayout under:
Kontrollpanelen --> Nationella Inställningar --> Tangetbord och språk --> Byt tangentbord

Hoppas de hjälper!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk

Jo det var tysk layout, vilket är meningen då det är en tysk som använder det, men enligt henne ska ctrl+alt+2=@, vilket det inte är som synes i tidigare inlägg. Så om inte den kombinationen eller Alt Gr + 2 ger @ vad är det då som gör det. Som det är nu så byter hon till engelskt tangentbord och trycker shift+2 för att få @. Det är inte det smidigaste så om någon vet något får ni gärna hjälpa till.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum